Gå til innhold

laparoskopi endometriose erfaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på deres erfaring med laparoskopi endometriose. Venter selv på innkalling ved sykehus og har hundre tanker og spørsmål men vet ikke hvor jeg skal begynne og føler meg forvirret ved å lese på nett.

Hvordan var operasjonen for deg? Ble du gravid etter operasjonen?

Anonymkode: b108b...817

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg tok laparoskopi for å sjekke endo og om egglederne var åpne. August 2013, Ullevål. Gikk veldig greit, litt vondt i magen noen dager men kom meg veldig fort. Fant bare bittelitt endo som ble brent bort. Gravid etter IVF mai 2014. Masse lykke til!! 

Skrevet

Jeg har operert to ganger det siste året. Ble gravid med en gang etterpå, har fra før to barn.
Hadde endo over alt, buk, blære, tarm sammenvokst i andre organer, eggstokk, eggledere osv. Dyp infiltrerende endometriose.
Smertene forsvant nå som jeg er gravid, men var fortsatt veldig vonn etter operasjonen. Tok meg lang tid å komme meg etter den da det ble gjort veldig mye under operasjonen.

Masse lykke til ❤️ 

Anonymkode: 80a7b...46b

• Liker 1
Skrevet

Selve operasjonen er rask og du våkner fort, hvordan du har det etterpå er nok litt individuelt og kommer an på hvor mye endometriose vev de fjerner. Jeg tok sykemeldingen ut uken, for meg var det litt vondt å sitte, men tror jeg bare tok smertestillende de to-tre første dagene. Var sliten en god stund etterpå. 

De fant tette eggledere hos meg, så ivf er eneste mulighet. Ble gravid på første forsøk noen måneder etterpå men mistet dessverre. Mange som blir gravide ganske raskt etter lap. 

• Liker 1
Skrevet

Var ganske oppblåst og luftsmerter noen dager etter lapraskopien.Var vel sykemeldt en uke. Hos meg fjernet de en del vev og i etterkant fikk jeg sprøyter i 6 mnd for å gå inn i kunstig overgangsalder. Etter jeg var ferdig med overgangsalderen hadde jeg en MA før jeg ble gravid igjen like etter det og da gikk alt fint med både nr 1 og 2 :)

Anonymkode: da76f...876

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg har operert 2 ganger for endometriose med lap. Operasjonen i seg selv er "ingen" problem, det er ikke noe å grue seg over. Det går ganske fort og du får dra hjem samme dag. Jeg synes luftsmertene (pga gassen du får under operasjon) var det "verste", men du får smertestillende. Det er nok med 1 uke sykemelding som regel, det er det du får på sykehuset. Trenger du mer enn det må du til fastlegen.

Ang. graviditet etter operasjon så har jeg aldri prøvd men de sier at man burde prøvde med en gang de første 3 mnd etter operasjon da endometriose som regel vokser tilbake.

lykke til :)

• Liker 2
Skrevet

Har du stort ønske om å bli gravid bør du absolutt ta operasjonen. Det er vanskeligere å bli gravid med endometriose enn uten. 

Jeg er selv opereret, men ønsker ikke barn, så ingen erfaring med det. Men jeg har blitt kvitt smertene jeg hadde og har fått et nytt liv. Nå bruker jeg spiral og blør ikke i det hele tatt. 

Jeg anbefaler operasjon. Jeg har aldri hørt noen angre på det.

Anonymkode: 064db...8b2

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du stort ønske om å bli gravid bør du absolutt ta operasjonen. Det er vanskeligere å bli gravid med endometriose enn uten. 

Jeg er selv opereret, men ønsker ikke barn, så ingen erfaring med det. Men jeg har blitt kvitt smertene jeg hadde og har fått et nytt liv. Nå bruker jeg spiral og blør ikke i det hele tatt. 

Jeg anbefaler operasjon. Jeg har aldri hørt noen angre på det.

Anonymkode: 064db...8b2

Enig med deg. Fått et nytt liv etter operasjonen mtp smerter, så er absolutt å anbefale uansett hva.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde uoppdaget endometriose og vi er langtidsprøvere.

Når vi skulle igang med IVF så følte jeg meg stadig dårligere, generelt klein og smerter som var syklusbasert.

De økte på i 2 sykluser, og jeg tror cysten vridde eggstokken = akuttinnlagt.

Cysten så de jo på UL, men ikke endoen.

De fant derimot i hele buk og på begge eggstokker + stor og raskt voksende cyste.

Fikk beskjed på IVFklinikk om at jeg måtte raskt igang.

Min operasjon varte noe lengre pga cyste+endo, jeg var eneste pasient den dagen som måtte bli over natta.

Smertene før operasjon var mye verre enn etter, hadde lite plager etterpå. 

Håper det hjelper for å bli gravid, men hadde uansett måttet gjøre det. 

Etter IVF/evt fødsel skal jeg rett på spiral, vil virkelig ikke ha det sånn igjen om jeg kan unngå det. 

Fikk lapraskopi på Ullevål, de er superflinke - og personalet er utrolig greie på dagkirurgisk. Har vært der to ganger for endo og polyppfjerning, gikk helt som forventet/planlagt.

Jeg ble dårligere etter narkosen fordi jeg fikk apedop i tillegg etterpå 😋 Med dårlig mener jeg svimmel, og man føler seg kjip. Ikke større smerter. Du får også god info om smertebehandling etterpå.

Vanligvis kan man dra hjem etter 2-4 timer, og inngrepene varer i alt fra 15-60 min. Halvannen time på meg, da. 

Anonymkode: 1cc51...0d2

Skrevet

Glemte å legge til at jeg på IVFforsøket nå (startet første syklus etter operasjon privat) måtte på langt regime med spray for å kontrollere endometriosen best mulig, får også prednisolon som demper betennelsestilstander som jo endometriose er. 

Skrevet

Som en liten gladsak kan jeg nevne at jeg ble gravid på naturlig vis 1 måned før planlagt lap. 

Anonymkode: 06051...e1c

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, Waldfee skrev:

Hei! Jeg tok laparoskopi for å sjekke endo og om egglederne var åpne. August 2013, Ullevål. Gikk veldig greit, litt vondt i magen noen dager men kom meg veldig fort. Fant bare bittelitt endo som ble brent bort. Gravid etter IVF mai 2014. Masse lykke til!! 

Tusen takk for din melding:)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde uoppdaget endometriose og vi er langtidsprøvere.

Når vi skulle igang med IVF så følte jeg meg stadig dårligere, generelt klein og smerter som var syklusbasert.

De økte på i 2 sykluser, og jeg tror cysten vridde eggstokken = akuttinnlagt.

Cysten så de jo på UL, men ikke endoen.

De fant derimot i hele buk og på begge eggstokker + stor og raskt voksende cyste.

Fikk beskjed på IVFklinikk om at jeg måtte raskt igang.

Min operasjon varte noe lengre pga cyste+endo, jeg var eneste pasient den dagen som måtte bli over natta.

Smertene før operasjon var mye verre enn etter, hadde lite plager etterpå. 

Håper det hjelper for å bli gravid, men hadde uansett måttet gjøre det. 

Etter IVF/evt fødsel skal jeg rett på spiral, vil virkelig ikke ha det sånn igjen om jeg kan unngå det. 

Fikk lapraskopi på Ullevål, de er superflinke - og personalet er utrolig greie på dagkirurgisk. Har vært der to ganger for endo og polyppfjerning, gikk helt som forventet/planlagt.

Jeg ble dårligere etter narkosen fordi jeg fikk apedop i tillegg etterpå 😋 Med dårlig mener jeg svimmel, og man føler seg kjip. Ikke større smerter. Du får også god info om smertebehandling etterpå.

Vanligvis kan man dra hjem etter 2-4 timer, og inngrepene varer i alt fra 15-60 min. Halvannen time på meg, da. 

Tusen takk for at du delte din erfaring. Setter stor pris på det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...