AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #1 Skrevet 5. november 2018 Jeg har kjøpt kalendergaver til mitt eget barn. Har nevnt til samboer at han bør gjøre det til egne barn også, evt. gi meg penger til det, da jeg ikke har råd til flere. Samboer blir sur på meg, sier at han heller ikke har råd og sier at jeg burde prioritere hans barn på lik linje som mitt... Hva gjør jeg? Jeg har virkelig ikke flere penger å bruke nå, før julegavestresset. Jeg har dobbelt så mange julegaver å kjøpe også. En tikroners kalender kan jeg alltids kjøpe, men da blir det jo urettferdig. Det blir også feil at vi skal måtte endre våre tradisjoner pga. at samboer ikke tar seg råd (jeg vet at han har råd) til kalendergaver. Eller er jeg helt på tur? Anonymkode: 6d683...1df 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #2 Skrevet 5. november 2018 Handler det om penger? Jeg syns at du burde ha handlet dobbelt opp, men at din samboer selvfølgelig skulle betalt halvparten. Sluttsummen/antall gaver burde være beregnet til begge barn/hele familien, med enighet dere to imellom om begge barn får 24 gaver, eller bare på dager de er hos dere, eller annenhver dag eller noe. Også nivået på gavene burde dere være enige i. Det var litt dårlig gjort av deg å først fikse dette, så har ikke familien som sådan råd til å gi begge barna. Hvis dette ikke handler om penger, er det allikevel litt dårlig gjort av deg å sette i gang med dette uten å ha snakket med ham om det på forhånd. Du ordner en fin og dyr kalender til et barn, en kalender du knapt har råd til og som han er uenig i. Siden han er så uenig, går det jo direkte ut over hans barn. Anonymkode: 2199d...8c2 35
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #3 Skrevet 5. november 2018 Du vet at han er urimelig. Det er opplagt. Du kan la han ta ansvaret sitt. Bare la det ligge. Anonymkode: 2bf43...1a6 12
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #4 Skrevet 5. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Handler det om penger? Jeg syns at du burde ha handlet dobbelt opp, men at din samboer selvfølgelig skulle betalt halvparten. Sluttsummen/antall gaver burde være beregnet til begge barn/hele familien, med enighet dere to imellom om begge barn får 24 gaver, eller bare på dager de er hos dere, eller annenhver dag eller noe. Også nivået på gavene burde dere være enige i. Det var litt dårlig gjort av deg å først fikse dette, så har ikke familien som sådan råd til å gi begge barna. Hvis dette ikke handler om penger, er det allikevel litt dårlig gjort av deg å sette i gang med dette uten å ha snakket med ham om det på forhånd. Du ordner en fin og dyr kalender til et barn, en kalender du knapt har råd til og som han er uenig i. Siden han er så uenig, går det jo direkte ut over hans barn. Anonymkode: 2199d...8c2 han sier at han "heller" ikke har råd.. Jeg vet at han har råd.. Han tjener mye mer enn meg. Det ligger nok mest i at han mener jeg "forskjellsbehandler" barna her.. Anonymkode: 6d683...1df 1
Populært innlegg Millia Skrevet 5. november 2018 Populært innlegg #5 Skrevet 5. november 2018 Då får barna opne adventskalendaren annankvar dag. Hadde begge barna vore dine, hadde du aldri sagt at du hadde berre råd til adventskalender til ein... Fattar ikkje at du kan tenke tanken ein gang... 74
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 Populært innlegg #6 Skrevet 5. november 2018 Dere høres sære ut begge to. Sært av han å ikke bidra med penger til eget barn når du tilbyr dette. Sært av deg å ikke bare lage en felles kalender, der de får gave annenhver dag. Sært av begge å skrike om "har ikke råd". Det er en adventskalender, er det dette som velter familieøkonomien bør dere prioritere veldig annerledes. Og ikke minst, sært av begge å lage en krangel ut av en enkel adventskalender. Anonymkode: 1d8f8...f22 69
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #7 Skrevet 5. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: han sier at han "heller" ikke har råd.. Jeg vet at han har råd.. Han tjener mye mer enn meg. Det ligger nok mest i at han mener jeg "forskjellsbehandler" barna her.. Anonymkode: 6d683...1df Du forskjellsbehandler barna. Og dere har ulike prioriteringer. Dere må bli enige. Det er helt greit at han ikke ønsker å lage en dyr pakke-adventskalender selv om han har råd. Det er ikke greit at du bare lager til det ene barnet i familien. Anonymkode: 2199d...8c2 26
kisskissbangbang Skrevet 5. november 2018 #8 Skrevet 5. november 2018 Dersom dere bor sammen så kan du selvfølgelig ikke kjøpe kalender til ditt eget barn og ikke til hans. Dette burde dere jo diskutert på forhånd. Har han ikke råd så har han ikke råd, og har ikke du råd så har ikke du råd. Men da får ungene åpne opp hver sin dag, eller de får få hver sin sjokoladekalender. 31
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #9 Skrevet 5. november 2018 Nei, du er ikke helt på tur. Din datter er ditt ansvar, og dere har denne tradisjonen sammen. Din samboer har ansvar for sitt barn, han må fikse kalender til henne. Det er ikke din oppgave. Anonymkode: 1d470...df8 17
TeamWP Skrevet 5. november 2018 #10 Skrevet 5. november 2018 Jeg får vondt i magen på stebarnet sine vegne. Tenk at to som er så urimelige begge to flytter sammen og lager en "familie" så klarer man ikke å bli enige om ting som kalendere før det blir konflikt om det. Dårlig gjort av dere begge to.. 46
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #11 Skrevet 5. november 2018 Når dere ikke engang kan dele på ansvaret med noe så enkelt som kalender, og være en familie der, så lurer jeg på hvordan dette skal gå. Anonymkode: f62be...38f 18
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #12 Skrevet 5. november 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: han sier at han "heller" ikke har råd.. Jeg vet at han har råd.. Han tjener mye mer enn meg. Det ligger nok mest i at han mener jeg "forskjellsbehandler" barna her.. Anonymkode: 6d683...1df Gjør du det da? Anonymkode: 2bf43...1a6 5
Gasellen Skrevet 5. november 2018 #13 Skrevet 5. november 2018 Dropp hele gavekalenderen og kjøp sjokoladekalendere til begge to. Bruk det du har kjøpt i vennegaver fra barna 11
Gjest O.G. Skrevet 5. november 2018 #14 Skrevet 5. november 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøpt kalendergaver til mitt eget barn. Har nevnt til samboer at han bør gjøre det til egne barn også, evt. gi meg penger til det, da jeg ikke har råd til flere. Samboer blir sur på meg, sier at han heller ikke har råd og sier at jeg burde prioritere hans barn på lik linje som mitt... Hva gjør jeg? Jeg har virkelig ikke flere penger å bruke nå, før julegavestresset. Jeg har dobbelt så mange julegaver å kjøpe også. En tikroners kalender kan jeg alltids kjøpe, men da blir det jo urettferdig. Det blir også feil at vi skal måtte endre våre tradisjoner pga. at samboer ikke tar seg råd (jeg vet at han har råd) til kalendergaver. Eller er jeg helt på tur? Anonymkode: 6d683...1df Du står på på ditt.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #15 Skrevet 5. november 2018 Dere virker ganske evnesvake og samlivsmessig inkompetente om en kalender skal lage konflikt. Spør deg selv; Er vi et team skikket til å oppdra unger sammen? Anonymkode: 06320...cb7 17
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #16 Skrevet 5. november 2018 Herregud. Jeg vokste opp med tre søsken i en familie med relativt god råd, og vi fikk kun en kalender på deling. Så gave til meg hver fjerde dag = 6 kalendergaver. Var helt strålende, og like spennende når søsken åpnet sin gave. Som regel fikk vi ting som sokker, hårstrikker eller tannbørster. Dette er urimelig av dere begge, han bør betale halvparten og ungene bør få annahver gave. Og som en annen sa, dersom pakkekalenderen velter lasset, er det på tide å droppe hele greia. Vi har forøvrig to barn, på 5 og 7 år, som får aktivitetskalender med sånt som pepperkakebaking eller juletrehenting, og ungene får 1 julegave hver (brukt dukkehus til ene og brukt sykkel til andre) til jul. Alle andre setter inn penger på en konto, og så gir vi til et veldedig formål etter jul. Vi kjøper heller ikke julegaver til noen andre, men setter inn noen tusenlapper på julekontoen. Vi har det vi trenger, og jeg SPYR av all materialisme i dette landet. Vi har godt over gjennomsnittlig god økonomi, men jeg nekter å være med på forbruksbonanzaen. Har takknemlige unger som skjønner at det ikke er bra hverken for dem eller planeten å kjøpe alt man har lyst på. Anonymkode: 4669c...6ef 25
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #17 Skrevet 5. november 2018 Vet du hva, her hadde jeg tatt meg råd til å ordne kalender til alle dersom far ikke er med på det. Synes virkelig ikke det går an at kun et barn i en husholdning skal få kalender og ikke de andre. En del av mine og dine familier er jo å ikke forskjellsbehandle barna så åpenlyst. Anonymkode: b2350...f3b 15
EvaLena Skrevet 5. november 2018 #18 Skrevet 5. november 2018 Kunne du ikke kjøpt kalendere som var billigere, så du hadde råd til at barna fikk hver sin? Flisespikkeri av deg å gnåle om dårlig råd og at adventskalender skal lage dårlig stemning hjemme. 14
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #19 Skrevet 5. november 2018 Selvfølgelig er samboern din en urimelig fjott!! Men samtidig er det litt tankeløst av deg å ikke bare lage til begge barna når du først er igang. Nå vet jeg ikke hvor mye penger du legger i kalendergavene. Men det fremstår som litt penger siden du ikke "har råd" til å ordne dette til det andre barnet. Vi har delvis samme problemstilling, med et barn fra et tidligere forhold som er hos oss annenhver helg. De dagene H*n er hos oss ligger det snop i kalendern. Dropsesker eller en Fox eller noe. Og det koster jo ikke skjorta. Er barnet her juleaften får selvfølgelig begge full julesokk, legger litt ekstra i den og er mer sparsom i kalendergavene frem til 24. Hadde aldri falt meg inn å lage kun til det ene og bedt mannen min orge til det andre, selv om man kan si at "det ikke er mitt ansvar". Anonymkode: 591a7...d5d 11
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #20 Skrevet 5. november 2018 9 minutter siden, TeamWP skrev: Jeg får vondt i magen på stebarnet sine vegne. Tenk at to som er så urimelige begge to flytter sammen og lager en "familie" så klarer man ikke å bli enige om ting som kalendere før det blir konflikt om det. Dårlig gjort av dere begge to.. Men jeg hadde jo mer enn gjerne laget advendtskaldender til hans tre barn også dersom jeg hadde fått penger til det. En tradisjon vi har hatt siden barnet var født, gidder jeg faktisk ikke å endre på fordi han ikke vil bidra.. Det er ikke snakk om mye penger heller Anonymkode: 6d683...1df 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå