Gå til innhold

Hjelp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Min bærbare pc vil ikke starte, kommer bare en svart skjerm der det står -lesefeil på disken, trykk ctrl,alt,delet for å prøve på nytt.

Det hjelper ikke å gjøre det, kommer bare opp samme beskjed hele tiden. Jeg har ikke noe cd inni. Det hele startet med at jeg skulle omstarte maskinen fordi den var så rar og treg. Er det noen som har anelse på hva jeg kan gjøre? :roll:

Videoannonse
Annonse
Gjest Chrizzy
Skrevet
Min bærbare pc vil ikke starte, kommer bare en svart skjerm der det står -lesefeil på disken, trykk ctrl,alt,delet for å prøve på nytt.

Det hjelper ikke å gjøre det, kommer bare opp samme beskjed hele tiden. Jeg har ikke noe cd inni. Det hele startet med at jeg skulle omstarte maskinen fordi den var så rar og treg. Er det noen som har anelse på hva jeg kan gjøre? :roll:

Dette var altså meg :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette var altså meg :)

Har du installert noe nylig? Nye drivere, eller annet?

Under oppstart kan du prøve å trykke F8. Da vil du få opp diverse alternativer. En av disse er: "Last Known Good Confiuration" - Denne tar ibruk den siste vellykkede oppstarten av maskinen din, og vil dermed kun fungere 1 gang. Med andre ord, dersom du booter opp maskinen din (starter opp) og kommer helt frem, men at den feiler igjen - så vil neste last know good, være seneste oppstart som tok deg frem.

Dersom du vet du har installert noe, kan du også velge å starte opp i 'Safe Mode' - da starter den opp i 'gui' mode (graphical user interface) med kun 16 bits farge (dersom du synes det ser rart ut) og kan herifra avinstallere, dersom du har en følelse av at det kan være dette som skapte trøbbel for deg.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Skal prøve nu jeg, tusen takk du er en knupp :rosaengel:

Uansett hvordan det går :)

Gjest Chrizzy
Skrevet

Har forresten ikke installert noe nytt, hørte bare på musikk :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet
Skal prøve nu jeg, tusen takk du er en knupp :rosaengel:

Uansett hvordan det går :)

:ler: lykke til da, jeg krysser fingrene (prøvde nå, men da blir det vanskelig å skrive merker jeg :-? ) :-)

Dersom det ikke står så skriv ned hele feilmeldingen du får så vi vet den.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Nei jeg tror ikke det hjelper. Skjer ikke noe når jeg trykker F8. Kommer en helt rar lyd fra maskinen, som et hjul som prøver å gå rundt men at noe stopper det, trodde det kanskje lå en cd inni disken da jeg holdt på å starte opp tidligere, derfor åpnet jeg den, mens maskinen holdt på å starte opp. Etter dette har den vært helt "død". Kommer bare opp den beskjeden omlesefeil på disken.

Det er ikke min maskin, så det var uff, ble helt kald i sted, men jeg ringte og fikk vite at den hadde garanti og full forsikring, så da må det vel gå bra. Er jo bare synd at jeg ikke kan ligge i sofaen og være på nettet nå da :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Nei jeg tror ikke det hjelper. Skjer ikke noe når jeg trykker F8. Kommer en helt rar lyd fra maskinen, som et hjul som prøver å gå rundt men at noe stopper det, trodde det kanskje lå en cd inni disken da jeg holdt på å starte opp tidligere, derfor åpnet jeg den, mens maskinen holdt på å starte opp. Etter dette har den vært helt "død". Kommer bare opp den beskjeden omlesefeil på disken.

Det er ikke min maskin, så det var uff, ble helt kald i sted, men jeg ringte og fikk vite at den hadde garanti og full forsikring, så da må det vel gå bra. Er jo bare synd at jeg ikke kan ligge i sofaen og være på nettet nå da :)

Oj, ja det høres ikke bra ut :o

Bra du har fått utelukket ting som disketter/cd og slikt da. Men denne lyden, og nå 'helt dø'. Huff - høres jo nesten ut som om den har tatt kvelden hele maskinen. Men da er det bra som du sier at den har garanti på seg. Nei da vet jeg sannelig ikke jeg :o

Gjest Chrizzy
Skrevet

Nei, jeg tror faktisk det er noe helt rart. Den er ganske ny også. Heldigvis så er det garanti og full forsikring, hadde helt panikk før jeg fikk vite det :)

Forstår det ikke gjorde ingenting, den var bare så treg så jeg skulle bare omstarte den :o Jeg gruer meg til familien får høre det, de mener jeg har litt rar innvirkning på tekniske greier :oops: Men jeg gjorde jo ingenting :sur:

:ler:

Gjest en gjest
Skrevet

Du kan gå inn i BIOS, der de innbygde kontrollene for HW i maskina er.

Men det er litt forskjellig i hvordan man går inn i BIOS fra maskin til maskin. Men man bør nå ikke gå inn i BIOS om du ikke vet hva det er altså...

Men med den beskjeden som kommer opp når du starter, så kan det være at det er en feil på harddisken.

Du kan prøve å starte maskinen med OS-cd og formatere, men da mister du alt.

Så mitt råd er vel at jeg ikke vet hva som feiler pc'n din, men at det høres ut som du bør levere den inn.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Kan ikke noe med BIOS. Kanksje jeg kan putte inn restart cd?

Høres egentlig ut som om det er lesearmen til harddisken som går frem og tilbake uten å få gjort noe?

Takk :):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...