AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #1 Skrevet 4. november 2018 Kikket litt for gøy på finn og fant et tilnærmet likt rekkehus som mitt, bare jeg bor i Kristiansand som er en av byene som har bygget ut flest boliger de siste årene. Samme byggeår, samme størrelse, jeg bor i et populært område, nærme sjø og turområder og kort vei til sentrum, like mange soverom og "overfladisk lik standard". Prisforskjell = 5 000 000 Min koster 1.8 mens denne kostet altså 6.7 Hvordan i alle dager bor "vanlige" og enslige i Oslo med slike priser? Anonymkode: 92819...650
Million Skrevet 4. november 2018 #2 Skrevet 4. november 2018 (endret) Jeg er skilt, uføretrygdet og bor med sønnen min (tenåring) i en treroms blokkleilighet i Oslo, kort vei fra sentrum med t-banen. Har kjøpt leiligheten på egenhånd. Hadde 900.000 i egenkapital etter skilsmissen (solgte rekkehusleilighet jeg eide med eksen). Det var såvidt jeg fikk boliglån, men det gikk altså. Leiligheten er gammel og sliten, men beboelig. Endret 4. november 2018 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #3 Skrevet 4. november 2018 Kjøper først noe lite og billigere og selger etter noen år: Det er vel ikke så mange som kjøper hus til 6,7 som førstegangsbolig. Anonymkode: 3daf5...563
Gjest Lillyy Skrevet 4. november 2018 #4 Skrevet 4. november 2018 Da jeg bodde i Oslo som student betalte jeg innmari høy pris per kvadratmeter. Kunne selvsagt valgt å bo litt utenfor byen og ha større plass, men vi ønsket altså å bo midt i sentrum noe særlig høy standard var det ikke (boligen var fra 2010), men når det er marked for disse prisene så er det vel bare sånn det blir
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #5 Skrevet 4. november 2018 Inntektene er typisk litt høyere i Oslo. Det er også flere høy-inntektsjobber enn de fleste steder i landet. .. men hovedsakelig er det mulig i Oslo ettersom 1. flertallet som kjøper bolig har bolig fra før og har deltatt på den ville prisstigningen og 2. boliglånsrenten er ca 1,5% etter skattefradrag. Det er ikke spesielt dyrt å betjene et lån på 4-5x inntekt med dagens rentenivå. Etter min mening er det likevel risikosport å anta at rentenivået holder seg lavt. Det er faktisk ikke mer enn 10 år siden boliglånsrenten var oppe på 8% (steg fra 3% til 8% på kun 2 år). Anonymkode: 2b98f...1cf
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #6 Skrevet 4. november 2018 Jeg var enslig, bodde i bitteliten ettroms blokkleilighet på Hasle, betalte 5500 i måneden. (Flyttet til bygda, betaler 5000 nå for et småbruk med tre etasjes hovedhus. Gleder meg allikevel til å flytte tilbake til bitteliten skrapleilighet i byen. Borte bra men hjemme best 😄 ) Anonymkode: daa21...fc9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #7 Skrevet 4. november 2018 Jeg må si jeg deler undringen din jeg og! For meg blir det altfor vagt å si at de har vert med på prisstigningen. For hver dag ønsker folk å kjøpe sin første leilighet. En gang må være den første! Vi har vert utrolig heldige med mannen som hadde en nedbetalt enebolig 50 min unna Oslo. Vi kjøpte ett gedigent hus på 350 m2 for 5 mil. Da har vi 1 mill i lån. Det samme huset med samme tupé beliggenhet hadde kostet 15 -20 mill i Oslo!!! Det er helt hinsides sjukt å tenke på! Anonymkode: 85553...1b2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #8 Skrevet 4. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må si jeg deler undringen din jeg og! For meg blir det altfor vagt å si at de har vert med på prisstigningen. For hver dag ønsker folk å kjøpe sin første leilighet. En gang må være den første! Vi har vert utrolig heldige med mannen som hadde en nedbetalt enebolig 50 min unna Oslo. Vi kjøpte ett gedigent hus på 350 m2 for 5 mil. Da har vi 1 mill i lån. Det samme huset med samme tupé beliggenhet hadde kostet 15 -20 mill i Oslo!!! Det er helt hinsides sjukt å tenke på! Anonymkode: 85553...1b2 Første gang jeg hører om den typen beliggenhet Mener du "topp" beliggenhet kanskje? Anonymkode: 11734...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #9 Skrevet 4. november 2018 Jeg kjøpte med eksen i 2002 en treroms til 1,4, hadde da 700.000 i lån og null EK. Da det ble slutt, hadde jeg EK på 500.000 og lønn nok til lån på 1,3. Leilighet til 1,8. Hadde den mange år og solgte for 3,2 og kjøpte ny for 4,6. Den er nå verdt 6 millioner. Har 2,6 i lån. Har nesten ikke betalt ned på boliglån, omtrent all EK kommer av verdistigning. Anonymkode: de161...955
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå