Gå til innhold

Toll når man sender en brukt vare til utlandet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selger ofte ting og tang via ebay. Jeg solgte nylig en pen designerveske til en engelsk kjøper. Hun betalte varen, jeg spanderte porto og fylte ut tollpapirer med kjøpsverdi, slik man må gjøre. Nå er kjøper rasende fordi varen har blitt fortollet og hun har fått en regning på omlag 350 kr. Hun nekter å betale og vil ha full refundering av varen.

Saken er den at hun mener at siden denne vesken er produsert av et britisk firma så er dette fritatt fra toll siden den ikke er helt ny.

Er det jeg som er dum? Hadde trodd at toll gjaldt nærmest uansett. Jeg må i allefall alltid betale uansett når totalregning overstiger 350 kr til norge.  Setter pris på å høre fra noen som har greie på dette. 

Jeg skrev ikke at det tilkom toll på varen i anonnsen, da jeg tenkte dette var almennkunnskap for alle som handler online. 

Anonymkode: 3e8b4...d5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kontakter Tollen, ikke KG

Anonymkode: d7d2d...c17

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kontakter Tollen, ikke KG

Anonymkode: d7d2d...c17

Det må være lov til å be om råd fra andre, trenger ikke svare om du ikke har noe å komme med. Tollvesenet svarer meg ikke i dag, men har selvsagt kontaktet dem også. 

Anonymkode: 3e8b4...d5b

• Liker 1
Skrevet

Om du mottar en vare i Norge og det er gjort noe feil slik at man har betalt for mye avgifter, så er det mottaker som skal kontakte tollvesen for tilbakebetaling, også om leverandør/selger har skrevet feil. 
Vil tro det isåfall er samme i England, har hun mottatt og betalt toll for en vare som skulle vært tollfri bør hun kontakte tollvesen der og forklare hvorfor hun mener den skulle vært tollfri. 

Anonymkode: 04284...b08

• Liker 2
Skrevet

Det er overveiende sannsynlig at hun tar feil. Det er ikke betalt engelsk VAT på den fra før siden den er eksportert til Norge, så det har ikke noe å si at den er laget i England.

Anonymkode: 81902...292

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...