Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har for tiden en 100 % fast stilling med fastlønn. Har jobbet her endel år nå, og lønna er OK, men slettes ikke mer - og jeg føler selv at jeg fortjener mer ift. arbeid- og ansvarsoppgaver. Stillingen tar utgangspunkt i utdanningen min, men er utvidet til endel andre forefallende oppgaver. I stillingsbeskrivelsen så er det klargjort at det vil være rom for opp til 20 % av disse oppgavene, men problemet er at det siste året har det vært motsatt, altså ca. 20 % med ordinære oppgave og 80 % med annet "dilldall". "Dilldallet" er viktige oppgaver som må gjøres, altså, det handler ikke om å "sortere binderser", men det har overhodet ikke relevans til hverken utdanning eller stilling forøvrig.

Jeg trives ikke med jobben min. Jeg trives kjempegodt sammen med mine medarbeidere, og har det fint PÅ jobb, men som sagt liker jeg ikke jobben min lenger. Jeg vet at ikke gresset alltid er grønnere på den andre siden, og at det blir vanskelig å finne en jobb med tilsvarende arbeidsvilkår (tenker på alt fra medarbeidere, arbeidstider, fastlønn til ferie), men det har gått så langt at jeg 4/5 arbeidsdager i uka føler meg tilnærmet apatisk de 7,5 timene jeg er på jobb. Gnisten er overhodet ikke tilstedet, og høyere lønn er jeg usikker på om hadde hjulpet, da det ikke nødvendigvis er lønna som er motivasjonen min for å jobbe. 

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men hva ville dere gjort? Sett litt rundt etter andre jobber? Bitt sammen tenna og satset på bedre dager? 

Vurderer å be om høyere lønn, men dette er et veldig vanskelig steg for meg å ta av ulike årsaker.

Anonymkode: 81d0b...f77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med leder, fortalt om hvordan jeg opplevde det, som du skriver her. Det er nyansert og reflektert. Det må være vanskelig for en leder å synes det er urimelig om du tar det opp på en slik måte. En arbeidsplass skal jo være helsefremmende. Leder ikke det til endringer, ville jeg byttet jobb når jeg fant noe annet bra. Det høres ikke ut som du er i en situasjon du må haste deg ut av, men det kan bli det om du får fortsette å føle det slik i år etter år. 

Anonymkode: f7587...6ff

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt det opp med leder, fortalt om hvordan jeg opplevde det, som du skriver her. Det er nyansert og reflektert. Det må være vanskelig for en leder å synes det er urimelig om du tar det opp på en slik måte. En arbeidsplass skal jo være helsefremmende. Leder ikke det til endringer, ville jeg byttet jobb når jeg fant noe annet bra. Det høres ikke ut som du er i en situasjon du må haste deg ut av, men det kan bli det om du får fortsette å føle det slik i år etter år. 

Anonymkode: f7587...6ff

Det er som du sier ikke noe hast i seg selv, men noe må jeg nok gjøre. Jeg kan så klart ta det opp med leder, og det er nok det jeg bør gjøre også. Men jeg føler det som et stort og vanskelig steg å ta. Er redd for at det skal bli ubehagelig i ettertid - men som du sier så bør det ikke være noe problem for sjefen.

Synes sånt er så vanskelig og grenser nok til å være konfliktsky av meg.

Skrevet

Du bør prøve å få gjort noe med arbeidsoppgavene, men uansett bør du se deg rundt etter andre jobber for å vite hva som finnes og vendte deg til tanken på å evt. søke andre steder. Det kan bli lettere å ta det opp hvis du vet at du har alternativer også.

Anonymkode: 0efe5...084

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør prøve å få gjort noe med arbeidsoppgavene, men uansett bør du se deg rundt etter andre jobber for å vite hva som finnes og vendte deg til tanken på å evt. søke andre steder. Det kan bli lettere å ta det opp hvis du vet at du har alternativer også.

Anonymkode: 0efe5...084

"Problemet" (er jo ikke mitt problem, det vet jeg) er at det ikke er noen andre som har kapasitet/mulighet/delvis ferdighet til å ta over oppgavene. Og de må som sagt gjøres. Alternativet er kanskje å ansette en ny person, men det vet jeg ikke om overhodet er aktuelt. Som sagt så vet jeg at dette ikke er mitt problem, men har jobbet her så lenge, og vi er såpass "små" at jeg kjenner nok litt på "plikten" til å gjøre det som er det beste for firmaet framfor å stå på mitt. Er ganske ærekjær når det kommer til jobb, så gjør som oftest det som trengs og ikke bare det jeg "er ansatt til". Men er kanskje der problemet startet - gir først en lillefinger osv.

Ser meg rundt etter arbeid, men har ikke funnet noe som er aktuelt enn så lenge. Og som du sier så hadde det sikkert vært lettere å ta det opp om jeg visste at jeg hadde noe annet.

Skrevet

Hva er det disse oppgavene går ut på da? 

Skrevet
14 timer siden, Knirke skrev:

Hva er det disse oppgavene går ut på da? 

Ser ikke hvilken relevans det har for problemstillingen? Det er helt legit oppgaver som må gjøres, og som noen utdanner seg til å utføre. Vi har ikke dette som en egen stilling (selv om det kanskje hadde vært behov for det), og det er ikke det jeg er ansatt til, det er ikke det jeg har brukt år og penger på å utdanne meg til, og det er ikke det jeg ønsker å bruke 30 av 37,5 timer på i uka på.

Det gir meg ingenting. Hadde det vært motsatt - som er det jeg har skrevet under på - at jeg i perioder hadde brukt 7,5t i uka på slike oppgaver og fått brukt kompetansen min resten av tiden - så hadde det vært helt greit. Det kan jeg leve med, og det var jeg inneforstått med når jeg begynte i denne jobben. Ikke all jobb er like morsom og givende - men jeg startet tross alt i en helt annen jobb enn det den har utviklet seg til å bli. 

Dette fører også til at jeg ligger bakpå med mine "hovedoppgaver" storparten av tiden, og det synes jeg heller ikke føles greit. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:
Det gir meg ingenting. Hadde det vært motsatt - som er det jeg har skrevet under på - at jeg i perioder hadde brukt 7,5t i uka på slike oppgaver og fått brukt kompetansen min resten av tiden - så hadde det vært helt greit. Det kan jeg leve med, og det var jeg inneforstått med når jeg begynte i denne jobben. Ikke all jobb er like morsom og givende - men jeg startet tross alt i en helt annen jobb enn det den har utviklet seg til å bli. Dette fører også til at jeg ligger bakpå med mine "hovedoppgaver" storparten av tiden, og det synes jeg heller ikke føles greit

Dette er kronargumentet ditt, bruk det i samtale med sjefen for å få omstrukturert den jobben du har nå tilbake til det den en gang var. 

Anonymkode: 2e4d7...3fb

Skrevet

Du får ta dette opp på medarbeidersamtale.

Anonymkode: 14d23...a67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...