Gå til innhold

Kan forbrukslån stoppe en i få boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan forbrukslån hindre deg i å få boliglån? Selv om det er snakk om relativt lave summer? (Kan nedbetales i løpet av 6-7 mnd og samtidig leve greit med bolig/matutgifter) 

Anonymkode: 53cba...1b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det korte svaret: Ja, det kan det.

Bankene ser an totalgjelden man har. Men har du såpass lite som du beskriver, at det kan nedbetales på få måneder, så ville jeg tro banken ikke anser det som veldig forhindrende for et boliglån. Men de har fremdeles 5 ganger inntekten "regelen" å forholde seg til. Mange banker vil ikke gi så mye som det heller, men forholder seg til 3 og 4 ganger inntekten i lån maks.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke forbrukslån som sådan som hindrer boliglån, men hvorfor man har vil nok vurderes.

Som @Million sier er det total gjeld som begrenser, men om du har forbrukslån har du vel kanskje heller ikke egenkapital, og da blir det vanskelig.

Videre om du beregner 6-7 mnd å nedbetale forbrukslån, hvordan skal du klare å betale på ytterligere gjeld som et boliglån? 

Det er altså ikke forbrukslån i seg selv som er hindring, men forbrukslån sier gjerne noe om resten av økonomien som gjør det vanskelig å få boliglån. 

Det beste svaret får du ved å oppsøke banken. De kan i tillegg gjerne gi råd for hvordan du kan bedre og tilrettelegge økonomien slik at bolig(låns)drømmen blir en realitet. 

Lykke til. 

• Liker 3
Skrevet

Mange små lån i flere banker er negativt. Hvis en bank ikke vil gi nok kreditt blir de skeptiske.

Skrevet

Du må vanligvis ha egenkapital for å få boliglån. Hvis du har forbrukslån har du neppe noen egenkapital, så da får du heller ikke lån.

Anonymkode: 8394f...2ba

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. :)

Har egenkapital i form av bsu og har kausjonister.

Det jeg mente var at jeg lever godt nå (husleie, matbudsjett osv. Noe som tilsvarer det budsjettet jeg må leve på ved evt. boligkjøp) samtidig som jeg får betalt ned noen tusen i mnd. på forbrukslånet.

Et alternativ er å flytte hjem til mine foreldre et par mnd, da er lånet betalt ned på 2 mnd (da jeg slipper husleie). Og evt. spare litt til møbler/dokumentavgift..

Skrevet

Ser noen spør hvorfor jeg har forbrukslån.. Det er pga. jeg var dum som student og brukte det for å kjøpe meg klær (som jeg ikke trengte,) julegaver og tull.. Allerede betalt ned 20 000 og har omtrent 30 000 igjen å betale. 

Skrevet

I DnB fikk jeg beskjed om å betale ned alt før jeg fikk boliglån. Jeg hadde 14 000 igjen. Årsaken til gjelden var at jeg solgte en bolig med tap to år før. Fikk ikke låne ei krone, til tross for at det var mitt første og eneste, relativt lave, forbrukslån, som jeg hadde svært god grunn til å ta opp.

Så det er min erfaring :)

Anonymkode: f9e3c...21c

Skrevet

Om svært kort tid kommer et offentlig gjeldsregister. Dvs. at bankene da får opp ALL gjeld man har, i motsetning til i dag der de ikke har informasjon om forbrukslån. I dag er det opp til lånetakeren å være ærlig på dette. Neste år er det derimot stopp.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/5VKqP1/forbrukslaan-maa-reguleres

Så ja, har du forbrukslån, kan dette påvirke hvor mye du kan få i boliglån. I dag er det max 5 ganger inntekt, men da er det "normalrenter" som gjelder. Forbrukslån har skyhøye renter og vil dermed telle mer enn et vanlig boliglån.

Og det er jammen meg på høy tid at gjeldsregisteret kommer!

Anonymkode: 2d26e...8b4

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om svært kort tid kommer et offentlig gjeldsregister. Dvs. at bankene da får opp ALL gjeld man har, i motsetning til i dag der de ikke har informasjon om forbrukslån. I dag er det opp til lånetakeren å være ærlig på dette. Neste år er det derimot stopp.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/5VKqP1/forbrukslaan-maa-reguleres

Så ja, har du forbrukslån, kan dette påvirke hvor mye du kan få i boliglån. I dag er det max 5 ganger inntekt, men da er det "normalrenter" som gjelder. Forbrukslån har skyhøye renter og vil dermed telle mer enn et vanlig boliglån.

Og det er jammen meg på høy tid at gjeldsregisteret kommer!

Anonymkode: 2d26e...8b4

Det er sannelig på tide. 

Skrevet

Håper virkelig det. Er alt for mange nordmenn som ikke kan styre økonomien sin. Å ta opp forbrukslån på små summer er jo helt hinsides...

Anonymkode: c13a2...423

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser noen spør hvorfor jeg har forbrukslån.. Det er pga. jeg var dum som student og brukte det for å kjøpe meg klær (som jeg ikke trengte,) julegaver og tull.. Allerede betalt ned 20 000 og har omtrent 30 000 igjen å betale. 

Bankene er ganske strenge på dette, og man risikerer å få en smell om du ikke er ærlig under kontraktsskrivingen (i de tilfellene bankene ikke kan se at du har forbrukslån). Fascinerende at du greide bruke 50 000 på klær og julegaver men gjort er gjort. 

Anonymkode: facc3...85f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bankene er ganske strenge på dette, og man risikerer å få en smell om du ikke er ærlig under kontraktsskrivingen (i de tilfellene bankene ikke kan se at du har forbrukslån). Fascinerende at du greide bruke 50 000 på klær og julegaver men gjort er gjort. 

Det er nok ikke bare TS. Det virker som om det er en trend i Norge å holde på slik. Fatter ikke at folk tør. Om jeg ikke klarer å spare til det jeg trenger og det jeg vil ha, så tør jeg ihvertfall ikke ta opp lån til det.

• Liker 5
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke bare TS. Det virker som om det er en trend i Norge å holde på slik. Fatter ikke at folk tør. Om jeg ikke klarer å spare til det jeg trenger og det jeg vil ha, så tør jeg ihvertfall ikke ta opp lån til det.

helt enig. Jeg hadde utrolig dårlig økonomi i 4år i slutten av 20årene. Hadde omtrent ikke møbler, hadde ikke råd til tv-kanaler, levde på samme mat i en uke osv. Men jeg var ikke i nærheten av å vurdere forbrukslån. Kunne gått på sosialen og fått støtte, men var for sta. Idag er jeg glad for at jeg gikk igjennom den perioden. Jeg har godt betalt jobb nå og egen leilighet, men tar ingenting for gitt. Og erfaringen med å leve på et minimum gjør at selv om jeg kunne hatt et høyt forbruk nå så lever jeg forsiktig. Trenden med forbrukslån er skremmende, håper det kommer innstramming av regler der. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...