AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #1 Skrevet 4. november 2018 Jeg har en venninne som vil ses mye oftere enn jeg har kapasitet til. Ca en gang i uka/annenhver uke. Det er litt ofte for meg som ikke orker å ha avtaler mer enn 2, maks 3 ganger i uka. Jeg er en typisk introvert som blir sliten av å være sosial, og tidligere har jeg strukket strikken for langt. Jeg har en ganske krevende jobb og orker sjelden å treffe venner på ukedager, da prioriterer jeg å trene. I tillegg har jeg en samboer, som jeg vil ha en kveld med enten fredag, lørdag eller søndag. I helgene er det jo ofte bursdager, familebesøk eller andre ting, så jeg er ikke alltid ledig førstkommende helg. Jeg har helt sluttet å proppe helgen full av 3-4 avtaler, det orker jeg rett og slett ikke. Når denne venninnen vil treffes så ofte resulterer det i at jeg må si mye nei, og jeg finner gjerne på en unnskyldning, selv om jeg egentlig bare skal være hjemme. Nå har jeg egentlig tenkt at jeg må være ærlig på at jeg rett og slett prioriterer alenetid mer enn jeg gjorde før, og at det kanskje ikke er realistisk at vi skal ses å ofte som hun ønsker. Hun er veldig i andre enden av skalaen enn meg, tror hun er alene kanskje 1 kveld i uka. Vi har snakket litt før om dette må å være introvert og ekstrovert, og jeg opplever det er vanskelig å forklare at jeg trenger mye mindre sosial omgang. Noen tips? Anonymkode: e7989...8bb 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #2 Skrevet 4. november 2018 Jeg har en venninne som veldig fort får nok sosialisering, og ofte takker nei. Hun sier som oftest bare at hun er sliten, og ikke orker å være sosial. Det går bra for min del å høre det, siden jeg vet at det ikke er meg som er problemet. Ofte vil jo mange avslag også naturlig føre til færre invitasjoner, så kanskje det går seg til etter hvert? En generell "jeg vil ikke være så sosial som før"-beskjed ville nok ført til at jeg sluttet å ta kontakt, siden jeg ville vært svært usikker på hvor mye invitasjon som var greit. Som du sier, hun skjønner ikke helt hvordan det er å være introvert. Så da bør det i alle fall være klare føringer, og kanskje du må passe mer på å ta kontakt selv når du har overskudd hvis du vil beholde vennskapet.:) Anonymkode: fce0b...487
Kontormus Skrevet 4. november 2018 #3 Skrevet 4. november 2018 Det høres for meg ut som venninnen din har laveste prioritet av personer du ønsker å ha i livet ditt. Det betyr at du neppe er en god venninne og at hun heller velger seg en ny, som har tid. Kjipt om du skulle trenge en venn i en vanskelig tid selv.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #4 Skrevet 4. november 2018 Akkurat nå, Kontormus skrev: Det høres for meg ut som venninnen din har laveste prioritet av personer du ønsker å ha i livet ditt. Det betyr at du neppe er en god venninne og at hun heller velger seg en ny, som har tid. Kjipt om du skulle trenge en venn i en vanskelig tid selv. For et saklig svar...De er ikke 14 år og har andre ting i livet sitt å prioritere..ekte venner respekterer hverandre,ikke krever plass hele døgnet. Anonymkode: 8cc7d...178 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #5 Skrevet 4. november 2018 5 minutter siden, Kontormus skrev: Det høres for meg ut som venninnen din har laveste prioritet av personer du ønsker å ha i livet ditt. Det betyr at du neppe er en god venninne og at hun heller velger seg en ny, som har tid. Kjipt om du skulle trenge en venn i en vanskelig tid selv. Øh, folk er forskjellige. For min del handler det om meg selv, ikke mine venner når jeg ikke orker å møte dem så ofte. Jeg er introvert og trenger mye tid for meg selv. Du er virkelig selvsentrert om du tror alle er som deg. Hvem som er en god venn og ikke her kan altså diskuteres. Anonymkode: cfe58...7e9 1
Kontormus Skrevet 4. november 2018 #6 Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For et saklig svar...De er ikke 14 år og har andre ting i livet sitt å prioritere..ekte venner respekterer hverandre,ikke krever plass hele døgnet. Anonymkode: 8cc7d...178 Nei, ekte venner finner tid til hverandre. Og hvem er 14 år som trekker frem "krever plass hele døgnet" Hvem har sagt noe om det?
Kontormus Skrevet 4. november 2018 #7 Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Øh, folk er forskjellige. For min del handler det om meg selv, ikke mine venner når jeg ikke orker å møte dem så ofte. Jeg er introvert og trenger mye tid for meg selv. Du er virkelig selvsentrert om du tror alle er som deg. Hvem som er en god venn og ikke her kan altså diskuteres. Anonymkode: cfe58...7e9 Ja, det er sikkert "selvsentrert" jeg er når jeg strekker meg langt for å stille opp for venner.
Dricka Skrevet 4. november 2018 #8 Skrevet 4. november 2018 Jeg hadde satt pris på om du kunne fortalt meg det du skrev her fordi jeg er en type som gjerne er veldig sosial med mine beste venninner og når jeg får avslag og de kanskje bruker flere timer på å svare så kan jeg bli litt lei meg, skuffet og føler litt på at jeg er bortprioritert og jeg tar meg selv i å føle veldig dårlig om meg selv. Jeg vil bare det beste og jeg tåler jo avvisning, men det er litt lettere å fortstå for meg også hvis du kan forklare det for meg. For jeg forstår virkelig at andre er slitne og har andre ting å gjøre fordi jeg har det sånn jeg også. Men det som gjør meg trist er når jeg får unnskyldninger som tydelig er bortforklaringer. Vet det høres ut som at mye går en vei her fra meg men det er ikke sånn. Det er bare at man føler seg veldig liten og alene i verden når man blir litt "bortprioritert"(som også er feil ord å bruke) når man så gjerne vil det beste for den andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå