Gå til innhold

Forslag til hva man kan si når man mangler allmennkunnskap, men faktisk er veldig interessert i temaet og har planer om å finne ut mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er interessert i veldig mye og leser om alt mulig. Likevel faller jeg ofte til kort i diskusjoner muligens fordi jeg "bare" kan litt om mye. Jeg har gjerne hørt om det folk jeg møter snakker om og ofte tenker å finne ut mer om det, men jeg kan ikke alltid bli med i diskusjonen (utenom med spørsmål selvsagt) av den grunn.

Blir veldig flau når dette omhandler temaer som er allmennkunnskap og at jeg faktisk er interessert i det og ønsker å lese om det. Men rett og slett ikke enda har så mye kunnskap om det.

Forslag til hva jeg kan svare for å vise at jeg faktisk har tanker om å lese om det aktuelle temaet, men dessverre er uvitende inntil nå - uten at det høres ut som om jeg prøver å "forsvare" dette faktum eller er flau? Vet jeg kunne sagt noe lignende som "åh det var interessant, kan du fortelle mer om ...?" men da sier det jo ingenting om at jeg faktisk har det på "listen" min allerede og faktisk oppriktig er interessert i det temaet fra før av.

Anonymkode: 67abb...77c

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville benyttet anledningen til å lære mer om temaet fra de som kan mer, nettopp med å stille spørsmål. Hvorvidt det har vært på din liste over ting du ønsker å vite mer om er i seg selv ikke så viktig for dem, tror jeg.

Anonymkode: cbabd...2c1

• Liker 3
Skrevet

Sikker på at du ikke kan bidra med noe? Halvparten av oss har en tendens til å undervurdere seg selv og resten det motsatte.

Skrevet
7 minutter siden, Lammelåret skrev:

Sikker på at du ikke kan bidra med noe? Halvparten av oss har en tendens til å undervurdere seg selv og resten det motsatte.

Joda, jeg bidrar i andre anledninger. Men som sagt av og til er temaet noe jeg ikke vet så mye om. Jeg prøver å stille spørsmål, men andre ganger blir jeg bare sittende passiv der fordi alle andre har masse å bidra med men ikke jeg. Lytter og leser gjerne om temaet i ettertid, men neste gang er det jo nye temaer jeg ikke har så mye kjennskap til. Føler derfor jeg virker kjedelig og uinteressert, noe som slettes ikke stemmer siden jeg leser og oppdaterer meg hele tiden.

Skrevet

Jeg er en som interesserer meg for det meste, og derfor har jeg mye kunnskap om veldig mye. Det viktigste er egentlig at du er ærlig, bare si det som det er, at du kan lite men gjerne vil lære mer. Samtidig er det jo en veldig ærlig sak å ikke interessere seg for alt mulig, jeg har en hjerne som hele tiden søker ny kunnskap, mens andre kan interessere seg for ett emne, og ikke mye utenom det, og det er faktisk helt greit. Det jeg liker minst er når folk ikke tør å si at de har veldig lite kunnskap om et emne, og later som de er superinteressert, men de blir jo avslørt veldig raskt. Hvorfor ikke bare være ærlig og si at man ikke interesserer seg for visse emner, jeg aksepterer det med engang, kan jo ikke kreve at folk skal ha de eksakte samme interesser som meg.

Anonymkode: 6f8dc...0ea

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en som interesserer meg for det meste, og derfor har jeg mye kunnskap om veldig mye. Det viktigste er egentlig at du er ærlig, bare si det som det er, at du kan lite men gjerne vil lære mer. Samtidig er det jo en veldig ærlig sak å ikke interessere seg for alt mulig, jeg har en hjerne som hele tiden søker ny kunnskap, mens andre kan interessere seg for ett emne, og ikke mye utenom det, og det er faktisk helt greit. Det jeg liker minst er når folk ikke tør å si at de har veldig lite kunnskap om et emne, og later som de er superinteressert, men de blir jo avslørt veldig raskt. Hvorfor ikke bare være ærlig og si at man ikke interesserer seg for visse emner, jeg aksepterer det med engang, kan jo ikke kreve at folk skal ha de eksakte samme interesser som meg.

Saken er den at jeg er oppriktig interessert, men ved å si at jeg ikke vet høres det ut som om jeg ikke er det. Jeg leser og lærer hele tiden gjennom mange timer hver dag. Mulig at det hørtes ut som om jeg ikke har så mye kunnskap om noe i første innlegg, men det jeg mente var at jeg ikke nødvendigvis har kunnskap om det aktuelle temaet andre tar opp. Og da høres jeg ut som intetanende - noe som ikke stemmer.

Skrevet

Jeg pleier å si at det er interessant men det er så lenge siden jeg var innom tema, så åssen var det nå igjen? 

De få gangene noen svarer nedlatende sier jeg bare at "da kan vel du forklare meg åssen det henger sammen?" 

Det har bare hendt én gang at jeg fikk negativ respons, da sa jeg "det er kanskje ikke så enkelt likevel. Det trigget vedkommende, og jeg fikk en inngående innføring i jakt på rådyr. 

Er man hyggelig, og oppriktig interessert, er de fleste villige og glade for å fortelle. 

• Liker 2
Skrevet

Still spørsmål, vær interessert og hør etter. Fyll på med det du vet. Når du kan litt så stiller du gode relevante spørsmål. 

Jag kan også litt om mye og elsker å lære mer. Med bare litt kunnskap om et emne har jeg fått mange gode samtaler og en samtalepartner som ivrer etter å dele sin viten. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, frekvens skrev:

Still spørsmål, vær interessert og hør etter. Fyll på med det du vet. Når du kan litt så stiller du gode relevante spørsmål. 

Jag kan også litt om mye og elsker å lære mer. Med bare litt kunnskap om et emne har jeg fått mange gode samtaler og en samtalepartner som ivrer etter å dele sin viten. 

Ja, det er nettopp det jeg også gjør. Men føler meg stort sett utilstrekkelig likevel siden jeg ikke kan bidra så mye. Blir ubehagelig påminnet om hvor mye man aldri får anledning til å lære ordentlig. Det er rett og slett ikke nok tid.

Skrevet

Høres ut som en situasjon du er jevnlig i? Da er du heldig som er i et så intellektuelt og variert miljø. Jeg lurer likevel på om du ikke undervurderer deg selv aldri så lite. 

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er interessert i veldig mye og leser om alt mulig. Likevel faller jeg ofte til kort i diskusjoner muligens fordi jeg "bare" kan litt om mye. Jeg har gjerne hørt om det folk jeg møter snakker om og ofte tenker å finne ut mer om det, men jeg kan ikke alltid bli med i diskusjonen (utenom med spørsmål selvsagt) av den grunn.

Blir veldig flau når dette omhandler temaer som er allmennkunnskap og at jeg faktisk er interessert i det og ønsker å lese om det. Men rett og slett ikke enda har så mye kunnskap om det.

Kan du gi eksempel av sånne temaer? Det finnes så mange teamer og problemstillinger i denne verden, at man kan få dybdekunnskap i bare noen få. Så hvis person har mening om mye forskjellig, betyr ikke nødvendigvis at h*n har mye kunnskap om det. Du er nok veldig selvbevisst og vil snakke bare hvis du føler at du kan virkelig bidra med noe nyttig. Enkelte bryr seg ikke om det og er flinke til å snakke godt for seg. Kanskje enkelte ganger sier de noe som er helt feil, men det blir ikke oppdaget fordi andre i gruppen ikke vet at det er feil heller og kverulerer videre :ler:

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Lammelåret skrev:

Høres ut som en situasjon du er jevnlig i? Da er du heldig som er i et så intellektuelt og variert miljø. Jeg lurer likevel på om du ikke undervurderer deg selv aldri så lite. 

Ja, går ofte i miljøer der man møter nye folk fra forskjellige interesser og jobbransjer hele tiden så da er det ikke så lett å vite hva man skal forbedre seg på i forkant av eventen. Synes det er supert å få mulighet til å møte så mange nye folk med forskjellig kunnskap. Lærer masse av det og det jeg leser på egenhånd, men det blir likevel ikke nok kunnskap. Kanskje du har rett i at jeg undervurderer meg selv, men uansett så ønsker jeg å finne gode måter å si at jeg har det på leselisten uten å høres ut som jeg forsvarer meg eller er flau.

1 time siden, Fiskegrateng skrev:

Kan du gi eksempel av sånne temaer? Det finnes så mange teamer og problemstillinger i denne verden, at man kan få dybdekunnskap i bare noen få. Så hvis person har mening om mye forskjellig, betyr ikke nødvendigvis at h*n har mye kunnskap om det. Du er nok veldig selvbevisst og vil snakke bare hvis du føler at du kan virkelig bidra med noe nyttig. Enkelte bryr seg ikke om det og er flinke til å snakke godt for seg. Kanskje enkelte ganger sier de noe som er helt feil, men det blir ikke oppdaget fordi andre i gruppen ikke vet at det er feil heller og kverulerer videre :ler:

Det er mer fakta jeg tenker på og ikke nødvendigvis meninger. Det kan være innen historie, litteratur, geografi, teknologi osv.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forslag til hva jeg kan svare for å vise at jeg faktisk har tanker om å lese om det aktuelle temaet, men dessverre er uvitende inntil nå - uten at det høres ut som om jeg prøver å "forsvare" dette faktum eller er flau? Vet jeg kunne sagt noe lignende som "åh det var interessant, kan du fortelle mer om ...?" men da sier det jo ingenting om at jeg faktisk har det på "listen" min allerede og faktisk oppriktig er interessert i det temaet fra før av.

Det er bare å følge opp med spørsmål. Folk flest synes det er hyggelig. 

Anonymkode: 03022...527

• Liker 1
Skrevet

Viktigere enn faktakunnskap er evnen til å tenke. Det er den som setter deg i stand til å stille spørsmål, og spørsmål er viktigere enn svar. Bli heller en av de få som produserer kunnskap, enn en av de mange som reproduserer kunnskap.

• Liker 3
Skrevet

De aller fleste er mer interessert i å få brife med egne kunnskaper, fremfor å bli belært av deg. Det kan du utnytte.

• Liker 3
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Saken er den at jeg er oppriktig interessert, men ved å si at jeg ikke vet høres det ut som om jeg ikke er det. Jeg leser og lærer hele tiden gjennom mange timer hver dag. Mulig at det hørtes ut som om jeg ikke har så mye kunnskap om noe i første innlegg, men det jeg mente var at jeg ikke nødvendigvis har kunnskap om det aktuelle temaet andre tar opp. Og da høres jeg ut som intetanende - noe som ikke stemmer.

Men spiller det noen rolle om andre tror at du ikke har kunnskap om visse emner? Min hjerne er som sagt veldig nysgjerrig, men jeg krever jo ikke at andre skal være lik meg. Hvis det er veldig viktig for deg at du får frem din nysgjerrighet,så er det jo bare å si, Dette emnet kan jeg lite om, men jeg har lyst å lære mer, så fortell alt du kan :) . Eventuelt stille små spørsmål, mens de andre snakker, ved å stille slike spørsmål får du mer dybdekunnskap om emnet de andre snakker om, og vips, plutselig kan du mye mer om et emnet du før kunne lite om.

• Liker 1
Skrevet
På 5.11.2018 den 16.00, AnonymBruker skrev:

hvorfor er du så opptatt av at folk skal vite at du har ting på "listen" over ting du vil lære?

Anonymkode: 2c32c...479

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg hadde sagt noe sånt som "aaah, artig at du nevner det. Jeg kom over en artikkel om akkurat dette, men jeg har ikke rukket å sette meg helt inn i det. Hvordan var det igjen...?" Jeg tror det viktigste er at du viser interesse. De fleste elsker å snakke om seg og sitt, og stiller du spørsmål opplever de deg som interessant. Jeg tenker også at det er vel så interessant å snakke med en som kan lite om et tema, fordi man da får et nytt syn på saken. De som kan mye og/eller har et bestemt syn i saken, kan jeg ofte oppleve som låste og dermed lite interessante. 

Jeg tror du er en mer interessant samtalepartner enn du tror selv.

Anonymkode: d277a...9d8

• Liker 2
Skrevet

Det er da aldri negativt at en person vil lære mer om temaet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...