Gå til innhold

Er det mulig å se en lukt? F.eks promp (grønt glitter) i lufta, hehe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor finnes det ikke noe stoff eller noe som kan sprayes i lufta sånn at det blir mulig å se en lukt? Eller finnes det? Rart hvis ingen har oppfunnet det.

Det jeg mener er til vanlig bruk, ikke i laberatorium og i små beholdere. Men f.eks i stua. Så ber du noen gjester og på forhånd har du sprayet middelet i lufta (eller brukt røkelse eller hvordan det skulle foregått). Når noen da hadde prompet så hadde det kanskje blitt grønn glitrende farge i rommet? (Kunne sprayet på juletreet og så prompet på det: :tree:... neida. 😛 )

Det blir jo et problem for da hadde alle mulige lukter vist seg først, som kjøttkaker(middag), parfyme, svette, kjæledyr og sånn. Men da kunne det vært forskjellige midler for hvilken lukt du var ute etter å se. Middel X for promp og det blir grønt i lufta. Middel Y for svette og det blir gult i lufta.

Vet noen om dette finnes i det hele tatt?

Anonymkode: f47da...bf4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer altså ikke på hvor jeg kan gå å kjøpe det i matbutikken, men om det finnes og er mulig i det hele tatt. Bare for moro skyld.. det jeg skrev var eksempler av det første jeg kom på.

Skrevet

Det er bare å tenne på den! Så ser du akkurat hvor den er

Anonymkode: 2803e...6c3

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er bare å tenne på den! Så ser du akkurat hvor den er

Anonymkode: 2803e...6c3

😒

Skrevet

Prompbump :)

Skrevet
På 5.11.2018 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Hvorfor finnes det ikke noe stoff eller noe som kan sprayes i lufta sånn at det blir mulig å se en lukt? Eller finnes det? Rart hvis ingen har oppfunnet det.

Det jeg mener er til vanlig bruk, ikke i laberatorium og i små beholdere. Men f.eks i stua. Så ber du noen gjester og på forhånd har du sprayet middelet i lufta (eller brukt røkelse eller hvordan det skulle foregått). Når noen da hadde prompet så hadde det kanskje blitt grønn glitrende farge i rommet? (Kunne sprayet på juletreet og så prompet på det: :tree:... neida. 😛 )

Det blir jo et problem for da hadde alle mulige lukter vist seg først, som kjøttkaker(middag), parfyme, svette, kjæledyr og sånn. Men da kunne det vært forskjellige midler for hvilken lukt du var ute etter å se. Middel X for promp og det blir grønt i lufta. Middel Y for svette og det blir gult i lufta.

Vet noen om dette finnes i det hele tatt?

Jeg regner med at det finnes diverse stoffer som reagerer med diverse duftmolekyler slik at det blir farge av det når det bestemte stoffet møter duftmolekylet. Spør en som driver med kjemi :) 

Anonymkode: 160a8...002

Skrevet

Takk, AB...002, det skal jeg gjøre!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk, AB...002, det skal jeg gjøre!

Fint! :) 

Anonymkode: 160a8...002

Skrevet

Som kjemistudent tar vi prøver på forbindelser. Noen av disse prøvene gir utslag som fargeforandringer avhengig av type stoff og type påvisningsreaksjoner. Ganske kult i grunn :)

Anonymkode: ae9a1...6d4

Skrevet

Lukt skyldes molekyler som binder seg til sansereseptorer i nesen din. Disse molekylene spres ganske raskt i luften, og du måtte hatt en ganske stor tetthet av de bestemte molekylene for å skulle danne en sterk/tydelig nok farge til å kunne se. Grunnen til at du ser dem er jo at de reflekterer lys fra en lyskilde. 

Anonymkode: ae9a1...6d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...