Gå til innhold

Botox for anspent kjeve/ tanngnissing

jento_2

Anbefalte innlegg

Hei.

Gnisser tenner på natta og spenner generelt kjeven på dagtid- dette fører til mye vond nakke, hodepine og vondt i kjeven.. Har øvelser som jeg har fått anbefalt fra manuellterapaut og bittskinne om natta. Gnisser allikevel og har mye plager.

I det siste har jeg tatt steget videre og sett på annen behandlig- botox. Har forhørt meg på pris og synes 4500,- fort kan bli dyrt hvis jeg må gjenta det ofte.. Noen med erfaring?

Noen som vet om det er mulig å få dekt og hva som må til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed om at hvis bittskinne ikke hjalp, så ble videre behandling dekket. Jeg gnisset tenner og hadde så spenninger i kjeven at jeg fikk vondt i nervene i kjeven og hodepine, føltes som tennene mine fallt ut en etter en. Heldigvis hjalp det med den bittskinnen om natten og det løsnet litt på dagtid også. Snakk  med legen deres. 

Anonymkode: 67c21...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært henvist til spesialist i oral kirurgi og medisin, som har best kompetanse på dette med kjeveleddsdysfunksjoner? 

Anonymkode: cf987...f59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det noen år. Ventet kjempelenge på kjevespesialist og fikk så beskjed der om å skaffe meg skinne, den skulle jeg bruke ett år. Det virket igrunn veldig bra en stund også virket det ikke lenger...Så jeg ga opp. Orket ikke en runde til med henvisninger og ventetid samtidig som jeg hadde smerter og kikking. Så startet med Botox. Lureste jeg har gjort. Tok to uker (tror jeg) så hadde jeg ikke vondt lenger. I starten så var det dyrt siden jeg måtte ta det hver 3 mnd sånn ca. Så var det hver 4, så hver 5 osv. Nå er jeg på vedlikehold på hver 6-7 og det er det verdt. Mye mindre dill enn skinne også har jeg ikke vondt lenger hverken i kjeve, hode eller nakke. 

Anonymkode: 0291f...698

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Samlet sett er dokumentasjonen for injeksjon med botulinumtoxin i behandling av TMD-symptomer mangelfull.
På bakgrunn av inkludert litteratur kan positiv effekt av botulinumtoxin ikke dokumenteres. Det er ingen signifikant effekt av botulinumtoxin sammenlignet med placebo.
På bakgrunn av nevrologisk eller smertemedisinsk vurdering i spesialisthelsetjenesten kan injeksjon med botulinumtoxin være aktuelt på spesifikke indikasjoner.»

Temporomandibul%C3%A6r%20dysfunksjon%20%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært henvist til spesialist i oral kirurgi og medisin, som har best kompetanse på dette med kjeveleddsdysfunksjoner? 

Nei det har jeg ikke. Fikk anbefalt bittskinne for lenge siden da tannlegen oppdaget at jeg gnisset tenner. Har brukt den lenge og det fungerer ikke annet enn å bevare tennene. Øvelsene jeg har fått fra manuellterapauten er sikkert med på å myke litt opp, men om natta gnisses det for fullt, og på dagen tar jeg meg selv i å være anspent. 

Har prøvd avspenningsteknikker før leggetid- fungerer ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det noen år. Ventet kjempelenge på kjevespesialist og fikk så beskjed der om å skaffe meg skinne, den skulle jeg bruke ett år. Det virket igrunn veldig bra en stund også virket det ikke lenger...Så jeg ga opp. Orket ikke en runde til med henvisninger og ventetid samtidig som jeg hadde smerter og kikking. Så startet med Botox. Lureste jeg har gjort. Tok to uker (tror jeg) så hadde jeg ikke vondt lenger. I starten så var det dyrt siden jeg måtte ta det hver 3 mnd sånn ca. Så var det hver 4, så hver 5 osv. Nå er jeg på vedlikehold på hver 6-7 og det er det verdt. Mye mindre dill enn skinne også har jeg ikke vondt lenger hverken i kjeve, hode eller nakke. 

Takk og lov for at det er noen med positiv erfaring! Tror jeg skal prøve selv. Er så lei! Livskvaliteten er betraktelig redusert slik som det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jento_2 skrev:

Takk og lov for at det er noen med positiv erfaring! Tror jeg skal prøve selv. Er så lei! Livskvaliteten er betraktelig redusert slik som det er nå.

Har en veninne av meg som også har gode erfaringer og en kollega av pappa som anbefalte meg å prøve i første omgang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jento_2 skrev:

Nei det har jeg ikke. Fikk anbefalt bittskinne for lenge siden da tannlegen oppdaget at jeg gnisset tenner. Har brukt den lenge og det fungerer ikke annet enn å bevare tennene. Øvelsene jeg har fått fra manuellterapauten er sikkert med på å myke litt opp, men om natta gnisses det for fullt, og på dagen tar jeg meg selv i å være anspent. 

Har prøvd avspenningsteknikker før leggetid- fungerer ikke.

Fikk du bittskinne i hard akryl med litt tykkelse, eller en myk bittskinne? De myke kan hos enkelte gi økt muskelaktivitet og gnissing. De harde skal også være av en viss tykkelse for å gi tilstrekkelig effekt over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeveøvelser skal med fordel gjøres utover hele dagen, slik at man blir bevisstgjort mtp på stramme muskler. Tennene i over- og underkjeven skal i prinsippet kun være i kontakt med hverandre ved tygging. (Tyggisbruk gjennom store deler av dagen anbefales dermed ikke ved plager i kjeveleddsmuskulatur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruket f59, du høres ut som alle andre tannleger og fysioterapeuter som har lest om bruxisme og ikke opplevd det selv.

Mulig det stemmer for de som ikke har skjært tenner hele livet, men for oss som virkelig gjør det, gir bittskinne utelukkende beskyttelse for tennene. 

Yoga og andre øvelser hjelper noe på muskelsmertene, men vips så har man en stressende periode på jobb eller i livet ellers og så er man tilbake der man var.

Botox funker, men er dyrt fordi de må sette så utrolig mye (kraftig muskulatur).

Reseptbelagte avslappende midler funker også, men er avhengighetsskapende. 

Anonymkode: 9e3e4...9ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonym bruket f59, du høres ut som alle andre tannleger og fysioterapeuter som har lest om bruxisme og ikke opplevd det selv.

Mulig det stemmer for de som ikke har skjært tenner hele livet, men for oss som virkelig gjør det, gir bittskinne utelukkende beskyttelse for tennene. 

Yoga og andre øvelser hjelper noe på muskelsmertene, men vips så har man en stressende periode på jobb eller i livet ellers og så er man tilbake der man var.

Botox funker, men er dyrt fordi de må sette så utrolig mye (kraftig muskulatur).

Reseptbelagte avslappende midler funker også, men er avhengighetsskapende. 

Jeg har forståelse for at man vil forsøke dette når man har vært utredet og undersøkt av spesialister på området, fulgt alle råd som er vitenskapelig underbygget, og ingenting av dette har fungert. 

Jeg er skeptisk til at noen som ikke har forsøkt alt dette, kan lese denne tråden og tenke at botox må være mye greiere, for da slipper man den bittskinnen og alt dill med kjeveøvelser. Jeg vet det finnes mange bittskinner i skuffer rundt om, fordi eieren aldri orket å bruke den som foreskrevet fordi den er så «ekkel» og klumpete.

Foreløpig, før det er forsket mer på både effekt og evt bivirkninger av botox mtp på TMD, er det en eksperimentell behandling å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mesteparten av forskningen som er gjort, er gjort med for lave doser botox. Derfor også dårlig resultat. 

Kjevemuskulaturen er vesentlig kraftigere enn klassiske botox-muskulatur som f.eks sinnarynken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forståelse for at man vil forsøke dette når man har vært utredet og undersøkt av spesialister på området, fulgt alle råd som er vitenskapelig underbygget, og ingenting av dette har fungert. 

Jeg er skeptisk til at noen som ikke har forsøkt alt dette, kan lese denne tråden og tenke at botox må være mye greiere, for da slipper man den bittskinnen og alt dill med kjeveøvelser. Jeg vet det finnes mange bittskinner i skuffer rundt om, fordi eieren aldri orket å bruke den som foreskrevet fordi den er så «ekkel» og klumpete.

Foreløpig, før det er forsket mer på både effekt og evt bivirkninger av botox mtp på TMD, er det en eksperimentell behandling å regne.

Botox er brukt i medisin siden 1960...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første jeg hadde var i hard plast og den tygde jeg i fillebiter. Nå har har jeg en myk skinne som er kjøpt på apoteket- jeg har et ok bitt, så manualterapaut mente det var greit. Tok opp med tannlegen at jeg ønsket ny skinne i vår da jeg var hos tannlegen i annen forbindelse, men virket ikke som han tok det seriøst, så jeg endte opp med å kjøpe på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Botox er brukt i medisin siden 1960...

Ja, men terapeutisk bruk har alltid vært restriktiv. At noe har vært brukt i over 50 år betyr ikke at det er fritt for potensielt alvorlige bivirkninger, spesielt ved langvarig bruk/feilinjeksjoner. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del er det ikke første og beste utvei å bruke botox. Har hatt flere bittskinner (som nevnt tygget jeg en i fillebiter), jeg gjør regelmessig tøyeøvelser for kjeve fått av manuellterapaut samt avslappingsteknikker. Dette fungerer dessverre ikke for meg. Det sitter langt inne å få botox, men er faktisk desperat nå pga nakkeplager og vond kjeve så jeg ønsket med dette innlegget å høre andres erfaring. Heldigvis er det noen positive, så i morgen ringer jeg å bestiller time. Skal holde dere oppdatert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men terapeutisk bruk har alltid vært restriktiv. At noe har vært brukt i over 50 år betyr ikke at det er fritt for potensielt alvorlige bivirkninger, spesielt ved langvarig bruk/feilinjeksjoner. 

Tror du burde lese deg litt opp. Det er godt forsket på og hyppig brukt på forskjellige tilstander...Det er ett reseptbelagt legemiddel. Det vil også si at det er forsket godt på og har bestått samme krav som alle andre reseptbelagte legemidler.

https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/botox-allergan-547057

http://legemiddelhandboka.no/Generelle/58905

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Botulismetoksin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir man henvist til denne spesialisten dere snakker om? 

Jeg har slitt med kjevevondt i flere år, klikker, låser seg, i perioder gjør det kjempevondt. Har også hatt mye migrene og nakkespenninger og jeg tror det har sammenheng. Har brukt bittskinne nesten hver natt i månedsvis i strekk uten noen bedring (tror egentlig ikke jeg skjærer tenner på natten, tannlegen sier iallfall ikke noe om slitte tenner). Har vært hos lege et par ganger det gjorde veldig vondt men de var litt sånn "ja det er ikke så mye å gjøre ta ibux mot smerten. Det finnes operasjon men det virker nesten altdri". Tannlegen hadde ikke noe godt å komme med annet en at han bekreftet stive muskler i kjeven og foreslo massasje eller øvelser. Forsøkt massasje hos massør uten at det hjalp noe (det kjennes jo ut som det kommer fra leddet ikke fra muskelen?). Også forsøkt litt øvelser men skjønner ikke helt hva som er riktige øvelser og føler ikke de jeg har prøvd hadde noen effekt. Hva gjør man da liksom?

Har tenkt på botox selv men har ikke funnet noen som gjør det i Norge. Hvor fant dere det?

Anonymkode: 652c9...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...