Gå til innhold

Hjelp til møblering av stue. Se plantegning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger innspill til hvordan møblere denne stua! Ville dere hatt hjørnesofa i det ene hjørnet der det ikke er vinduer? Eller en gruppe foran peisen slik jeg har tegner? Eller begge deler? virker som en veldig naturlig plass å ha sofa i hjørnet.. hyggelig å kunne se ut av vinduet når man sitter der med gjester og. Tenker også at spisebord hadde vært fint å ha foran vinduene, men redd det blir trangt..Så er det jo hyggelig å ha noe foran peisen...forslag tas i mot!! Har akkurat pusset opp stua som nå har fått gipsplater og slette overflater😊stua har skråtak, selvom det ikke har allverden for møblering å si. De to vinduene på venstresiden er to.små smale.vinduer høyt oppe på vegg de andre vinduene går så og si fra gulv til tak

20180811_225203.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å snu sofagruppen? Sett en sofa rett foran peis, som du har tegnet, og den andre sofaen mot vegg? Eventuelt hjørnesofa i samme vinkel. 
Om du tenker ha to sofaer og en stol eller to til peiskroken, og spisestue, så ser jeg for meg at det blir mindre trangt om det står stoler mot spisestuen som er lettere flytte på. 

• Liker 2
Skrevet

Skal du ha TV i stuen? Det har litt å si for møbleringen. Og hvor stor er stuen?

• Liker 3
Skrevet

Er det plass til langbord på kjøkkenet, eller må du ha (fast) spisebord i stuen?

Hva med noen ekstra fine og gode stoler (og noen puffer, hvis man er flere) foran peisen, og bokhylle på veggen mellom peisen og verandaen?

Og så sofagruppe (jeg er ikke så glad i hjørnesofa..) i den andre enden av stuen, og kanskje et fint skrivebord/skatoll under vinduene som er høyt på veggen?

Anonymkode: 46c2b...998

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, isbjørnungen skrev:

Skal du ha TV i stuen? Det har litt å si for møbleringen. Og hvor stor er stuen?

Vi skal ha TV der ja, men den kan plasseres hvor som helst da det vil gå på streaming:-)stuen er ca 40 kvm

Skrevet

Vi skal ha spisestue i stuen, kjøkkenet er ikke stort nok til så mange rundt borde,mt, så blir kun til frokost bruk og til hverdags, mens stuen blir brukt til gjester (noe vi har ofte)

Ja er noe slikt jeg har tenkt også, muligens TV på veggen der du tenker hylle. tenkte også en skjenk/skatoll eller lignende under de to små vinduene. Sofagruppe fremfor hjørne er nok mer sosialt, men vil dele av rommet mer kanskje? Hjørneløsning vil føles mer åpent? Det blir kanskje litt smak og behag 🙂

Skrevet
7 timer siden, _popcorn_ skrev:

Hva med å snu sofagruppen? Sett en sofa rett foran peis, som du har tegnet, og den andre sofaen mot vegg? Eventuelt hjørnesofa i samme vinkel. 
Om du tenker ha to sofaer og en stol eller to til peiskroken, og spisestue, så ser jeg for meg at det blir mindre trangt om det står stoler mot spisestuen som er lettere flytte på. 

Takk for gode tips:-) 

Skrevet
3 hours ago, sommer25 said:

Takk for gode tips:-) 

Spesielt om du skal ha tv, så ville jeg "vridd" sofa som jeg sa, så kan man ha tv på veggen ved siden av inngangen til stua :) Da får man sofa vendt mot både tv og peis, og i tillegg "åpen" plass mot midten mellom sofa og spisebord. 
En annen ting er jo dersom dere skal ha selskap av noen art, hvor folk sitter med sofabord og spisebord, så slipper de i sofa sitte med ryggen mot alle ved spisebordet. 

Skrevet

Kan du ta et bedre bilde av møbelplan og planen din separat? 
Kan tegne opp noe hvis jeg kan se bedre hvordan det ser ut :) 

Skrevet

Kan du også si noe om hvilken retning sola kommer fra? Hvilken side er sol siden? :) 

Skrevet

En siste ting... hvor høyt er det laveste punktet i stuen, og fra hvilken retning går skråtaket..
Om du kunne laget en sketch av ca hvor skråtaket er på sitt laveste i tillegg til de andre to, så hadde det hjulpet.
(interiørdesigner) 

Skrevet

Tror jeg ville valgt hjørnesofa pluss stoler, som kan flyttes for å nyte peisbålet. Velger du 2 + 3 sofa, kan du også flytte den ene (eller begge, for den del) sofaen mot peisen, om den ikke er veldig tung.

Nå vet ikke jeg hvor boligen befinner seg, men mange steder er det ikke veldig aktuelt å peisfyre om sommeren. Da er det litt rart å legge opp møbleringen etter peisen.

Anonymkode: 9f4bf...b20

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, Drakan skrev:

En siste ting... hvor høyt er det laveste punktet i stuen, og fra hvilken retning går skråtaket..
Om du kunne laget en sketch av ca hvor skråtaket er på sitt laveste i tillegg til de andre to, så hadde det hjulpet.
(interiørdesigner) 

Skråtaket går fra begge sider, du ser på bildet (skal legge ut et par til) Det er god takhøyde, der skråtaket begynner er det ca 2,40 m. På bildet under der de 2 vinduene og verandadøra er er retning sør vest. Det ene vinduet retning nord vest.

15415110555191186394134042692114.jpg

• Liker 1
Skrevet

Har dessverre ikke andre bilder av skissen min, men det var mest for å gi et forslag fra meg selv, vet ikke egentlig om det er en god løsning. Ser det har kommet flere gode tips inn her. Takk😊😊

20181106_143534.jpg

20181106_143608.jpg

20181106_143742.jpg

20181106_143630.jpg

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville plassert spisebordet motsatt vei av hva du har tegnet inn på utkastet ditt. Altså langsiden mot endevegg. Da tror jeg også du hadde fått mer romfølelse 🤔

Anonymkode: eda67...ce1

Skrevet

Når vi skal slappe av i sofaen, er det generelt en dårlig ide å sitte med ryggen mot åpne rom, vinduer og dører. Det gjør oss mer anspent enn hvis vi har ryggen mot en vegg. Så jeg ville satt sofagruppen i det  hjørnet uten vinduer, og spisebordet ved de vinduene som er høyt på veggen.

Anonymkode: 14b32...40d

• Liker 2
Skrevet

Takk for bilder, det forklarer hvorfor du hadde møbler mot vinduer på din møbleringsplan :) 
Siden det er 2 meter så trenger man heldigvis ikke ta hensyn til høyde spesielt for møbler noen steder. 
Det ser ut som det er blitt veldig fint, og burde innredes pent, sånn at man får utnyttet romfølelsen ^_^

Skrevet

Hvordan rommene skal brukes har også noe å si for møbleringen.

Trenger du spisestuemøblement i stua, eller kan du bruke klaffebord og stablestoler? Det ser ut som om det er god plass på kjøkkenet, og jeg antar at maten ofte blir spist der. Da går det kanskje an å ha spisestuemøbler som det er litt jobb med, når man har gjester. Men et bord i stua kan jo også brukes til jobb, lekselesing, oppgaveskriving etc.

Når noen av stuevinduene er plassert såpass høyt, går det også an å sofamøblere langs den ene veggen, heller enn hjørnesofa. Det er litt uvanlig, men med modulmøbler, kan det være noe å tenke på, om man liker åpne flater.

Skrevet

Det er forresten en skikkelig deilig stue! Litt misunnelig.

Skrevet

Her er mitt utkast.
Har prøvd å jobbe ut i fra din ide, men gjort noen enkle endringer.
Er en ting jeg ville vurdert å endre, og det er kjøkkenet.
Det vil bli ganske trangt og tungt slik du har tegnet opp. 
I gangen har jeg satt en skobenk man kan sitte på, man kan ha knagger der til sine faste yttertøy (veldig ryddig og enkelt), noen ekstra skohyler (muligens unødvendig, men vet ikke hvor mange dere er).
Satt inn skap med speil, dette for å øke romfølelsen. 
På soverommet har jeg lagt tyngden hvor du ikke umiddelbart ser den, ala kontor, prøvde å gjøre det ryddig.
Tyngden som du kan se, har jeg fokusert mot veg, og lagt inn et ekstra bord med sofa, peis, kose hjørne. Her kan man lege bøker om man leser og koser seg, uansett årstid. :) 
endret litt på stor bordet, og vil egentlig anbefale et bord som kan legges sammen om du har en liten familie. 
Og til sist har jeg lagt inn en plante. Det viktigste er å skape litt åpenhet og friskhet i et rom som dette. 
Du kan ha planter flere steder, ekte eller i plast. Fokuset ble da hjørnet. Om julen ville jeg anbefalt juletre der 😊

Fokusert på å skape god romfølelse og gjøre rom større en de er. :) 
Er ikke sikker på størrelser, men har vurdert fra minimums standarden av 90 cm vide dører når jeg har tegnet opp møbler.
966013633_mbleringside.thumb.png.c89d04439754508aa595f498dc0e5cce.png

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...