AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #1 Skrevet 5. november 2018 Jeg har et nært familiemedlem som er døv, la oss kalle hun Berit. Berit har 6 års utdannelse fra universitetet, hun har tre fine barn, er gift, har en fin bil og god økonomi. Er en super foreldre, har en fast god jobb, og fungerer som alle andre i samfunnet. Hun snakker veldig godt, men siden hun ikke hører sin egen stemme er den litt annerledes enn stemmen til hørende. Siden dette er et nært familiemedlem av meg, er vi mye sammen i hverdagslige situasjoner. Og jeg må stadig kjenne på, og se, at hun blir undertrykt og dårlig behandlet av folk. Og det er så utrolig vondt å se på! Mennesker som stopper opp når de hører stemmen hennes, og i steden for å svare på spørsmålet hennes bare fryser de til, eller mennesker som plutselig henvender seg til meg siden jeg hører, selv om det er Berit som spør de om noe. I stedenfor å se på Berit, og forholde seg til henne. Nesten hver gang vi er sammen offentlig, har Berit en kjip opplevelse med fordomsfulle mennesker. Jeg tror hun ser det selv, men later som ingenting. Jeg ser alle disse utfordringene hun har i hverdagen, og likevel har hun aldri vært sykemeldt, aldri klaget, har tatt seg en god utdannelse og står på hver eneste dag. I selskaper ser jeg at mennesker unngår henne, men hun sitter der med rak rygg, prøver å innlede en samtale, smalltalke og være så høflig hun kan. Selv er hun Berit, og ikke en døv dame. Lurer på hvorfor noen mennesker er så utrolig fordomsfulle og udugelige, mens andre (FLOTTE FOLK!) bare takler det helt supert. Det finnes noen skikkelig fine folk der ute, kanskje en vi møter i butikken eller en nabo. Som ser på henne, snakker tydelig og sakte, prøver å bruke naturlige tegn, viser respekt og interesse. Spør henne om trivielle ting! Tusen takk til dere som er så gode, og som ikke tenker noe annerledes når dere møter døve. Og til dere med masse fordommer og dårlige holdninger så vil jeg bare si at jeg håper dere leser dette, og kan endre dere. Anonymkode: 9e45e...576 1
Nuttery Skrevet 5. november 2018 #2 Skrevet 5. november 2018 Jeg tipper uvitenhet over hvordan man kommuniserer med døve, samt noe perplekshet hvis man aldri har møtt noen som er døv før. 13
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #3 Skrevet 5. november 2018 Vi har en stamkunde der jeg jobber som er døv. Han tar med seg dama og det er hun som står for alt det sosiale. Her går det i tegnspråk dem i mellom, men han har høreapparat. Har hørt det komme noen lyder fra han og det høres veldig merkelig ut. Ble litt satt ut første gang, men det er ingen grunn til å behandle han dårlig. Jeg ble usikker på hvordan jeg skulle kommunisere. Synes egentlig tegnspråk burde vært en obligatorisk del av skolen. Tror det gjelder de fleste også, selv om Berit snakker og ellers virker som folk flest, så vet rett og slett ikke folk helt hvordan de skal reagere. Anonymkode: 19737...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #4 Skrevet 5. november 2018 Kanskje folk rett og slett blir veldig usikker på hvordan de egentlig burde reagere? De kjenner sikkert ingen døve fra før, og veit ikke hvordan de burde oppføre seg. Anonymkode: c546b...e9f 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #5 Skrevet 5. november 2018 TS: Jeg skjønner det, og jeg merker at mennesker som tilfeldigvis har vært bort i døve tidligere, takler det bedre. Men oppfordrer alle til å ha gode holdningen ovenfor mennesker de møter. Man vet aldri hva de egentlig siter med, eller hva som er under fasaden. Tegnspråk er seriøst det rikeste fineste språket jeg vet om. Og mye kan man naturlig, som nikke på hodet er ja og riste er nei, og så kan man snakke litt roligere og tydelig med leppende, så er det faktisk mulig for døve å oppfatte endel. (Noen har en hørselsrest, høreapparat eller CI, som gjør at de kan oppfatte en del) Anonymkode: 9e45e...576
Chantielle Skrevet 5. november 2018 #6 Skrevet 5. november 2018 (endret) . Endret 9. april 2019 av Nettvenn 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #7 Skrevet 5. november 2018 Akkurat nå, Nettvenn skrev: I dagens samfunn burde folk være mer opplyste,det er tragisk at folk ikke klarer å oppføre seg normalt i forhold til døve. Er ofte ute sammen med en venninne som har sterkt nedsatt hørsel,opplever at folk overser henne og henvender seg til meg,selvom det er hun som feks stiller et spørsmål. Vi var ute og danset,ja hun er en dyktig danser,folk trodde hun faket sitt hørselsproblem,og virket nesten støtt fordi hun kunne danse.Var 1 person som var modig nok til å spørre henne direkte om hvordan hun kunne gjøre det,med sin døvhet.Hun ble glad for spørsmålet,da fikk hun en mulighet til å fortelle.Det går fint med tregulv,da kan hun kjenne vibrasjoner fra gulvet(bassen) og svinge seg i etter rytmen.Heia dem som ikke overser,men heller spør direkte for å forstå/lære. Så enig med deg. Dette er helt vanlige mennesker som deg og meg, som vil snakke om vanlige ting og som vil behandles normalt. Anonymkode: 9e45e...576 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #8 Skrevet 5. november 2018 Uvitenhet, tror jeg. Jeg kjenner noen som er døve (med CI), og var på sett og vis overrasket over hvor normalt de fungerer. Jeg ser også at disse oppfatter en del ved å lese på leppene. Med små tilpasninger, som å vende meg mot dem når jeg snakker, tåle at de lener seg litt tett innpå innimellom for å høre, og noen ganger snakke litt sakte og tydelig, er det helt uproblematisk å forholde seg til. Jeg antar mange rett og slett ikke vet, og bare ikke aner hvordan de skal forholde seg til det. Anonymkode: 97a4e...c2a 2
Emmelise Skrevet 5. november 2018 #9 Skrevet 5. november 2018 Når Berit snakker blir man gjort oppmerksom på at noe er "off". Det er ikke alle som umiddelbart tolker det som at hun er døv, og uavhengig av det så blir man igjen brått usikker på hvor mye hun eventuelt får med seg når man svarer tilbake. Nordmenn er også sånn når det kommer til utlendinger som snakker dårlig norsk. De føler kommunikasjonen blir besværlig fordi man ikke helt forstår hverandre, eller vet hvor mye den andre parten forstår. Også er det da godt mulig at folk tror du er døvetolken og dermed henvender seg mot deg. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #10 Skrevet 5. november 2018 Dette er litt off-topic, men kan man virkelig kjøre bil når man er døv? Anonymkode: 5da98...3b6
Emmelise Skrevet 5. november 2018 #11 Skrevet 5. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er litt off-topic, men kan man virkelig kjøre bil når man er døv? Anonymkode: 5da98...3b6 Ja.https://forskning.no/klarer-seg-bra-i-trafikken-med-darlig-horsel/523230 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #12 Skrevet 5. november 2018 Jeg har gradvis nedsatt hørsel, dvs. at jeg blir mer og mer hørselshemmet med tiden og til slutt helt døv. Dette startet for 7 år siden når jeg var 33 år. Jeg har nå høreapparater på begge ørene. At det skulle være så vanskelig å høre dårlig hadde jeg aldri forestilt meg når jeg hørte normalt. En som er hørselshemmet bruker hjernen dobbelt så mye som en hørende fordi man hele tiden må følge med hvor lydene kommer fra, under en samtale må man konsentrere/anstrenge seg så mye at man bruker muskler man ikke visste man hadde. Dette fører ofte til stiv nakke, hodepine og svimmelhet. Når det gjelder det sosiale faller man automatisk utenfor, man får ikke med seg poengene når andre ler, man rekker aldri å komme med en vittig kommentar for når man først har oppfattet hva som er blitt sagt så er øyeblikket over, man misforstår og folk ler av deg osv osv. Dette er sårt og til slutt unngår man sosiale sammenkomster. De fleste tenker at siden man ha høreapparater så hører man jo alt, det stemmer dessverre ikke. Lydene fra høreapparatene gir en mekanisk lyd som forsterker bakgrunnsstøy, så etter f.eks et restaurantbesøk så må jeg hjem å legge meg. Jeg er derfor imponert over venninnen til TS som tydeligvis ikke lar hørselen setter grenser for henne. Jeg håper jeg kan komme like langt en dag. Anonymkode: fa83d...0a0 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #13 Skrevet 5. november 2018 OFF topic, men hvorfor er det ikke et internasjonalt tegnspråk, hadde ikke det gjort det lettere å forstå hverandre ? Anonymkode: b015e...b61 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #14 Skrevet 5. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gradvis nedsatt hørsel, dvs. at jeg blir mer og mer hørselshemmet med tiden og til slutt helt døv. Dette startet for 7 år siden når jeg var 33 år. Jeg har nå høreapparater på begge ørene. At det skulle være så vanskelig å høre dårlig hadde jeg aldri forestilt meg når jeg hørte normalt. En som er hørselshemmet bruker hjernen dobbelt så mye som en hørende fordi man hele tiden må følge med hvor lydene kommer fra, under en samtale må man konsentrere/anstrenge seg så mye at man bruker muskler man ikke visste man hadde. Dette fører ofte til stiv nakke, hodepine og svimmelhet. Når det gjelder det sosiale faller man automatisk utenfor, man får ikke med seg poengene når andre ler, man rekker aldri å komme med en vittig kommentar for når man først har oppfattet hva som er blitt sagt så er øyeblikket over, man misforstår og folk ler av deg osv osv. Dette er sårt og til slutt unngår man sosiale sammenkomster. De fleste tenker at siden man ha høreapparater så hører man jo alt, det stemmer dessverre ikke. Lydene fra høreapparatene gir en mekanisk lyd som forsterker bakgrunnsstøy, så etter f.eks et restaurantbesøk så må jeg hjem å legge meg. Jeg er derfor imponert over venninnen til TS som tydeligvis ikke lar hørselen setter grenser for henne. Jeg håper jeg kan komme like langt en dag. Anonymkode: fa83d...0a0 Off topic igjen. Høres ut som du har vært på briskeby.. kjenner igjen mye du sier. Ja vi bruket kroppen mye mere enn hørede. Vi blir ofte betraktet som dumme. Men eneste veien å gå er åpenhet. Jeg sier ofte at jeg hører svært dårlig men jeg er med.. Anonymkode: f4f0e...a8c
Pipaluk Skrevet 5. november 2018 #15 Skrevet 5. november 2018 Med tanke på baksnakking så tror jeg de døve tross alt er heldigere enn andre grupper, da de ikke fanger opp det som blir sagt bak deres rygg. Hva folk kan komme til å si overfor mennesker som har et handikap eller bare ser anderledes ut, er hårreisende. Når jeg hører om dette, så skammer jeg meg over å tilhøre menneskearten. Folk som er kortvokste opplever ikke kun at folk ser rart på deg, men at folk sier stygge ting også. En som var kortvokst løste dette med å alltid høre på musikk på uansett hvor han var. Da slapp han å høre på det.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #16 Skrevet 5. november 2018 Jeg tror de fleste personer med funksjonshemning opplever noe av det samme, om man så er døv, blind, eller sitter i rullestol. Veldig mange folk er greie, og mange mener godt, selv om det noen ganger blir litt feil. Men når man har en funksjonshemning og beveger seg utenfor husets fire vegger, så er man stort sett garantert å oppleve ubehagelige ting hver dag. For min egen del så går jeg rundt i min egen boble, fokuserer på det jeg skal få gjort, og prøver å stort sett smile for å vise at jeg ikke er "farlig". Forsøker å ignorere negativ oppmerksomhet jeg får. Andre ganger er det ikke like lett, og det kan gå inn på meg. Jeg har noen ganger fått beskjed om at jeg bare må heve meg over det. Men for å være ærlig synes jeg ikke det er en naturlig reaksjon på det jeg opplever. Det er ikke ønskelig å bli helt likegyldig til det å bli behandlet dårlig. Anonymkode: ff832...b4d 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #17 Skrevet 5. november 2018 Jeg er døv født tunghørt, gradvis mistet det meste jeg hadde av lyd. Har ingen egne minner av hva det vil si å høre. Operert ci, skulle gjerne vert foruten. samfunnet forventer jeg skal fungere som «normalt» noe jeg overhode ikke har kapasitet til! Skulle gjerne hatt krefter til å jobbe fult, kunne svare i tlf, delta i lunsjen på jobb ... ha et sosialt liv etter jobb... makter ikke, utslitt. har tre barn som jeg sitter alene med, de fyller det som måtte være igjen av dagen 🙂 vet ærlig ikke hvordan jeg skulle klart meg uten de, er samtidig bevist på at jeg kun har de til låns. Prøver være litt sosial, helst sammen med andre døve. Men blir ikke så ofte siden vi bor spredt. For å svare på noe her så ja vi kan kjøre bil, vi kan ha høye stillinger. Nei tegnspråk kommer aldri til å bli internasjonalt. Vi snakker dialekt på Ts også, tror flere ville blitt overasket over hvor store forskjellene kan være også innenfor Norge. Men tegnspråklige døve snakker lettere sammen på tvers av språk bariæren. Jeg er redd for fremtiden, jeg er redd for at mine barn og andre koda barn ikke får den opplæringen og hjelpen de trenger. Jeg er redd for fremtidige døve barn som knapt vil få språk opplæring. Jeg er redd for konsekvensene av at de fleste opereres med ci, jeg er redd for integreringa politikken som Norge fører nå. man føler seg maktesløs og utenfor, det verste er å få andre til å forstå hvor usosialt det oftest er å være sosial og hvor mye det krever. Anonymkode: e5cce...785 2
Rullestolbruker Skrevet 5. november 2018 #18 Skrevet 5. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: OFF topic, men hvorfor er det ikke et internasjonalt tegnspråk, hadde ikke det gjort det lettere å forstå hverandre ? Anonymkode: b015e...b61 Det er kanskje fordi vi også som ikke er døve har forskjellig språk. Selv om vi har engelsk som et verdensspråk. Dette sakset jeg fra nettet " Er tegnspråk internasjonalt? Nei, tegnspråk er ikke internasjonalt. Det finnes mange forskjellige tegnspråk i verden og selv dansk, svensk og norsk tegnspråk er ulike, på lik linje med de talte språkene. Mange tegnspråk har imidlertid en del likhetstrekk, både i enkelte tegn og i grammatikken. Dermed kan faktisk døve fra ulike land klare å kommunisere med hverandre, dersom begge parter tilpasser sin kommunikasjon. Kan man skrive på tegnspråk? Nei, tegnspråk har ikke et skriftspråk. Må døve ha informasjon på tegnspråk? Hvorfor kan ikke de bare lese teksten? Døve har tegnspråk som morsmål og norsk skriftspråk blir dermed et fremmedspråk som må læres. Døve regnes som en lesesvak gruppe ut fra resultater på nasjonale og internsajonale tester. Mange generasjoner døve har måttet tilegne seg skriftspråket blant annet via munnavlesing, dermed er det kanskje ikke så rart at lese og skriveferdighetene ligger under gjennomsnittet i befolkningen" 2
Luckiness Skrevet 5. november 2018 #19 Skrevet 5. november 2018 Vet alle som omgås "Berit" at hun er døv? Det er ikke sikkert at alle vet det og det er faktisk ikke naturlig å spørre "hvorfor snakker du rart?" "hvorfor får du ikke med deg alt jeg sier?" e.l. Man blir lett uviten og vil ikke tråkke i salaten. Kanskje "Berit" bør fortelle til de hun omgås med at hun er døv og hvordan man skal kommunisere på en god måte med henne. Jeg tror mer åpenhet er bra! Det er kun "Berit" som vet hvilken kommunikasjon som er best for henne. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #20 Skrevet 5. november 2018 8 minutter siden, Rullestolbruker skrev: Det er kanskje fordi vi også som ikke er døve har forskjellig språk. Selv om vi har engelsk som et verdensspråk. Dette sakset jeg fra nettet " Er tegnspråk internasjonalt? Nei, tegnspråk er ikke internasjonalt. Det finnes mange forskjellige tegnspråk i verden og selv dansk, svensk og norsk tegnspråk er ulike, på lik linje med de talte språkene. Mange tegnspråk har imidlertid en del likhetstrekk, både i enkelte tegn og i grammatikken. Dermed kan faktisk døve fra ulike land klare å kommunisere med hverandre, dersom begge parter tilpasser sin kommunikasjon. Kan man skrive på tegnspråk? Nei, tegnspråk har ikke et skriftspråk. Må døve ha informasjon på tegnspråk? Hvorfor kan ikke de bare lese teksten? Døve har tegnspråk som morsmål og norsk skriftspråk blir dermed et fremmedspråk som må læres. Døve regnes som en lesesvak gruppe ut fra resultater på nasjonale og internsajonale tester. Mange generasjoner døve har måttet tilegne seg skriftspråket blant annet via munnavlesing, dermed er det kanskje ikke så rart at lese og skriveferdighetene ligger under gjennomsnittet i befolkningen" Døve har norsk og norsk tegnspråk som første språk. Vi lærer begge deler fullverdig. en hemsko i opplæringen er heller lærere som ikke evner lære seg selv hvordan møte den døve eleven. Samt flere får lærere uten kjennskap til hverken tegnspråk eller døves kultur. Noe som fort fører til at den døve sitter igjen med ansvar for situasjonen og stemples som dum. utover dette er de fleste døve barn smertelig klar over hvor høyt de må prestere på skolen i håp om å få en jobb, gjerne under utdannings nivået Anonymkode: e5cce...785 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå