Gå til innhold

hvor høyt forbrukslån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor høyt forbrukslån har dere? Og hva er det brukt til? 

Anonymkode: 25118...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45K. 24 år. Brukte det for depositum og for å ådekke en annen gjeld. Angrer så innmari. Har ødelagt mye for meg. 

Anonymkode: a46f9...d1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

45K. 24 år. Brukte det for depositum og for å ådekke en annen gjeld. Angrer så innmari. Har ødelagt mye for meg. 

Jeg skjønner godt at depositium mange ganger kan bli et problem. Da jeg skulle leie første leilighet måtte jeg ut med 20 000 i depositium, penger jeg ikke hadde. Om man ikke har sparepenger er det ganske håpløst om man ikke er så heldig å låne fra foreldre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner godt at depositium mange ganger kan bli et problem. Da jeg skulle leie første leilighet måtte jeg ut med 20 000 i depositium, penger jeg ikke hadde. Om man ikke har sparepenger er det ganske håpløst om man ikke er så heldig å låne fra foreldre. 

Jaa, nettopp. Det har påvirket meg og har hindret meg fra mye. Ble for eks helt umulig å studere borte. Det ble til at jeg betalte, og måtte bruke det igjen for å ikke havne på gaten eller sulte ihjel. Trist. Nå bor jeg hjemme og betaler det ned og skal bli kvitt det innen 6 mnd!!! Så starter livet mitt ENDELIG. Blir så deilig at jeg ikke går i minus igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få depositumslån i banken. 

Jeg har 218 kr i forbrukslån, dvs rentene har ikke begynt å løpe så 0 egentlig. Betaler det selvfølgelig før rentene løper. 

Anonymkode: 35c29...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan få depositumslån i banken. 

Jeg har 218 kr i forbrukslån, dvs rentene har ikke begynt å løpe så 0 egentlig. Betaler det selvfølgelig før rentene løper. 

Mener du utestående på kredittkort? Det er noe annet en forbrukslån 😊

Anonymkode: 55938...b4b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du utestående på kredittkort? Det er noe annet en forbrukslån 😊

Anonymkode: 55938...b4b

Jepp, men det er jo et lån. Foreløpig. 

Uansett man kan ta depositumslån i banken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye, sklei litt ut så vi har sikkert 60000 nå på kort. Blir ikke mange julegaver i år. Mye har gått til diverse renovering av hus og litt uforutsette utgifter til det. Regner med å være ajour til januar.

Anonymkode: 58eca...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye, sklei litt ut så vi har sikkert 60000 nå på kort. Blir ikke mange julegaver i år. Mye har gått til diverse renovering av hus og litt uforutsette utgifter til det. Regner med å være ajour til januar.

Anonymkode: 58eca...0fe

Hva har dere brukt 60 000 på?

Anonymkode: a2d3f...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva har dere brukt 60 000 på?

åja sorry du skriver jo det selv, renovering. Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 154 000 i forbuksgjeld, men tar det ikke så tungt egentlig. Trengte en ny bil.

Anonymkode: 6cb75...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har 154 000 i forbuksgjeld, men tar det ikke så tungt egentlig. Trengte en ny bil.

Anonymkode: 6cb75...9e4

Så da var forbrukslån til 20% rente en god ide? Hørt om billån til 6% rente? Eller spare til bil?

Anonymkode: e2669...cd5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høyt forbrukslån har dere? Og hva er det brukt til? 

Du kan ikke forvente mange svar i denne tråden, den tiltrekker seg folk som anonym under. Enkelte gleder seg over å dømme andre, og tråder som dette er perfekte til det. 

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da var forbrukslån til 20% rente en god ide? Hørt om billån til 6% rente? Eller spare til bil?

Anonymkode: 8445a...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går an å få forbrukslån til 8%

(Men boliglånsrente på 2% er selvsagt bedre, men nå dreide ikke denne tråden seg om det)

Endret av Ild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forbrukslån er noe drit. Passer på å ha en buffer i tilfelle rottefelle

Anonymkode: 8d794...e70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg null i forbrukslån. Har et kredittkort hvor det tidvis er litt utestående alt avhengig av ferier som jeg betaler med kredittkort for bonuspoengene, etc. Men blir stort sett gjort opp neste måned. Har ca 1 mill på sparekonto og noe aksjefond.

Men: Jeg synes folk som er i en økonomisk krise ikke skal fordømmes for å ta et forbrukslån, så lenge man har en klar plan for tilbakebetaling. Og - shopping og ferier er IKKE en økonomisk krise som legitimerer forbrukslån! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte nettopp ta opp forbrukslån på 30000 for å betale regninger😞 Vært et halvt år på sykehus med barnet, samboer skulle betale regninger men har spilt bort alt🤯 

Anonymkode: ac8f6...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen forbrukslån (men et par tusen på kredittkortet, noe som er noe annet). Synes likevel ikke at man skal hovere, for det er ikke alle som har (eller har hatt) muligheten til å spare seg opp en buffer, og hvis man plutselig havner opp i en vanskelig situasjon man ikke er skyld i selv har man ikke så mye valg. Eksempelet fra AB...6f2 viser det. Det er forskjell på å ta forbrukslån for å shoppe seg en designerveske og å måtte betale regninger for å forsørge seg og familien når den andre forsørgeren svikter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde på det aller verste et forbrukslån på 80 000 kroner. Det var en kombinasjon av mange faktorer, men kortversjonen var at jeg var alvorlig syk i en lenger periode, og derfor ikke orket å ha kontroll på personlig økonomi. På toppen av dette hadde jeg en jobb med ekstremt mye reisevirksomhet og personlige utlegg, og jeg mistet helt styringen. Jeg tenkte alltid at jeg fikk betalt ned mye mer av saldoen på kortet mitt neste gang reiseregningen kom inn på konto enn jeg faktisk gjorde. Tusenlappene ballet på seg. Saldoene vokste og vokste og jeg makset ut kort nummer en. Og to. Og tre. 

Så jeg tok opp et lån for å rydde opp en gang. Problemet var da at jeg ikke tok tak i resten av problemet, overforbruket. Ikke noe voldsom luksus, bare det å bo alene på en ikke veldig bra lønn i en dyr by. I tillegg betalte jeg så hardt ned på gjelden min at jeg ikke hadde råd til noe som helst, så det kjøpte jeg på kreditt, så var vi tilbake til start. og så måtte jeg ta opp et nytt "opprydningslån" etter noen år.

Til slutt tok jeg meg sammen, laget et stramt budsjett, klippet alle kortene og grep etter alle ekstra inntekter jeg kunne få. Hver eneste overskuddskrone gikk inn i lånet. Fra det første lånet ble tatt til siste avdrag var betalt tok det nesten fire år. 

Og husk på det, alle sammen. Kreditten står. Uansett om du sløste den bort på en mani eller den var en konsekvens av dyp depresjon. 

Aldri igjen. 

Anonymkode: 3941f...1a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2018 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Måtte nettopp ta opp forbrukslån på 30000 for å betale regninger😞 Vært et halvt år på sykehus med barnet, samboer skulle betale regninger men har spilt bort alt🤯 

Anonymkode: ac8f6...6f2

off for et stress. Mannen din spilte bort pengene som skulle gå til regninger mens du lå på sykehuset? Håper han får hjelp for spillegalskapen, det er en høyst reel "sykdom". Har møtt en som måtte ha behandling for det, han sto og spilte på spilleautomater med barnet på armen. Hadde jeg vært deg hadde jeg forlangt at han fremover skulle betalt størstedelen av utgiftene. Det blir jo som om du skulle tatt 30 000 fra felleskontoen og shoppet klær for alle pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...