Gå til innhold

Tilbakebetalingskrav fra nav.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg var en i periode på 9 mnd sykemeldt som selvstendig næringsdrivende. Jeg har også en liten stilling i kommunen, denne var jeg ikke sykemeldt fra. 

Under sykemeldingsperioden tok jeg noen ekstravakter i kommunen(en jobb som ikke kan sammenlignes med jobben som selvstendig) og var i kontakt med nav for å forhøre meg om dette var greit, fikk da beskjed om at siden jeg var sykemeldt som selvstendig ville det ikke ha innvirkning på sykemeldingen min. I ettertid har jeg når mottatt et varsel om tilbakebetalingskrav, da de mener jeg har unnlatt å opplyse om det nye arbeidsforholdet. Selv om jeg var i kontakt med nav og fikk beskjed om at dette ikke hadde noe å si, denne samtalen er selvfølgelig ikke dokumentert. Det er ikke snakk om mer enn rundt 29.000 kr, så er ikke høye beløpet og ønsker selvfølgelig å tilbakebetale dette! Er det noen som har vært i lignende situasjon? Betalte du bare tilbake og så var alt greit? Eller er det slik at dette er straffbart? Selv om jeg informerte nav og fikk beskjed om at det ikke ville ha innvirkning?

Anonymkode: 08f62...792

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrev du opp timene du jobbet i kommunen på søknaden om sykepenger da? Om ikke har du jo latt vær å opplyse om at du har vært i arbeid. 

Synd at du ikke har svaret skriftlig, eller samtidig fikk beskjed om hvordan du meldte fra. Har du ringt og pratet med dem etter at du fikk varselet? 

Uansett så er det sjelden de anmelder pga en feil, du må bare betale tilbake. Som du sier så er det jo ikke store beløpet. Fortsatt kjipt men😣

Anonymkode: 100d3...c1d

Skrevet

Derfor kan man ikke stole på nav-systemet.

Anonymkode: d7a36...cd2

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev du opp timene du jobbet i kommunen på søknaden om sykepenger da? Om ikke har du jo latt vær å opplyse om at du har vært i arbeid. 

Synd at du ikke har svaret skriftlig, eller samtidig fikk beskjed om hvordan du meldte fra. Har du ringt og pratet med dem etter at du fikk varselet? 

Uansett så er det sjelden de anmelder pga en feil, du må bare betale tilbake. Som du sier så er det jo ikke store beløpet. Fortsatt kjipt men😣

Anonymkode: 100d3...c1d

Nei, siden jeg fikk beskjed om at dette ikke ville påvirke retten til sykepenger siden jeg var selvstendig gjorde jeg ikke det.. Men har tatt kontakt med saksbehandler nå, så håper hun husker vi snakket om det nye arbeidsforholdet, selv om det snart er 1 år siden.. Ja, har snakket med de flere ganger, og sendt skriftlig at jeg ikke har unnlatt å opplyse om noe, men gjort det i god tro da det var det jeg fikk beskjed om hos nav. Men de likestiller det jo med å unnlate å opplyse når de mener de ikke har fått beskjed om det. Går kun under pragraf 22-15 i folketrygdloven, så håper jeg bare må tilbakebetale og så blir det med det.  Fikk bare litt panikk da ordlyden i vedtaket om mulig tilbakebetaling var veldig «skarp». Betaler gladelig tilbake altså, så det er ikke det det står på! 

Ts

Skrevet

Ingen andre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...