Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Noen som har tatt NIPT i danmark? Hvor lang ventetid er det snakk om? Og noen som vet hvor nært familiemedlem med downs man må ha for å evt. få tatt dette i Norge? 

(Og beklager om det er skrevet om før, men søkemonitorien ville ikke fungere hos meg på dette temaet) 

Anonymkode: dac22...248

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NIPT-test er ikke tatt i bruk enda i Norge. Ingen ventetid i Danmark, bare å bestille time.

Anonymkode: 69df0...d0b

Skrevet

Ventetiden i Danmark kommer an på klinikken. Jeg gikk raskt time. Anbefaler å dra i ukedagene, da jeg bestilte time på nett til en lørdag, og fikk problemer med forsendelsen av prøven. Klinikken ringte meg (etter at jeg hadde kjøpt flybilletter), og sa at DHL ikke henter pakker i helger, og at blodet nå frem til kina innen 72 timer. Fikk en voldsomt styr med å ta blodprøven selv i Norge og sende den inn. Dette var nifty test. Utifra hva jeg leste virket det som nifty testet for flest ting, sammenlignet med panorama og harmony blant annet. 

Anonymkode: 87a3f...639

Skrevet

Jeg fikk time når jeg ønsket på Ultralydklinikken i København. Ingen ventetid :) 

Så vidt jeg vet er det ingen som får denne testen i Norge enda, men det er like rundt hjørnet for kvinner over 38 år. Downs er svært sjelden ''arvelig'', så det har ingenting å si hvem rundt deg som evt. har det. 

Anonymkode: 47a3a...801

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk time når jeg ønsket på Ultralydklinikken i København. Ingen ventetid :) 

Så vidt jeg vet er det ingen som får denne testen i Norge enda, men det er like rundt hjørnet for kvinner over 38 år. Downs er svært sjelden ''arvelig'', så det har ingenting å si hvem rundt deg som evt. har det. 

Spent på når vi her i Norge kan ta testen her☺️ Hvilken uke tok du testen og hva kostet den? 

Skrevet
1 time siden, frk.Sanna skrev:

Spent på når vi her i Norge kan ta testen her☺️ Hvilken uke tok du testen og hva kostet den? 

Den blir antageligvis aldri tilgjengelig for alle, pga KrF :( Men, den blir som sagt tilgjengelig for kvinner over 38 år (som en erstatning for fostervanns- og morkakeprøve) i løpet av 2018! 

Jeg tok den i uke 10, og det kostet 6000 Dkr for full pakke (da hadde jeg med alle prøver man kunne velge, kjønn, UL og ja - full pakke). Reisen kom jo selvsagt i tillegg, men vi tok det som en weekend-ferie :) Fikk svar 9 dager etter blodprøven var tatt, ble da oppringt av klinikken. Fikk også svaret tilsendt på mail etter jeg hadde snakket med dem. Akkurat denne klinikken foretrekker hvertfall å snakke med folk på telefon foran brev/mail, for å kunne oppklare misforståelser og forklare bedre. Ubegripelig god service, og nydelige folk! 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den blir antageligvis aldri tilgjengelig for alle, pga KrF :( Men, den blir som sagt tilgjengelig for kvinner over 38 år (som en erstatning for fostervanns- og morkakeprøve) i løpet av 2018! 

Jeg tok den i uke 10, og det kostet 6000 Dkr for full pakke (da hadde jeg med alle prøver man kunne velge, kjønn, UL og ja - full pakke). Reisen kom jo selvsagt i tillegg, men vi tok det som en weekend-ferie :) Fikk svar 9 dager etter blodprøven var tatt, ble da oppringt av klinikken. Fikk også svaret tilsendt på mail etter jeg hadde snakket med dem. Akkurat denne klinikken foretrekker hvertfall å snakke med folk på telefon foran brev/mail, for å kunne oppklare misforståelser og forklare bedre. Ubegripelig god service, og nydelige folk! 

Jeg er 38 år☺️ Kanskje jeg er heldig å få den alikevel, men det tar nok tid! Høres jo supert ut sånn dere gjorde det. Kan man ta prøven i en helg altså? Takk for tips🙏🏻 Da vet jeg hvem vi eventuelt skal kontakte om det blir aktuelt å dra til utlandet!

Skrevet
4 timer siden, frk.Sanna skrev:

Jeg er 38 år☺️ Kanskje jeg er heldig å få den alikevel, men det tar nok tid! Høres jo supert ut sånn dere gjorde det. Kan man ta prøven i en helg altså? Takk for tips🙏🏻 Da vet jeg hvem vi eventuelt skal kontakte om det blir aktuelt å dra til utlandet!

Nja, altså vi reiste torsdag-søndag og hadde time torsdags formiddag. Vet de har timer lørdag også, men da får de jo ikke sendt prøven før mandag :) Men ja, er mulig! Anbefaler klinikken varmt ❤️ selv om jeg håper du får i Norge, så slipper du å kave (og betale relativt dyrt) 🙈

Skrevet

Jeg var på cyclus klinikk, fordi ultralydklinikken hadde sommerferie. Var veldig fornøyd der. Kostet 4500 danske. Svar etter 9 dager, på mail. 

• Liker 1
Skrevet

Husk at du også kan ta den i Sverige! Jeg tok den i Gøteborg, noe som for min del var mye enklere enn å dra til Danmark. Veldig hyggelige folk og vi fikk raskt svar på telefon før svaret kom i posten. 

Anonymkode: a4740...4d2

Skrevet

Takk for mange gode svar og tips. Noen som har sjekket nakkefold på UL her i Norge og har erfaring med det? Føltes det "nok" og som et betryggende svar etter den sjekken? 

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode svar og tips. Noen som har sjekket nakkefold på UL her i Norge og har erfaring med det? Føltes det "nok" og som et betryggende svar etter den sjekken? 

TS

Ja. Fikk sjekket nakkefold og noe med nesebenet(?) og følte det var nok. 

Anonymkode: 670d1...003

Skrevet

Har gjort det i begge svangerskap, men føles ikke som nok nei. Så denne gangen ble det nipt i tillegg. Nipt fantes ikke da jeg fikk første.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...