Gå til innhold

9 åringen nekter å dusje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg sagt til henne i snart 2 timer at hun må dusje, har forklart hvorfor det er viktig å dusje, men hun nekter. Hva gjør jeg? Kan jo ikke bruke makt heller.

Anonymkode: cefb5...ec9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kanskje ikke bære henne inn i dusjen med makt, men du kan fjerne absolutt alt av goder inntil hun har vært i dusjen. Hun får ikke leke eller se på skjerm feks. Med en gang hun har dusjet, er det fritt fram igjen.

Mangler forøvrig litt info for å vite hva som er lureste innfallsvinkel... Pleier hun å protestere/nekte på dusjing? På alt annet? Er hun generelt i opprør, eller er det kun dette det dreier seg om? Hvordan er hun ellers, er det greie grenser og takler hun dem greit? Alt sånt er relevant for å vite hva som kan funke i situasjonen....

• Liker 7
Skrevet

La henne gjøre hva hun vil. Hun er gammel nok til å bestemme selv.

Anonymkode: 42978...91f

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La henne gjøre hva hun vil. Hun er gammel nok til å bestemme selv.

Anonymkode: 42978...91f

Nei. En niåring veit ikke hva som er best. 

Anonymkode: 21aab...fb9

• Liker 30
Skrevet
5 minutter siden, Ulrikke skrev:

Du kan kanskje ikke bære henne inn i dusjen med makt, men du kan fjerne absolutt alt av goder inntil hun har vært i dusjen. Hun får ikke leke eller se på skjerm feks. Med en gang hun har dusjet, er det fritt fram igjen.

Mangler forøvrig litt info for å vite hva som er lureste innfallsvinkel... Pleier hun å protestere/nekte på dusjing? På alt annet? Er hun generelt i opprør, eller er det kun dette det dreier seg om? Hvordan er hun ellers, er det greie grenser og takler hun dem greit? Alt sånt er relevant for å vite hva som kan funke i situasjonen....

Hun pleier å protestere på ting hun syns er kjedelig, hjelper ikke at hun kan ha leker i dusjen, bruke såpe som lukter ekstra godt. Får henne kun til å ta en dusj en gang i uken, og da må jeg bruke halve dagen på å få henne til å ta den dusjen. Hun blir sur og vanskelig.

Ja, hun er nok i en trassalder, virker sånn.

Skrevet

Ta mobilen hennes.

Anonymkode: 64628...ee3

• Liker 5
Skrevet

Ta bort alle goder.

Anonymkode: e4898...d39

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta mobilen hennes.

Anonymkode: 64628...ee3

Det har jeg gjort og ipad.

• Liker 2
Skrevet

Da er det på tide å bli streng. drit i at det skal være pedagogisk riktig. Du sier at hun SKAL gå i dusjen, ingen diskusjon. Fjern ALT av goder, husarrest om det må til, ingen venner annet en når hu er på skolen osv. Hygienerutiner bygges i den alderen. 

• Liker 15
Skrevet

Kjenner til problemet... Har en 10 åring, og vi sliter med det samme. Har vært slik i alle år, og ser ingen bedring. Her tok det 5 timer og få henne i dusjen i dag. 5 timer med krangling, hvor alt av goder (tlf, pc osv. var tatt bort). Og slik går nå ukene... 

Anonymkode: f6647...57c

Skrevet

Ville mistenkt at barn som er redd dusjen har sett IT, scenen hvor gutten blir spist i dusjen.
Uansett om ungen er redd må det vaskes, det er viktig. 

Skrevet

Hva sier barnet om hvorfor det ikke ønsker å dusje? 

Har du satt deg ned og invitert til å fortelle på egen hånd? "Jeg vet at du ikke er spesielt glad i å dusje for tiden. Kan du fortelle meg litt om hva du tenker om det? Hvorfor er det viktig å dusje, og hva er det som gjør at du ikke vil?"

Er det virkelig kun fordi det er "kjedelig"? 

Dersom du lar det gå uten å dusje, hvor lang tid tar det før det selv finner ut at det er en god idé? Jeg tenker at før eller siden vil vel klassekameratene begynne å reagere på lukt osv, syns ikke barnet at det ville være pinlig? 

Jeg ville nok prøvd å sette opp en avtale med barnet, for det er nok lei av å bli mast på også. La det velge to tidspunkter i uka hvor det skal dusje, og følg opp at det faktisk gjør det, men la barnet i utgangspunktet ta ansvar for å gjøre det selv og se om det hjelper? 

Anonymkode: 84ca4...9da

• Liker 10
Skrevet

Takk for svar, fikk henne i dusjen til slutt og nå er hun i seng.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun pleier å protestere på ting hun syns er kjedelig, hjelper ikke at hun kan ha leker i dusjen, bruke såpe som lukter ekstra godt. Får henne kun til å ta en dusj en gang i uken, og da må jeg bruke halve dagen på å få henne til å ta den dusjen. Hun blir sur og vanskelig.

Du får si at av ig til må vi alle gjøre ting som er kjedelig og ta fra henne goder dersom hun fortsatt nekter. Nå har du prøvd gulrota og det fungerte ikke..

• Liker 1
Skrevet

Hun skal ikke dusje fordi det er gøy, men fordi det er nødvendig. Du bør ikke lokke med leker eller kjøpe inn ekstra såper. Noen ting må gjøres bare, og alt i livet er ikke kjempegøy hele tiden. Du har fått et problem med at hun ikke hører på deg. Har du alltid lokket og lurt og skjøvet kjedelige ting unna for henne? Isåfall får du svi for det nå og nå må du legge inn en innsats for at dere skal få det greit fremover. To timer skal det ikke ta. Du må bestemt si at hun skal dusje og at det ikke er andre alternativer. Ikke gi deg. Hun skal ikke få noen goder tilgjengelig dersom hun ikke hører på deg. 

Anonymkode: aadaf...b47

• Liker 2
Skrevet

Da er det på tide å bli streng. drit i at det skal være pedagogisk riktig. Du sier at hun SKAL gå i dusjen, ingen diskusjon. Fjern ALT av goder, husarrest om det må til, ingen venner annet en når hu er på skolen osv. Hygienerutiner bygges i den alderen. 

Fremgangsmåten du beskriver er i dette tilfellet pedagogisk riktig. Enkelte foreldre tar en altfor passiv rolle og det at de ikke setter grenser gjør barna usikre og fører til at de protesterer i det uendelige. Man skal selvsagt utelukke at det ikke er årsaker til at barnet ikke vil, men hvis det er fordi det er kjedelig så, ja. 

• Liker 2
Skrevet

Altså: det er de voksne som bestemmer uten at man må ty til masse barnslige straffetiltak som å ta mobil o.l.

Hun må gå i dusjen! Det er den voksnes ansvar å være tydelig nok. Hun er bare ni....

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Rotemor skrev:

Altså: det er de voksne som bestemmer uten at man må ty til masse barnslige straffetiltak som å ta mobil o.l.

Hun må gå i dusjen! Det er den voksnes ansvar å være tydelig nok. Hun er bare ni....

Fikk henne i dusjen til slutt, som jeg skrev litt lengre oppe.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fremgangsmåten du beskriver er i dette tilfellet pedagogisk riktig. Enkelte foreldre tar en altfor passiv rolle og det at de ikke setter grenser gjør barna usikre og fører til at de protesterer i det uendelige. Man skal selvsagt utelukke at det ikke er årsaker til at barnet ikke vil, men hvis det er fordi det er kjedelig så, ja. 

Med pedagogisk riktig mente jeg at man av og til bare må slutte å dille med korrekt samtale ala «jeg forstår, la oss diskutere det» og bare si at jeg er den voksne, jeg bestemmer, du går i dusjen! 

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk henne i dusjen til slutt, som jeg skrev litt lengre oppe.

Bra. Men dette er ikke noe man skal måtte bruke tid på å diskutere. Du kan sikkert være litt tøffere :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...