Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå på mitt første år på jusstudiet, men merker at jeg sliter litt med å forstå og huske det jeg leser godt nok. 

Hva slags studieteknikk har dere andre? 

Jeg har alltid hatt veldig lett for å lære, og har dessverre derfor aldri klart å lære meg noe særlig studieteknikk, så hittil har jeg bare lest og tatt notater. 

Anonymkode: 9592f...fb1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studerer selv rettsvitenskap, men vanskelig å komme med noe tips uten å vite litt mer konkret hva problemet er. Leser du bare pensum, eller bruker du rettskildene aktivt? Send meg gjerne en melding. 

Skrevet

Hvor studerer du? 

Å lese bøkene fra A til Å er sjeldent god måte å lære ting på i juss. Man må bruke forelesninger, seminaroppgaver, eksamensoppgaver, osv til å sile ut hva som er viktig og ikke viktig. 

Når det er sagt så er det ikke rart at metoden ikke sitter når du bare er på første semesteret. Mange som bruker tid på å forstå hvordan man lærer seg juss.  Det er et modningsfag. 

Anonymkode: c42be...127

Skrevet
4 timer siden, Millae skrev:

Studerer selv rettsvitenskap, men vanskelig å komme med noe tips uten å vite litt mer konkret hva problemet er. Leser du bare pensum, eller bruker du rettskildene aktivt? Send meg gjerne en melding. 

Jeg leser også rettskilder, men føler at jeg sliter med å bruke det aktivt. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor studerer du? 

Å lese bøkene fra A til Å er sjeldent god måte å lære ting på i juss. Man må bruke forelesninger, seminaroppgaver, eksamensoppgaver, osv til å sile ut hva som er viktig og ikke viktig. 

Når det er sagt så er det ikke rart at metoden ikke sitter når du bare er på første semesteret. Mange som bruker tid på å forstå hvordan man lærer seg juss.  Det er et modningsfag. 

Anonymkode: c42be...127

Jeg studerer i Tromsø.

Hittil har jeg ikke følt at forelesningene har gitt meg annet enn en oppsummering av pensum. 

Hvordan skal jeg klare å svare på seminaroppgaver og eksamensoppgaver hvis jeg ikke har lest alt av pensum først? 

Takk for svar til begge! :)

• Liker 1
Skrevet

Det går helt fint å bruke bøkene/rettskildene som oppslagsverk mens du gjør seminaroppgavene. Det er litt prøving og feiling i starten, men det løsner etterhvert.

Jeg har gjennom mine fire år som jusstudent gjort litt forskjellig. Pleier som oftest å lese bøkene fra perm til perm først (uten å notere), før jeg går løs på oppgaver. Før eksamen skriver jeg tankekart/sammendrag av læreplanmålene, skriver korte domsreferat, og innarbeider lovsamlingen.

Vanligvis er høstsemesterne tøffe (særlig førsteåret når en har eksamener på høsten også), mens ting løsner litt på vårsemesteret.

Anonymkode: 45e98...872

• Liker 1
Skrevet

Det her er en ting jeg merker veldig godt når jeg diskuterer teknikk med venner som studerer andre fag. De anser pensum som en absolutt sannhet. På jussen er lærebøkene i realiteten hjelpemidler. Det er rettskildene som bør spille hovedrollen, for det er dem som skal anvendes. 

Jeg er ikke noe særlig fan av tankekart og alt dette selv, men tror det er en smakssak. Vi er jo alle forskjellige og lærer på forskjellige måter. 

Selv leser jeg pensum i julen eller i sommerferien før semesteret begynner. Jeg noterer ikke, men markerer og setter fingermerker der det er noe jeg skal se nærmere på. Når semesteret så begynner følger jeg forelesninger, kurs og lignende, men bruker tiden først og fremst på å lese dommer, forarbeider og lovtekst, og bruker heller pensum som et oppslagsverk hvis det er noe som fremstår som uklart. 

Husk nå at du bare så vidt er i gang, og du har god tid på å lære god metode. For det er nettopp det som er viktig å lære seg. Loven forandrer seg hele tiden, og da hjelper det ikke å ha pugget lovteksten eller hva Tone Sverdrup mener. Dette får du til :) 

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste er å følge med på hvilken ullgenser Geir Woxholt har gått for denne dagen, og hvilken hytte han var på i helga. 😉 

Anonymkode: c3d12...41d

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint å bruke bøkene/rettskildene som oppslagsverk mens du gjør seminaroppgavene. Det er litt prøving og feiling i starten, men det løsner etterhvert.

Jeg har gjennom mine fire år som jusstudent gjort litt forskjellig. Pleier som oftest å lese bøkene fra perm til perm først (uten å notere), før jeg går løs på oppgaver. Før eksamen skriver jeg tankekart/sammendrag av læreplanmålene, skriver korte domsreferat, og innarbeider lovsamlingen.

Vanligvis er høstsemesterne tøffe (særlig førsteåret når en har eksamener på høsten også), mens ting løsner litt på vårsemesteret.

Anonymkode: 45e98...872

Takk, har fått tips om det, men syns det bare blir rot og helt uoversiktlig, og jeg føler heller ikke at seminaroppgavene er så gode at jeg vet hva som ev. mangler i svarene mine dersom jeg ikke har lest pensum først. 

57 minutter siden, Millae skrev:

Det her er en ting jeg merker veldig godt når jeg diskuterer teknikk med venner som studerer andre fag. De anser pensum som en absolutt sannhet. På jussen er lærebøkene i realiteten hjelpemidler. Det er rettskildene som bør spille hovedrollen, for det er dem som skal anvendes. 

Jeg er ikke noe særlig fan av tankekart og alt dette selv, men tror det er en smakssak. Vi er jo alle forskjellige og lærer på forskjellige måter. 

Selv leser jeg pensum i julen eller i sommerferien før semesteret begynner. Jeg noterer ikke, men markerer og setter fingermerker der det er noe jeg skal se nærmere på. Når semesteret så begynner følger jeg forelesninger, kurs og lignende, men bruker tiden først og fremst på å lese dommer, forarbeider og lovtekst, og bruker heller pensum som et oppslagsverk hvis det er noe som fremstår som uklart. 

Husk nå at du bare så vidt er i gang, og du har god tid på å lære god metode. For det er nettopp det som er viktig å lære seg. Loven forandrer seg hele tiden, og da hjelper det ikke å ha pugget lovteksten eller hva Tone Sverdrup mener. Dette får du til :) 

Hvordan blir det å bruke pensumbøkene som oppslagsverk til andre rettskilder når det gjelder ulovfestet rett og sånn da? Blir det ikke veldig uoversiktlig og vanskelig å finne frem? 

Jeg føler jeg gjør det litt omvendt, at jeg leser pensum også tar jeg utgangspunkt i de kildene som er oppgitt der for å forstå bedre. 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er å følge med på hvilken ullgenser Geir Woxholt har gått for denne dagen, og hvilken hytte han var på i helga. 😉 

Jeg studerer ikke i Oslo. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det å bruke pensumbøkene som oppslagsverk til andre rettskilder når det gjelder ulovfestet rett og sånn da? Blir det ikke veldig uoversiktlig og vanskelig å finne frem? 

Jeg føler jeg gjør det litt omvendt, at jeg leser pensum også tar jeg utgangspunkt i de kildene som er oppgitt der for å forstå bedre. 

Som jeg skrev så leser jeg alltid pensum først, helst i ferien så jeg er ferdig med alt av pensum før forelesningene begynner, så jeg har jo en grei oversikt før forelesningene begynner og før jeg flytter fokus til dommer, forarbeid og lovtekster. Ang ulovfestet rett, så er jo det rett som fremgår av rettspraksis. Men det er klart det krever litt øvelse å plukke ut prinsipper fra rettspraksis, for langt fra alle dommere påpeker slikt direkte. 

Skrevet
On 11/5/2018 at 1:10 PM, AnonymBruker said:

Og klarer man å snike inn setningen "berettigede forventninger" i samtale med han, får man stjerne i boka😂

On 11/5/2018 at 12:47 PM, Millae said:

Leser du alt av forarbeider og lovtekster? Det kan jo fort bli mye! Jeg pleier å lese de forarbeidene som nevnes spesifikt, men har aldri forsøkt meg på hele noen gang. 

Anonymkode: 4d3b1...d43

Skrevet

Lovtekster leser jeg absolutt alt. Det føler jeg egentlig at burde være et minimum for å få et godt bilde av gjeldende rett. Når det kommer til forarbeider så leste jeg så godt som alle første året, men kuttet litt ned etterhvert siden det blir fryktelige mye når man begynner med bla. internasjonal rett. Nå leser jeg de mest sentrale forarbeidene og slår opp i det resterende ut i fra hva som brukes av HR. Blir selvsagt også noen oppslag fra lærebøkene, men som nevnt tidligere så leser jeg ikke lærebøkene slavisk og anser det som fasiter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...