Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

har eksamen i historie i morgen og lurer på om noen her har noen tips? Gruer meg forferdelig mye. Har dårlig erfaring med muntligeksamen, så er redd for at dette vil gå dårlig :(

Noen som har tatt den og kan si noe om hvordan oppgaven var?

Anonymkode: 4ca21...432

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ifjor :) Gikk overraskende bra. Du får oppgaven 30 minutter før. Jeg fikk 1 stor oppgave og en mindre mener jeg.

Her er det tatt utifra tema/ kapitlene i boka. 

Pugg de forskjellige kompetansemålene

Ta med bok. Pugg små stikkord. Skiv ned de viktigste punktene utifra oppgaven. Skjønner du ikke spørsmål fra sensor er det lov å spare hva de mener etc. Ikke stress! De er ikke farlige :) 

Lag deg så en oversiktlig notatark du har med inn slik at du lett ka finne frem til svar du trenger.

Jeg hadde nytte av på mine eksamener å se på gamle eksamensoppgaver på nett. For å få ett innblikk i hvordan det fremstilles osv :) 

Skrevet

Det som er viktig med historie er årsak og virkning, altså sammenheng. Hva som førte til hendelsen og hva som er ettervirkningen av hendelsen. Husker jeg fikk temaet idealisme på min privatisteksamen, og da valgte jeg å fokusere på å sammenligne nazisme og fascisme fordi jeg hadde best kjennskap med disse. Husker at jeg ble trukket ut i historie på vgs, da tror jeg at jeg fikk temaet demokrati, men det hadde jeg lite oversikt over på den tiden, hehe...

Mine tips:

• Temaet - lag tankekart ut fra det temaet. Samle opp punkter og danne litt oversikt over det du vet mest om det temaet, og hold fokuset der.
  • Tenk sammenheng. Er det flere ting innenfor det temaet du kan sammenligne, eller så kan du holde deg til årsak og virkning for eksempel.
  • Skriv stikkord, og unngå setninger. Å holde blikkontakt med sensorene er viktige for dem, de er der for å høre på deg for så innlede dialog med deg etterpå. Sensorene er der også for å hjelpe deg i riktig retning.
  • Se på det som en kompetansetest, for det er akkurat det det er. Eksamen er et generelt negativt ladet ord for oss elever/studenter. Her skal du testes for din kompetanse i det faget, og det sterkeste våpenet du har er å styre samtalen selv, ved å for eksempel velge det du har mest kunnskap om i det temaet.
  • Det er helt ok å være nervøs. Pust dypt og rolig flere ganger, og skulle du få jernteppe er det et godt tips å telle fra 10 og nedover mens du puster dypt. Tenk positivt: Dette skal gå fint, dette er nok en vanlig god dag, dette blir spennende og så videre.
  • Kjøp noe godt til etterpå som feiring. Dette klarer du!

Anonymkode: 56532...10e

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 5.11.2018 den 22.46, AnonymBruker skrev:

Det som er viktig med historie er årsak og virkning, altså sammenheng. Hva som førte til hendelsen og hva som er ettervirkningen av hendelsen. Husker jeg fikk temaet idealisme på min privatisteksamen, og da valgte jeg å fokusere på å sammenligne nazisme og fascisme fordi jeg hadde best kjennskap med disse. Husker at jeg ble trukket ut i historie på vgs, da tror jeg at jeg fikk temaet demokrati, men det hadde jeg lite oversikt over på den tiden, hehe...

Mine tips:

• Temaet - lag tankekart ut fra det temaet. Samle opp punkter og danne litt oversikt over det du vet mest om det temaet, og hold fokuset der.
  • Tenk sammenheng. Er det flere ting innenfor det temaet du kan sammenligne, eller så kan du holde deg til årsak og virkning for eksempel.
  • Skriv stikkord, og unngå setninger. Å holde blikkontakt med sensorene er viktige for dem, de er der for å høre på deg for så innlede dialog med deg etterpå. Sensorene er der også for å hjelpe deg i riktig retning.
  • Se på det som en kompetansetest, for det er akkurat det det er. Eksamen er et generelt negativt ladet ord for oss elever/studenter. Her skal du testes for din kompetanse i det faget, og det sterkeste våpenet du har er å styre samtalen selv, ved å for eksempel velge det du har mest kunnskap om i det temaet.
  • Det er helt ok å være nervøs. Pust dypt og rolig flere ganger, og skulle du få jernteppe er det et godt tips å telle fra 10 og nedover mens du puster dypt. Tenk positivt: Dette skal gå fint, dette er nok en vanlig god dag, dette blir spennende og så videre.
  • Kjøp noe godt til etterpå som feiring. Dette klarer du!

Anonymkode: 56532...10e

Støtter denne!

Om du klarer å vise at «historien gjentar seg» altså at en hendelse, forutsetning eller lignede som har forårsaket noe lignende et annet sted, trekker det mye mer opp enn rene faktakunnskaper.

Jeg snakket om Russland under første verdenskrig (før revolusjonen) og trakk koblinger til Tyskland før nazistene kom til makten. Eks. at folk tyr til ytterliggående/ekstreme ideologier når de lever under dårlige kår. Sensor ble mo i knærne :)

Læreren vår sa hun var fullstendig uinteressert i hvilke årstall og navn vi kunne utenat. Man skal lære historie for å kunne forme/forutsi fremtiden. Om den franske revolusjon var på 1790-tallet eller 1600-tallet har (vil jeg tørre påstå) lite å si. Forstå utløsende årsak(er) og følger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...