Gå til innhold

Julegavebudsjett og Julegavetradisjoner ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Om en drøy måned ringes julen inn rundt om i  Norge, men før den tid har de fleste brukt mye penger og energi på å finne de rette og nyttige  julegavene.    Mange føler dette  problematisk i en tid da de aller fleste har det meste fra før.  Mange  av julegavene fra i fjor har kanskje  forlengst har havnet i en skuff og utgått på  dato.

Nå opner juleutstillingen i mange butikker ifra begynnelsen av september  i motsettning til tidligere da juelgatene / utstillingene først  opnet 01.12.   Synes du denne endring er en grei tradisjon  ?   

Er ditt  julegavebudsjett komplett  i år ?

Hvem  prioriterer du på  slektstreet ditt  / venner å gji julegaver til ? 

Igjennomsnittleg pris pr. Julegave ?

Fortrekker du  gavekort eller julegaver  ?

Nytter du kreditt-kort m / høy rente til julegave ?

Føler du bekymring  for at  julehandelen  slår sprekker i din økonomi / uforutsette utgifter  ?

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 25 år gammel. Kjøper gave til min mor, og til mine to tantebarn. Ellers kjøper jeg ingen gaver - hverken til min far eller noen av mine søsken eller venner. Vi bestemte oss for å slutte med gavekjøret for ca. to - tre år siden, og jeg synes det er veldig greit. Bruker kanskje 500,- per gave, så 1500,- totalt. Får selv gave av min far og min mor, og ellers en liten "symbolsk" gave av tantebarna mine. Julegavehandelen påvirker ikke økonomien min i det hele tatt..

Anonymkode: f4ad9...7ca

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25 år gammel. Kjøper gave til min mor, og til mine to tantebarn. Ellers kjøper jeg ingen gaver - hverken til min far eller noen av mine søsken eller venner. Vi bestemte oss for å slutte med gavekjøret for ca. to - tre år siden, og jeg synes det er veldig greit. Bruker kanskje 500,- per gave, så 1500,- totalt. Får selv gave av min far og min mor, og ellers en liten "symbolsk" gave av tantebarna mine. Julegavehandelen påvirker ikke økonomien min i det hele tatt..

Anonymkode: f4ad9...7ca

Mange  legger lista for givergleden / julegaver kun til denne innerste omgangskrets av barna     Ingen julegaver lenger innen den voksne omgangskrets.   

Skrevet

Skal for en gangs skyld ikke handle gaver 😄 
Så for en gangs skyld går jeg ikke i minus 😄 
Mitt julebudsjett er komplett. 😁
Så nei, ikke bekymret for jula. :) 
Er mer bekymret for november. Har en hundrelapp til neste uke 😅

Skrevet

Begynt unormalt tidlig i år da jeg fikk planleggingsånden over meg, så har full kontroll. Straks ferdig med de få gavene jeg gir til nærmeste familie og venner. Bruker ikke penger jeg ikke har, og har fått mange gaver rimeligere med rabatter og medlemsgoder jeg har funnet frem. Slipper sånn sett greit unna i år og gleder meg til å gi til de som skal få.

Skrevet

Jeg kjøper kun til foreldre, samboer, hund og katt, så har ikke noe budsjett og bruker ikke mye penger. Vi kjøper gaver til max tusenlappen til hverandre. Jeg foretrekker gaver fremfor gavekort, men gir og får heller opplevelser/noe spiselig enn gjenstander.

Anonymkode: d41c4...41a

Skrevet

Blir ingen julegaver i år da jeg sparer til utenlandstur og lever på studielån. Folk får heller bruke tid med meg og jeg skal ha middag med søsken. Noe vi bestemte oss for å gjøre i stedet for gaver i år.

Leverte likevel ønskeliste til foreldre fordi de ba om en. Lager sikkert noe til dem heller, de vet godt at jeg er litt "fattiglus" i år 😂

Vi har allerede så mye fra før så ser ikke helt vitsen med å gi gaver lenger.

Anonymkode: 0645c...ab4

Skrevet

Jeg er student og bruker rundt 500 kroner per pers og gir til 6 personer. Har ikke så mye penger, men så passer på at jeg gir gaver de faktisk setter pris på. Jeg har ikke råd til å gi gave kun for å ha gitt gave. 

Anonymkode: 1f247...77a

Skrevet

Jeg har 17 gaver å kjøpe inn, budsjettet er ca 6000- dette er da gaver til min og samboers familie og venner. Har kommet halvveis snart, handler mye på nett når det er tilbud. Bruker også opp rester av gavekort som vi fikk til jul i fjor, hehe. 

Når det gjelder å få, blir jeg glad for det meste bortsett fra nips og pynteting, eller klær utover sokker. Vil helst kjøpe sånt selv. Gavekort og penger er helt greit. Det beste jeg kan få er hjemmestrikka raggsokker, sjokolade og rødvin. 

Kjenner at julestemningen sniker seg på utover november, ikke lenge til jeg finner frem lys til verandaen nå! Pynter også huset tidlig, i begynnelsen av desember. Gleder meg! 

Anonymkode: 1905e...2c3

Skrevet
Sitat

Nå opner juleutstillingen i mange butikker ifra begynnelsen av september  i motsettning til tidligere da juelgatene / utstillingene først  opnet 01.12.   Synes du denne endring er en grei tradisjon  ?   

Nei, liker det ikke. Synes det kan vente til midten av november. 

Sitat

Ja, som alle år. ;) 

Sitat

Foreldrene mine, svigersøster + mann + barn, svigerbror, bestevennine + hennes barn, tre andre venninner, farmor, bestefar, tante, tremenning og filletante. Blir vel mellom 17-20 gaver i år.

Sitat

Mellom 300-1000 kr.

Sitat

Julegaver.

Sitat

Jeg bruker bare kredittkort når jeg handler. Betaler dog før rentene løper. ;) 

Sitat

Føler du bekymring  for at  julehandelen  slår sprekker i din økonomi / uforutsette utgifter  ?

Nei, ikke nevneverdig.

Skrevet

5 timer siden, Anonym Bruker skrev:

-Nei.

-Tviler.

-De aller nærmeste 30stk.

Igjennomsnittleg pris pr. Julegave ? -1000kr

-Opplevelser eller hjemmelaget.

-Alltid kredittkort, men betaler selvsagt før det påløper renter.

-Nei, egentlig ikke.    

Anonymkode: d2473...00d

Skrevet

Budsjettet er under kontroll, jeg vet hvor mye jeg har råd til å bruke. 

Kjøper til min mann, mine foreldre, min søster og svoger, min nevø, min gudsønn og en venninne. Totalt er budsjettet på ca 2500 kr.

Prisen for hver gave ligger mellom ca 150 og 500 kr (billigst til venninne, dyrest til min nevø).

Foretrekker å kjøpe gaver. Synes det er vanskelig å finne det rette beløpet når det gjelder gavekort, det er en hårfin grense mellom for lite og for mye. Følger med på tilbud, og kan gjøre gode kupp på den måten, f.eks på Black Friday.

Bruker kredittkort hvis jeg handler gaver på nettet. Regningen betales selvfølgelig ved forfall slik at jeg unngår renter. Ellers er det oppspart Trumf-bonus som brukes til julegavekjøp.

Julegavekjøp påvirker ikke økonomien i det hele tatt, siden jeg bruker Trumf=bonusen til det.

Anonymkode: 35ced...d40

Skrevet

Bruker ikke ei krone til julegaver. Slutta med det for flere år siden.

Skrevet
8 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Ja.

Foreldre ,søsken med familier,en venn,tre fadderbarn og deres søsken,to eldre slektninger får en oppmerksomhet (som regel mat).

Gavene koster fra 50 til 600 kroner

Julegaver

Nei. 

Nei, planlegger gjennom hele året. 

Anonymkode: b51b7...0ed

Skrevet

Har ikke begynt å planlegge, så nei vet ikke. 

Jeg prioriterer familie (foreldre, besteforeldre, søsken med barn og samboer). Gir vanligvis ikke til venner, hvis spørsmålet kommer opp eller noen hinter til at de vil utveksle gave så foreslår jeg oftest at vi heller kan bruke pengene på å finne på nye sammen, for eksempel kino eller vennejulebord. 

Det varierer veldig. Til samboeren min bruker jeg rundt 1000-lappen, litt mindre til øvrig familie. Men kan kjøpe dyrere gaver hvis jeg f.eks. gir felles gave til mamma og pappa eller søster og svoger. Kommer også an på hva de ønsker seg. Kan fint bruke litt mer penger hvis jeg kommer på noe jeg vet at de virkelig vil sette pris på. 

Å gi eller få? Tror jeg synes julegaver er mer koselig å åpne, men det hender også at jeg gir gavekort, for eksempel til en opplevelse. 

Nei. Bruker de pengene jeg har. 

Nei. Halv skatt i desember pluss mindre utlegg før desemberlønna dekker feiringen. Bruker å feire med familien, så vi spleiser på mat og sånn. Siden jeg ikke kjøper gaver til så mange har jeg også bedre råd til hver gave. 

Skrevet

Bruker i gjennomsnitt ca 200 per pers på julegaver.  Har mange å gi til (mannens mange nevøer og nieser, søsken, venners barn), det blir for mye penger hvis jeg gir noe særlig mer til alle.  Gir ikke til egne venner lenger.

I år får mange brettspill i gave, som jeg har kjøpt til halv pris for litt siden. Bokhandlene har ofte slike kampanjer! Liker å kjøpe god vin i gave til voksne - på tax free har jeg kjøpt Amarone-vin til mange av de voksne jeg gir til. Ville blitt glad for det selv, i alle fall. :) Kinogavekort tpå 2 kinobilletter til de unge voksne/tenåringene i familien. Man kan få helt OK ting til 200 - 250 kr.

Handlere i oktober, november og desember. Når desemberlønna kommer, har jeg handlet ferdig de fleste julegavene allerede, og slipper å ha trang økonomi til jul.

Mannen min og barna mine får gaver til 1000 kr hver.

Anonymkode: 97041...818

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fem julegaver og en bursdagsgave å gi. Budsjettet er på 2000kr. 

Skrevet
15 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Synes du denne endring er en grei tradisjon  ?   

nei, får ikke helt julestemning likevel før i desember. og synes butikkene kunne spart seg for å starte så tidlig.

ikke helt

foreldre, søsken, besteforeldre, samboer, nevøer, nære venninners barn og noen få venninner

3-400. 

foretrekker å gi gaver

har ikke kredittkort. 

nei kjøper gaver utover hele året, orker ikke gå rundt på fullpakkete kjøpesentre fullt av stressete folk i desember.   

Anonymkode: 8c632...eff

Skrevet
16 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Om en drøy måned ringes julen inn rundt om i  Norge, men før den tid har de fleste brukt mye penger og energi på å finne de rette og nyttige  julegavene.    Mange føler dette  problematisk i en tid da de aller fleste har det meste fra før.  Mange  av julegavene fra i fjor har kanskje  forlengst har havnet i en skuff og utgått på  dato.

- Nei, helt unødvendig å starte så tidlig.

- Ja

- Foreldre, søsken, kjæreste, tantebarn og noen få, nære venner

- 350,- men familie og kjæresten får dyrere gaver enn venner.

- Setter pris på begge deler.

- Nei, benytter ikke kredittkort til julegavehandelen i det hele tatt.

- Nei, jeg har satt av penger og holder meg til budsjettet, så ingen bekymringer der.

Skrevet

Om du mener hvor langt jeg har kommet? Har kjøpt en del gaver. Reiser en del i løpet av et år, så plukker med meg ting her og der. Alt av gavepapir, merkelapper og litt ny pynt ligger klar fra fjorårets salg. Og har lagt opp meny for desember (er ganske fast hos oss)

Hvem  prioriterer du på  slektstreet ditt  / venner å gji julegaver til ? Igjennomsnittleg pris pr. Julegave ?

Mannen får mest, vi har ikke tak men kjøper det den andre ønsker seg, og litt til. 1000 per foreldrepar, ca 500 per nevø/niese. ca 300 til søsken med ektefelle (for barn og søsken er vi enig om beløp). ca 200 til andre vi gir en oppmerksomhet her og der. 

Liker ikke gavekort, er så styr å bruke dem. Foretrekker gaver som kan brukes opp eller spises. Unntaket er med mannen, men her har vi ofte konkrete ønsker så vet gjerne hva vi får. 

Nytter du kreditt-kort m / høy rente til julegave ? Føler du bekymring  for at  julehandelen  slår sprekker i din økonomi / uforutsette utgifter  ?

Nei, er heldig når det kommer til det økonomiske. Bruker kredittkort på grunn av kick-back, men betaler på forfall. Merker ikke julehandelen på økonomien. 

Anonymkode: 37020...64c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...