Gå til innhold

Fryse ned og tine opp påsmurt matpakke.Greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Hver kveld smører jeg meg matpakker jeg tar med på¨jobb dagen etter. Har disse i kjøleskapet hjemme over natten, for å så ha dem i kjøleskapet på jobben frem til jeg spiser.
Torsdag kveld smurte jeg alt for mange matpakker. Siden jeg skulle bort for helgen satt jeg de overflødige matpakkene i fryseren. Dette er tre dobbeltskiver med polarbrød, margarin og kyllingfillet, samt en dobbeltskive med polarbrød, polarbrød, margarin og syltetøy. Disse har altså vært i kjøeskapet ca 1 dag, for å så bli fryst ned og vært nedfryst i et par dager.
Mitt spørsmål er: Går det fint å tine opp og og spise disse? Bør jeg i så fall tine på kjøkkenbenken eller i stekeovnen? Eller blir de bakteriebomber jeg ikke bør røre?
Veit det sikkert er dumt spørsmål, men trenger hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det skal gå fint. Min svigermor smører matpakke til sin mann om kvelden med kjøttpålegg og leverpostei, så tar han de ut om morgenen når han skal gå på jobben. Til lunsjtid er de perfekte, sier han.

Skrevet

Ser ikke helt problemet, men kan være at polarbrødet blir litt vassent. Bare prøv!

Skrevet

Du kan fint ta ut av fryseren om morgenen, de tiner fint fram til lunsj. Men altså, hvorfor i all verden smurte du så mye mat?

Anonymkode: 953cc...599

Skrevet

Polarbrød skal vel ikke fryses da det allerede har vært fryst en gang tidligere? 

Anonymkode: 494bb...954

Skrevet

Kan ikke helt se hvor bakteriebomben kommer fra. Var maten trygg å spise da du fryste den ned er den like trygg når du tar den opp.

Skrevet
På 6.11.2018 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Du kan fint ta ut av fryseren om morgenen, de tiner fint fram til lunsj. Men altså, hvorfor i all verden smurte du så mye mat?

Lurer på det samme😅🤔

Anonymkode: d83b0...be5

Skrevet
2 minutter siden, applestories skrev:

Kan ikke helt se hvor bakteriebomben kommer fra. Var maten trygg å spise da du fryste den ned er den like trygg når du tar den opp.

Det nevnes kyllingfilet blant annet. Kylling har vel kanskje vært fryst før, og bør ikke fryses igjen pga bakterieutvikling.

Anonymkode: e81f0...97a

Skrevet
På 6.11.2018 den 14.09, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på det samme😅🤔

Anonymkode: d83b0...be5

Svaret på dette er rett og slett at jeg til vanlig spiser veldig mye mat. Aktiv utøver i en utholdenhetsidrett, så trenger det. Nevnte dag slet jeg med en sår hals, og trente både mindre og roligere enn til vanlig. Da ble det mindre behov for mat, og deler av de ferdigsmurte matpakkene ble overflødige.

Ellers takker jeg alle for svar. Bekymringen min mtp bakterier var jo mest pga at kylling visst er en bakteriebombe over tid, samt at jeg og har hørt noe om at polarbrød ikke er ideelt å fryse ned. Men så vil jeg jo helst ikke kaste mat. 

Endte med å tine alt i stekeovn. Polarbrødene var litt sånn halvveis smaksmessig, men har i hvert fall ikke blitt dårlig siden, så resultatet er absolutt godkjent.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nevnes kyllingfilet blant annet. Kylling har vel kanskje vært fryst før, og bør ikke fryses igjen pga bakterieutvikling.

Anonymkode: e81f0...97a

Om den varmebehandles før den fryses igjen går det fint. Regner nesten med det ble varmebehandlet før den ble brukt i matpakken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...