Gå til innhold

Jeg og min bror arver vår fars bolig. Hvordan gjøre dette rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier så kommer jeg og min bror til å arve vår fars bolig i nærmeste fremtid. Min bror ønsker å fortsette å bo i boligen, mens jeg ønsker å selge meg ut slik at jeg kan få mitt eget sted å bo.

Det må gjøres litt oppussing med huset. Vi har hatt både takstmann og megler med hver sin verdivurdering. Megler kom med en lavere prisvurdering enn hva takstmannen gjorde (400.000 i forskjell).  Bror vil så klart ta minst mulig lån. Men dette må jo gjøres på en rettferdig. Hvilken prisvurdering må det tas utgangspunkt i?

Anonymkode: 55953...016

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt advokat. 

• Liker 1
Skrevet

Takstmann er den proffe der megler ikke er det. Takstmann sin vurdering er det som stemmer vil nå jeg si, men dere kan jo "split the difference" for å beholde freden i huset?

Anonymkode: f3a0d...f9c

• Liker 8
Skrevet

Vil det ikke da være naturlig og ta et snitt av de to vurderingene? 

• Liker 3
Skrevet

Ville tatt et snitt. Eventuelt fått inn 1-2 til, og beregnet snitt på det alle 3-4 satt. 

Og laget en klar avtale om hvordan uforutsette kostnader som dukker opp fremover skal fordeles. Snakk mye, og litt til, og lag avtaler for det meste. Fokuser på å ta vare på søskenforholdet. 

Anonymkode: 3dd53...bd8

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takstmann er den proffe der megler ikke er det. Takstmann sin vurdering er det som stemmer vil nå jeg si, men dere kan jo "split the difference" for å beholde freden i huset?

Anonymkode: f3a0d...f9c

Jeg vil påstå det motsatte. Mens takstmannen i stor grad vurderer utelukkende den tekniske tilstanden til huset, tar megler også hensyn til konkrete markedsforhold. Videre kan hvem som helst kalle seg takstmann, mens en eiendomsmegler har tre år skolegang samt minimum to år praksis bak seg. 

Anonymkode: 22ce2...c84

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville faktisk tatt meg bryet med å brukt en advokat, evt. en erfaren rådgiver i banken deres hvis de har noen. Dere trenger hjelp til skjøter og tinglysinger og da er det like greit å få arvebiten også ordnet. Legg beløpet inn i kjøpesummen/oppgjøret slik at dere deler kostnaden.

Skrevet

Jeg ville kontaktet minst en eller to meglere til, og fått en prisvurdering av dem også. Så tar dere et snitt av alle vurderingene dere har fått, og bruker det som prisen broren din skal kjøpe deg ut fra. Det er mest rettferdig, utenom å faktisk legge ut boligen på det åpne markedet og se hva som FAKTISK kommer av bud. Markedet bestemmer. Og meglerne er vel mer "out there" og kjenner priser enn en taktsmann er. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Lammelåret skrev:

Kontakt advokat. 

Ja gjør endelig det, hvis dere vil søle vekk hele arven.  Det er rimelig ukomplisert når dere bare er to, og er på talefot.  

Anonymkode: abfc2...4ba

• Liker 1
Skrevet

Vil du ha fred: Ta gjennomsnittet av takstmannens vurdering og meglers verdivurdering.

Vil du ha et helvete: Kontakt advokat og kjør full sak. Da ender du KANSKJE opp med litt mer penger, men et ødelagt forhold til din bror. Kanskje ikke verdt å ta en slik risk for noen skarve tusenlapper? Undervurder heller ikke advokatutgifter, det kan fort spise opp hele "gevinsten".

Anonymkode: 6240b...aa2

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du ha fred: Ta gjennomsnittet av takstmannens vurdering og meglers verdivurdering.

Vil du ha et helvete: Kontakt advokat og kjør full sak. Da ender du KANSKJE opp med litt mer penger, men et ødelagt forhold til din bror. Kanskje ikke verdt å ta en slik risk for noen skarve tusenlapper? Undervurder heller ikke advokatutgifter, det kan fort spise opp hele "gevinsten".

Anonymkode: 6240b...aa2

Ta med at advokaten lønnes av å holde konflikten i gang, eller eskalere denne (til tross for at de hevder motsatt). 

Skrevet

Dere bør også ta høyde for at din bror kanskje har stelt eller hjulpet din far mer en deg, vis han har bodd sammen med pleietrengende far?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja gjør endelig det, hvis dere vil søle vekk hele arven.  Det er rimelig ukomplisert når dere bare er to, og er på talefot.  

Anonymkode: abfc2...4ba

En del biblioteker har gratis veiledningstimer med jurist. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil påstå det motsatte. Mens takstmannen i stor grad vurderer utelukkende den tekniske tilstanden til huset, tar megler også hensyn til konkrete markedsforhold. Videre kan hvem som helst kalle seg takstmann, mens en eiendomsmegler har tre år skolegang samt minimum to år praksis bak seg. 

Enig.

Det er markedsverdien på boligen som er relevant, ikke teknisk verdi.

Jeg mener det som ville gitt mest riktig pris, er å hente inn tre verdivurderinger og regne gjennomsnitt av dette. Siden det mest sannsynlig vil gi en høyere pris en gjennomsnitt av verdivurdering og teknisk takst, kan det nok hende at broren din ikke blir så glad for det.

Dere står helt fritt til å verdsette boligen som dere vil, det er ingen formelle krav, så dere må rett og slett finne en metode dere begge er komfortable med.

Skrevet

Vi hadde lignende situasjon noen år tilbake. Vi ba om prisanslag fra to meglere og to takstmenn, og tok så snittet av alle 4. Din bror må så kjøpe deg ut, dvs betale deg halvparten (antakelig lån - fordrer at han faktisk får lån på halve summen, evnt har egenkapital). Kan han ikke betale deg halvparten har han ikke råd til å beholde huset. 

Få hjelp med å få det formelle i orden, se om dere har megler som kan bistå eller betal noen kroner for det.

Eventuell oppussing er ikke relevant her, det betaler din bror alene for når han eier huset, og gjør da hva han vil. 

• Liker 3
Gjest Kirsebæra
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En sannhet med modifikasjoner. 

Ville stusset om jeg gjorde vakgrunnssjekk av takstmannen Rita, frisørutdannet fra Nikitaakademiet kontra Gunnar, murermester (mesterbrev) og 20 års erfaring i faget. Og forskjell på Gunnar og Nico fra DNB eiendom med bachelor i eiendomsmegling som ser tall og marked og pressede priser. 

Taksten er satt ut i fra tilstand. 

Taksten gjelder, men med en så stor sprik, så ville jeg eventuelt møttes på midten. 

/nettopp hatt arveoppgjør. 

Takst er faen meg dyrt og. Verdivurdering er gratis. I de fleste tilfeller. 

Skrevet
2 timer siden, Eliza Doalot skrev:
Det er markedsverdien på boligen som er relevant, ikke teknisk verdi.

Men en takst oppgir både teknisk verdi og antatt markedsverdi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...