Gå til innhold

Bilsete til ti mnd gammel

Letti

Anbefalte innlegg

Til nå har poden sittet bak mot kjøreretningen, men nå er han så lang at han ikke får plass til bena lenger.

Bena blir oppover ryggen for og få plass.

Hva gjør vi?

Setet vi har kjøpt trodde vi at vi kunne snu når den tid kom, men det går ikke. Så nå lurer jeg på om vi må ta i bruk det gamle etter gutta og sette han med i det festet med fempunktsele i selve stolen og få tak i bøyle til og støtte opp under/ foran.

Skjønte noen det?

Han er jo altfor liten til og sitte med kjøreretningen, men hva gjør vi når han er for lang til og sitte mot?

Foran har vi airbag og passasjersetet får vi ikke lenger frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fullt mulig å koble ut airbagen foran så poden kan sitte der. Kontakt merkeverksted - de vet hvordan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Det er fullt mulig å koble ut airbagen foran så poden kan sitte der. Kontakt merkeverksted - de vet hvordan!

Jeg vil også anbefale at dere kobler ut airbagen. Det er tryggest for barnet og sitte mot kjøreretningen så lenge som mulig. Det er bedre plass foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at den kan kobles ut.

Gjorde det på vår forrige bil, men det koster over tre tusen og bilen min er ti år gammel og skal byttes ut nå i aug sept.

Og i og med at vi har kostet på den over førti tusen de to siste årene, så må jeg innrømme at jeg gidder ikke kaste bort enda tre tusen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det høres jo litt rart ut, for barnesetene skal jo være laget så ungen får plass? Har dere riktig sete da? Vi har til våre barn benyttet oss av rimelige leietilbud fra forsikringsselskapet vårt. Da får vi det som til enhver tid er best, tilpasset barnets alder, og vi slipper å sitte med ukurante seter i ettertid.

Jeg skjønner jo utfordringen din ift. kostnader, men selv ville jeg tenkt at hva hvis noe skjedde, og jeg hadde funnet en midlertidig men utrygg løsning? Ville aldri tilgitt meg selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo litt rart ut, for barnesetene skal jo være laget så ungen får plass? Har dere riktig sete da? Vi har til våre barn benyttet oss av rimelige leietilbud fra forsikringsselskapet vårt. Da får vi det som til enhver tid er best, tilpasset barnets alder, og vi slipper å sitte med ukurante seter i ettertid.

Jeg skjønner jo utfordringen din ift. kostnader, men selv ville jeg tenkt at hva hvis noe skjedde, og jeg hadde funnet en midlertidig men utrygg løsning? Ville aldri tilgitt meg selv.

Lykke til!

Vi har kjøpt sete på Mekonomen for et halvt år siden og montert av de. Så jeg tror ikke det er feil sete? Går det an å få kjøpt feil sete da?

Poden er 80 cm lang og sparker i ryggen på baksetet. Så godt sitter han ikke. Og så lenge han blir sittende i en vond stilling, blir jo det også farlig hvis det skulle skje noe.. Og jeg foretrekker at barn sitter bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange sier at man kan koble ut airbagen, men du skal ikke stole 100% på det har jeg hørt. Det finnes nemlig tilfeller hvor airbagen har blitt løst ut alikevel, har jeg hørt (om ikke airbagen fysisk har blitt fjernet, da er du trygg).

Som deg er jeg enig i at barn bør sitte bak.

Som deg opplevde jeg at Ida ble for lang til å sitte "feil vei". Jeg tror hun ble snudd med kjøreretningen da hun var rundt året gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Qlio!

Nå har jeg dobbeltsjekket sete til poden og det er et sete som er kun til bakovervendt bruk. Så sjekket jeg kiloene og det er opp til atten kilo.

Gikk på HTS sine sider og setet er beregnet opp til fire (!)år.........Hvilken unge er det som får plass og sitte bakovervendt frem til den er fire år?

Nå har jeg vridd hodet og tenkt gjennom de av våre venner som også har små barn og ingen av de har sittet bakovervendt lenger enn til ett - to årsalderen.

Han ene er tilogmed politimann og snudde ungen rundt ettårsalderen.

Jeg minns og huske at vi snudde de to eldste ved ettårsalderen også. Han mellomste ble så bilsyk han når han satt bakovervendt, men det hjalp da han fikk se fremover i bkasetet.

Så vi må nok til anskaffelse av et nytt sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är ganska vanligt att bakåtvända barn sparkar fötterna i sätet. De har inte ont av att sitta med böjda ben - det barnen gnäller mest över är snarare att det är trist att sitta still, att de inte ser mamma/pappa.

Här i Sverige - där nästan alla sitter bakåtvänt till 3-4 års ålder - hör man knappt de argumenten. Det ÄR säkrast att sitta bakåtvänt.

Se på www.tryggtrafikk.no och på http://www.vv.se/templates/page3____763.aspx

Jag hade en drös med länkar i en annan tråd om fördelarna med att sitta bakåtvänt. Bara för att det är lov att vända stolen betyder det inte att man bör göra det.

I Sverige har de propagerat sedan 60-70 talen att barn ska sitta bakåtvänt och det är knappt en diskussion alls om att vända barnen tidigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vesla vår har alt for lange ben til å sitte bakovervendt hun også. Fra hun var 1 år, ble hun sittende i forovervendt sete (Recaro-sete, anbefalt av Trygg Trafikk).

Det sies at bakovervendt er tryggest ja, men ingen av barnebutikkene vi var i anbefalte dette til oss når vi skull handle nytt sete til datteren vår. Fantes faktisk veldig få seter som var bakovervendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...