Gjest Annalina Skrevet 24. mars 2005 #1 Skrevet 24. mars 2005 Åre og Strømstad ble invadert av nordmenn i dag. De drikker, spyr, slåss, bråker og herjer... Hva synes dere om denne fylle-turen som tradisjonelt foregår en gang i året? Så endel bekjente trøndere på Aktuelt i kveld. Jeg synes at mange driter seg ut veldig og at denne tradisjonen har vart lenge nok... Kjenner du noen som reiser over grensa hver skjærtorsdag, gjør du det selv også kanskje?
Pinocchio Skrevet 24. mars 2005 #2 Skrevet 24. mars 2005 Kjenner du noen som reiser over grensa hver skjærtorsdag, gjør du det selv også kanskje? NEI! Vet du hva det minner meg om? Østtyskere som fikk en fridag i Vest tyskland. Jeg mener ikke de som kjøper ett par ting og drar igjen. Jeg snakker om de andre. Jeg synes det gir Norge et østblokk preg. Det som irriterer meg mest, er at det er noe i det.
Gjest en gjest Skrevet 25. mars 2005 #3 Skrevet 25. mars 2005 Uff, jeg tør ikke reise til disse stedene pga skjærtorsdagsnordmennene.... Blir flau av å være norsk. :oops: Å begrunne det med at det er så dyrt i Norge er en dårlig bortforklaringen synes jeg. Uff, ja... stakkars oss som bor i fæle, dyre Norge. Der alle får tak over hodet, penger om man er så uheldig og ikke får jobb, og blir tatt hånd om av staten om man blir syk. Og så blir vi hverken forfulgt eller lever i en krigssone. Og i tillegg må lavtlønnede betale nesten en hel timeslønn for en flaske vin. Buhu! Stakkars oss. Vi drar til nabolandet og lager så mye bråk og kvalme som vi orker.
Gjest TomKrus Skrevet 25. mars 2005 #4 Skrevet 25. mars 2005 Men er det ikke primært snakk om norsk ungdom og rånere?
Pinocchio Skrevet 25. mars 2005 #5 Skrevet 25. mars 2005 Tom. Hvis du først skal bruke et Voltaire-sitat, bruk dette: "Jeg kan være uenig i hva du sier, men jeg vil forsvare til døden din rett til å si det." Og jo det er stort sett rånere. Det interessante er jo også at de stort sett kommer fra områder hvor vi ikke kunne ha forsvart bosetning uten dagens matvarepriser. Ok, sorry. Litt teit men også litt morro..
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #6 Skrevet 25. mars 2005 Ja, det er vel stort sett ungdom og rånere. Men det er vel lov til å ha litt vett eller litt folkeskikk? Skal jeg skeie litt ut og komme med noen stygge generaliseringer, så tenker jeg at det er jo ikke ungdommens skyld de har blitt slik. Ser for meg at foreldrene til disse er de som reiser på flatfyll til syden om sommeren. Besteforeldrene har bosatt seg i Spania, som klager over de udugelige spanjolene som ikke kan lage svineribbe og som ikke stiller pal opp for nordmennene julaften (for utlendiger feirer jo ikke jul). Og i tillegg blir de forbanna og knuser litt skaller når reportere omtaler de for innvandrere.
Fam Skrevet 25. mars 2005 #7 Skrevet 25. mars 2005 Men er det ikke primært snakk om norsk ungdom og rånere? Dette er de såkalte Østfold Rånernes aller helligste dag, skjærtorsdag. (Det har jeg latt meg få vite)
Ms Lilja Skrevet 25. mars 2005 #9 Skrevet 25. mars 2005 Det hele er ganske ille... Som østfolding får jeg lyst til å grave meg ned når jeg ser nyhetsinnslag fra Strømstad på skjærtorsdag. Det hele er jo totalt meningsløst. Hva er poenget? Hvor full man kan bli i baksetet på en bil mens man kjører rundt og rundt i Strømstad sentrum, "svir gummi" og kanskje Grøss og gru... Noen som vet opprinnelsen til dette ritualet?
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #10 Skrevet 26. mars 2005 Dette er de såkalte Østfold Rånernes aller helligste dag, skjærtorsdag. (Det har jeg latt meg få vite) Russ fra hele Østfold drar også ned dit.
Ottine Skrevet 27. mars 2005 #11 Skrevet 27. mars 2005 Synes det hele er så barnslig, flaut og harry at jeg blir helt oppgitt. Det verste er at de faktisk tror de er kule... :o
Kristin S Skrevet 27. mars 2005 #12 Skrevet 27. mars 2005 Er det så ille da...Ikke noe å henge seg opp i vel? EN dag i året må vel gå bra. Dessuten på nyhetene osv viser de så klart det aller verste. Er ikke SÅ ille i Strømstad på skjærtorsdag. Og svenskene er ikke så mye bedre selv. De kommer jo til Halden på kvelden og holder på der. Men som sagt, dette er EN dag i året......
Gjest gjest1 Skrevet 30. mars 2005 #13 Skrevet 30. mars 2005 Synes det hele er så barnslig, flaut og harry at jeg blir helt oppgitt. Det verste er at de faktisk tror de er kule... :o Ja, sier ikke det litt om selvtilliten deres egentlig?
Gjest gjesten Skrevet 31. mars 2005 #14 Skrevet 31. mars 2005 Sier vel mer om selvinnsikten enn selvtilliten .
AnnKristn Skrevet 31. mars 2005 #15 Skrevet 31. mars 2005 Jada, jeg kjenner folk som har denne "tradisjonen" Mannen min faktisk. Han er medlem i en van-klubb og reiser sammen med de andre medlemmene hvert år. Men jeg har aldri opplevd at de kommer hjem overstadig beruset - det er jo en liten trøst
Gjest gjest1 Skrevet 31. mars 2005 #16 Skrevet 31. mars 2005 Sier vel mer om selvinnsikten enn selvtilliten . Jo, men jeg tenker alltid sånn at folk som hyler og skriker og oppfører seg som aper for oppmerksomhet i bunn og grunn mangler selvtillit. Har man selvtillit trenger man jo ikke være så kul hele tiden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå