Gå til innhold

Er det å gå på en mottaksskole enn fordel, eller ulempe for norske barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere..? Vil gjerne høre erfaringer...

Anonymkode: 83ded...470

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det?

Anonymkode: 62994...485

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det?

Anonymkode: 62994...485

Skole som også flykninger kommer på når de kommer til Norge. Alle kommuner har en , eller flere mottaksskoler. Er skole med kompetanse innen flyktninger , Mtp tolk osv.

Skrevet

Norske elever går ikke på mottaksskole. Det kan hende det er en mottaksskole i tilknytning til en vanlig skole, men klassene består utelukkende av barn med andre morsmål enn norsk.

Anonymkode: f666f...197

Skrevet

Barneskolen mine barn gikk på var byens mottaksskole også. En liten by, og flyktninge-/asylsøkerbarna gikk i samme klasse som norske barn. Bare èn parallell pr trinn, så en nokså liten skole. Jeg er utelukkende positiv, dyktige lærere og et flott teamarbeid på skolen. Ungene mine har erfart at utlendinger verken er farlige eller mindreverdige, og har lært mye om andre kulturer enn sin egen. 17.maitoget og kaffestunden i gymsalen etterpå gir meg tårer i øynene av glede. Unger fra mange nasjonaliteter pyntet i sine lands fineste antrekk. Og de feirer Norges nasjonaldag med glede og respekt. 

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norske elever går ikke på mottaksskole. Det kan hende det er en mottaksskole i tilknytning til en vanlig skole, men klassene består utelukkende av barn med andre morsmål enn norsk.

Anonymkode: f666f...197

Slutt å prat om ting du ikke har peiling på da !!!!! Klart flyktninger ikke går på rene mottaksskoler. 

Skrevet

Mine barn går på mottaksskole. Det er helt uproblematisk. Det er en helt vanlig skole. Ser ingen ulemper for barna våre.

Anonymkode: 26026...b39

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skole som også flykninger kommer på når de kommer til Norge. Alle kommuner har en , eller flere mottaksskoler. Er skole med kompetanse innen flyktninger , Mtp tolk osv.

Hvorfor skal norske barn / ungdommer gå ved slike skoler? :klo:  

Anonymkode: fa4e5...550

Skrevet

Mitt ene barn ble veldig forstyrret og ukonsentrert da det kom flere i klassen som verken hadde skoleerfaring eller grenser fra før. Altså, jeg forstår at de har mye med seg i bagasjen når de kommer til oss, men det et ikke alltid like heldig for klassemiljøet at lærer blir opptatt av de som klatrer ut vinduet, roper, vandrer ut og inn og svinger seg i gardinene. Det fungerte IKKE.

Anonymkode: 6c684...2c3

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal norske barn / ungdommer gå ved slike skoler? :klo:  

Anonymkode: fa4e5...550

Fordi innvandrere skal ,og naturligvis må integreres...

• Liker 1
Skrevet

Det er 100% en fordel. 

Anonymkode: 8b269...b84

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 100% en fordel. 

Anonymkode: 8b269...b84

Hvorfor mener du det...? Jeg er redd for språket til mitt norske barn... Jeg er sikkert kritisk, men det må man jo og være som foreldre...

Skrevet

Jeg gikk på skole hvor vi hadde mottaksklasser, så ble elevene plassert i de vanlige klassene når de hadde lært seg norsk godt nok. Så på det som utelukkende positivt, hadde flere venner som bodde på asylmotakk og ble med dem hjem etter skolen, eller de ble med meg. Følte jeg som barn lærte veldig mye om å ha empati og respekt for andre mennesker og mennesker i vanskelige livssituasjoner.

• Liker 2
Skrevet

Nå måtte jeg tenke meg om. Mine barns skole har mottaksklasser, og kan ikke se noen ulemper ved det? Det er kanskje 820 barn på skolen, og i mottaksklassene er det kanskje 50 til sammen? (en klasse småskole, en ca mellomtrinnet og en ungdomsskoleklasse tror jeg det er, små grupper). I mitt ene barns klasse fikk de to nye elever "fra mottaksklassen", det er da barn som hadde lært seg det mest grunnleggende i norsk, og som bor innen skolekretsen. Noen veldig åpenbare fordeler er det kanskje ikke heller, annet enn at det gjør jo skolen litt mer internasjonal. Er en ganske "hvit" skole i Oslo.

Anonymkode: 92f63...d4d

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det...? Jeg er redd for språket til mitt norske barn... Jeg er sikkert kritisk, men det må man jo og være som foreldre...

Det er jo ikke mange barn som bor på asylmottaket i hver klasse. Jeg har to barn som går på en mottaksskole. De har aldri hatt mer enn to barn fra asylmottaket samtidig, tror jeg. De er ikke i timene sammen med resten av klassen hele tiden heller. I tillegg kommer selvsagt endel andre barn med fremmedspråklig bakgrunn, men de lærer jo raskt norsk, og har foreldre som er godt integrert. 

Det er ikke slik at hvis barnet ditt går på mottaksskole, så går det plutselig i en klasse med 90% elever som kom til Norge i forrige uke, hvis foreldre er er analfabeter fra Afghanistan. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå måtte jeg tenke meg om. Mine barns skole har mottaksklasser, og kan ikke se noen ulemper ved det? Det er kanskje 820 barn på skolen, og i mottaksklassene er det kanskje 50 til sammen? (en klasse småskole, en ca mellomtrinnet og en ungdomsskoleklasse tror jeg det er, små grupper). I mitt ene barns klasse fikk de to nye elever "fra mottaksklassen", det er da barn som hadde lært seg det mest grunnleggende i norsk, og som bor innen skolekretsen. Noen veldig åpenbare fordeler er det kanskje ikke heller, annet enn at det gjør jo skolen litt mer internasjonal. Er en ganske "hvit" skole i Oslo.

Enig. Jeg bor ikke i Oslo, men ellers er det mange likheter. Ca 600 elever på skolen, overveiende hvit. Jeg ser absolutt fordeler ved at det er større mangfold på skolen. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei her er de sammen med elevene....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...