Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo slik at man maks kan låne 5 x inntekt minus gjeld. Men er dette utenom egenkapital?

Om jeg feks maks kan låne 2 mill med 5x inntekt minus gjeld regelen, men har 300 000 i egenkapital (eller kausjonister). Er det slik at jeg da kan låne faktiske 2 mill (inntekt x 5 minus gjeld) eller at jeg kan kjøpe en bolig til maks 2 mill (låne 1,7 + de 300 000 i egenkapitl)?

Anonymkode: 9a2f0...1bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er krav til maks lånebelastning som er inntekt ganger 5. Her inngår all gjeld og dette begrenser lånets størrelse. Du ganger først inntekt med 5 og deretter trekker du fra summen av all gjeld du har. 

Så er det et eget krav til egenkapital (EK) som begrenser hvor dyr bolig du kan låne til. Er usikker på prosenten om den fortsatt er 15%EK eller om den ble økt, men med 300k EK og krav på 15% kan du maks kjøpe bolig til 2mill (300k et 15% av 2mill) og derfor bare få lån til 1,7mill.

Det er den laveste som styrer. 

Om EK kravet er høyere vil dette begrense boligverdien ytterligere. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo slik at man maks kan låne 5 x inntekt minus gjeld. Men er dette utenom egenkapital?

Om jeg feks maks kan låne 2 mill med 5x inntekt minus gjeld regelen, men har 300 000 i egenkapital (eller kausjonister). Er det slik at jeg da kan låne faktiske 2 mill (inntekt x 5 minus gjeld) eller at jeg kan kjøpe en bolig til maks 2 mill (låne 1,7 + de 300 000 i egenkapitl)?

Anonymkode: 9a2f0...1bb

Ja, det er utenom egenkapital.

Anonymkode: 5f99b...e75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...