Gå til innhold

Elbil og hjemmelading


Anbefalte innlegg

Skrevet
På 18.11.2018 den 11.33, BMW 5-serie 535D skrev:

Noe galt med den bilen, sannsynligvis noe eieren har koblet til eller mekket på selv 😉 

Vanligvis akkurat det samme som starter en elbil-ladebrann. Er det elektriske i orden og etter boka skjer det ikkeno.

Anonymkode: 8cb88...2e1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis akkurat det samme som starter en elbil-ladebrann. Er det elektriske i orden og etter boka skjer det ikkeno.

Anonymkode: 8cb88...2e1

Feil, er ikke få hus og biler som har brent opp etter det elbil tulle kom. Slikt skjer så og si aldri med en fossil bil, men med elbiler skjer det hele tiden 

Skrevet
På 18.11.2018 den 11.33, BMW 5-serie 535D skrev:

Noe galt med den bilen, sannsynligvis noe eieren har koblet til eller mekket på selv 😉 

Nå er det mange fosile biler som har brent og en del når de kjørte på veien. Jeg vil påstå flere enn elektriske. Men gidder ikke å bruke masse av tid på å finne linker, til en som allikevel vil nekte på at det er noe relevans.

Relevansen er jo det at mange tror elbiler starter å brenne lettere enn fosilbiler. Jeg har lagt inn en link om hvor vaskelig det egentlig er. Tipper du ikke har sett den.

Im out ;)

Skrevet
On 11/13/2018 at 10:15 PM, AnonymBruker said:

Sannsynligvis mindre. Ladekladden begrenser ladingen til 10 ampere, og over halvparten av elbileierne lader med stikkontakt. 

Så vidt jeg vet har det foreløpig ikke vært en eneste brann i Norge forårsaket av elbillading fra stikkontakt. (En brann i Sverige dras ofte fram som eksempel på at dette er livsfarlig, men de gjorde mye feil (En innkoblet tidsbryter var trolig brannårsak, kursen var overbelastet av varmtvannsbereder og sikringen hadde røket mange ganger))

Det best er at du lar ledningen bli stående i stikkontakten hvis du bare skal lade hjemme. Trekk alltid kontakten ut av bilen først etter lading, og sjekk at det ikke blir varmt i stikkontakten (En liten lunk må du regne med)

Og hvis du ikke kjører så langt kan du  gjerne sette ned ladestrømmen når du lader om natten.

Jeg har problemer med å ta de som snakker om livsfare på alvor.  Men all bruk av strøm kan medføre fare, så det  anbefales å jevnlig holde oppsyn med anlegget :)

Anonymkode: e9ba9...754

Jeg kjenner til brann forårsaket av dette. Men den ble oppdaget veldig tidlig så det ble ikke store skadene.

Anonymkode: 72dd9...31b

Skrevet
4 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Feil, er ikke få hus og biler som har brent opp etter det elbil tulle kom. Slikt skjer så og si aldri med en fossil bil, men med elbiler skjer det hele tiden 

Regner med at du har linker til noen hus som er brent ned i Norge "etter at det elbil tulle kom", siden det skjer hele tiden?

For jeg har foreløpig ikke sett et eneste dokumentert tilfelle av brann forårsaket av elbillading i Norge.

Anonymkode: e9ba9...754

Skrevet
27 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Feil, er ikke få hus og biler som har brent opp etter det elbil tulle kom. Slikt skjer så og si aldri med en fossil bil, men med elbiler skjer det hele tiden 

Da får du nesten hoste opp noen linker.

Anonymkode: 8cb88...2e1

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at du har linker til noen hus som er brent ned i Norge "etter at det elbil tulle kom", siden det skjer hele tiden?

For jeg har foreløpig ikke sett et eneste dokumentert tilfelle av brann forårsaket av elbillading i Norge.

Anonymkode: e9ba9...754

 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du nesten hoste opp noen linker.

Anonymkode: 8cb88...2e1

Et kort søk så dukker det opp, f.eks her er en link....

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tronderbladet.no/nyheter/2018/11/14/Advarer-mot-%C3%A5-lade-bilen-fra-vanlig-stikkontakt-17879088.ece&ved=2ahUKEwifqpftruHeAhWGEywKHZDQD1sQFjAEegQIBxAB&usg=AOvVaw16za-kN21EGPgvqcmW_nfA&cshid=1542661817136

Skrevet
55 minutter siden, Rullestolbruker skrev:

Nå er det mange fosile biler som har brent og en del når de kjørte på veien. Jeg vil påstå flere enn elektriske. Men gidder ikke å bruke masse av tid på å finne linker, til en som allikevel vil nekte på at det er noe relevans.

Relevansen er jo det at mange tror elbiler starter å brenne lettere enn fosilbiler. Jeg har lagt inn en link om hvor vaskelig det egentlig er. Tipper du ikke har sett den.

Im out ;)

Hvilken link? 

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tronderbladet.no/nyheter/2018/11/14/Advarer-mot-%C3%A5-lade-bilen-fra-vanlig-stikkontakt-17879088.ece&ved=2ahUKEwifqpftruHeAhWGEywKHZDQD1sQFjAEegQIBxAB&usg=AOvVaw16za-kN21EGPgvqcmW_nfA&cshid=1542661817136

Brann i hus etter elbil

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nrk.no/sorlandet/elbil-brann-i-garasjer-utfordrer-brannvesenet-1.12739182&ved=2ahUKEwifqpftruHeAhWGEywKHZDQD1sQFjACegQICRAB&usg=AOvVaw1EA9mLu8Ob3xtgHu4eTg5p&cshid=1542661983971

Umulig å slokke elbil når den tar fyr

 

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.rb.no/lokale-nyheter/familie-hjemlose-tre-uker-etter-innflytting/s/1-95-5402010&ved=2ahUKEwifqpftruHeAhWGEywKHZDQD1sQFjAHegQIARAB&usg=AOvVaw0UCU9_Q5lv7Ar2FtR1gPx8&cshid=1542662130605

Nok et hus som brant ned

 

Skrevet
On 11/14/2018 at 4:31 PM, AnonymBruker said:

Det meste du foretar deg i livet er risikofylt. A gå ned en trapp, å sykle en tur, å skru på komfyren eller TVen, å lade mobilen, å la vaskemaskinen gå om natta, å klatre i en stige, å tenne stearinlys...

En edruelig risikoanalyse må ta utgangspunkt ikke bare i OM det kan gå galt, men i HVOR SANNSYNLIG det er at det går galt. Og her må vi ta erfaring fra tidligere hendelser i betraktning.

Det mangler ikke på advarsler og artikler om "livsfarlig lading av elbiler", det vi stiller spørsmål ved er om det finnes et empirisk grunnlag for slike overskrifter. 

Hvis det har vært gjennomført 10 millioner ladinger med stikkontakt og nærmere 50 000 hver dag  og det ikke finnes en eneste hendelse der noen faktisk har omkommet, så bør kanskje journalistene lete andre steder når de skal finne "livsfarlige" ting å skrive om.

Men dette forumet er neppe rett plass for den slags diskusjoner.

Anonymkode: e9ba9...754

Endelig en fornuftig debattør.
Jeg er helt sikker på at skremselspropagandaen om hvor "farlig" der er å lade Elbil i vanlig stikkontakt, kommer fra EL-bransjen, dvs. leverandører av hjemmeladere og/eller elektrikerbransjen. Det sier seg selv når man forstår "farene".

Å lade ELbil i vanlig stikkontakt er akkurat like "farlig" som å sette på 2 varmeovner på 2000W ute i garasjen. Har man 10A sikringskurs skal sikringen gå. Har man 16A kurs kan sikringen holde.

MEN - det forutsetter at kablingen frem til stikk er riktig dimensjonert - riktig lengde/avstand, samt rett kabel i forhold til sikringskursen (tverrsnitt på kabel)l.
Derfor vil jeg anbefale folk å spørre noen som kan dette - f.eks. en nøytral elektriker som ikke er på "selgern".

Men når det er sagt, ikke tro ELbil er så forferdelig miljøvennlig.
De store batteripakkene med Lithium Ion batterier setter nemlig solide stygge spor miljømessig der naturressursene hentes.
Det liker ikke ELbil-pusherne å snakke om, for de er jo så "grøøøøøønt og fint" der de sikler på pengene folk står i kø med.
 

Skrevet (endret)
24 minutter siden, BMW 5-serie 535D said:

Lithium Ion batteripakke gir alvorlige branner om de oppstår, men det er ikke strømkursen i garasjen som forårsaker dette.
Feil på batteripakka, eller annet som forårsaker brann i batteriet er ikke strømkursen eller stikkontakta sin skyld.
Men folk burde sjekke hvordan miljøet påvirkes av produksjonen av Lithium Ion batteripakker i 50-100 Kg klassen. Da vil de skjønne at de er blitt lurt av ELbil-forkjemperne, som bare er ute etter penger. Intet annet.

ELbil-kjøpere som velger dette pga miljø er de mest lettlurte i hele kjøretøyverdenen.

Men typisk for dumme nordmenn er jo å late som de er miljøvennlige når de kan skryte av mindre partikler her hjemme, men samtidig drite langt i hvordan miljøet ødelegges der uthenting av naturressursene (kobolt f.eks.) skjer. Dumme dumme nordmenn som kjøper miljøløgnene.

In a 2013 report, the U.S. Environmental Protection Agency’s Design for the Environment program concluded that batteries using nickel and cobalt, like lithium-ion batteries, have the “highest potential for environmental impacts”. It cited negative consequences like mining, global warming, environmental pollution and human health impacts.

https://www.theguardian.com/vital-signs/2015/jun/10/tesla-batteries-environment-lithium-elon-musk-powerwall

lithium_tar_sands_meme.jpg

 

6.png

 

 

Endret av slask
Skrevet
32 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Så du fant INGEN eksempler på hus som hadde brent ned i Norge som følge av hjemmelading av elbil, som denne tråden handler om? Tenkte meg det....

Det du kommer med er den velkjente brannen i Sverige der de koblet inn et tidsur siden sikringen hele tiden slo ut på grunn av overbelastning, en lite oppdatert brannmann som tror at enn elbil "bare må brenne ut" og en brann forårsaket av en kupevarmer?

Ingen tvil om at elbiler også kan ta fyr. Men all statistikk jeg kjenner til tyder på at fossilbiler brenner oftere enn elbiler.
 

Anonymkode: e9ba9...754

Skrevet
1 time siden, slask skrev:

Lithium Ion batteripakke gir alvorlige branner om de oppstår, men det er ikke strømkursen i garasjen som forårsaker dette.
Feil på batteripakka, eller annet som forårsaker brann i batteriet er ikke strømkursen eller stikkontakta sin skyld.
Men folk burde sjekke hvordan miljøet påvirkes av produksjonen av Lithium Ion batteripakker i 50-100 Kg klassen. Da vil de skjønne at de er blitt lurt av ELbil-forkjemperne, som bare er ute etter penger. Intet annet.

ELbil-kjøpere som velger dette pga miljø er de mest lettlurte i hele kjøretøyverdenen.

Men typisk for dumme nordmenn er jo å late som de er miljøvennlige når de kan skryte av mindre partikler her hjemme, men samtidig drite langt i hvordan miljøet ødelegges der uthenting av naturressursene (kobolt f.eks.) skjer. Dumme dumme nordmenn som kjøper miljøløgnene.

In a 2013 report, the U.S. Environmental Protection Agency’s Design for the Environment program concluded that batteries using nickel and cobalt, like lithium-ion batteries, have the “highest potential for environmental impacts”. It cited negative consequences like mining, global warming, environmental pollution and human health impacts.

https://www.theguardian.com/vital-signs/2015/jun/10/tesla-batteries-environment-lithium-elon-musk-powerwall

lithium_tar_sands_meme.jpg

 

6.png

 

 

Det er det de elbil folkene aldri kommer til å skjønne, store bilbatterier er det minst miljøvennlige som finnes, er faktisk vi som kjører diesel som tenker mest på miljøet og forurenser minst 

  • Liker 1
Skrevet

Denne tråden skulle handle om hjemmelading av elbiler, ikke den STORE diskusjonen om miljøvennlighet. :)

DEN får vi ta i en annen sammenheng.

Anonymkode: e9ba9...754

  • Liker 1
Skrevet
På 19.11.2018 den 22.17, BMW 5-serie 535D skrev:

Første linken omhandler en giddalaus fyr i sverige som brukte en billig timer på en kurs som allerede var overbelastet. Hybriden som sto og ladet delte kurs med en vaskemaskin, timeren hadde de plugget inn fordi sikringen gikk om de ladet og kjørte vaskemaskinen samtidig. Hallo.. ? Burde ikke disse folkene tenkt littegrann på brannsikkerhet fra førsten av? Det er nettopp slike skrekkhistorier som gjør at kravet egen kurs kun til lading er kommet. Om de ikke får avkorting på forsikringen er det et under.

Den andre er en uttalelse fra brannvesenet om å være føre var, ingen rapport om en faktisk brann.

Den tredje (som for sikkerhets skyld er 7 år gammel), handler om en brann forårsaket av en kupevarmer.

Du påsto tidligere:

På 19.11.2018 den 21.12, BMW 5-serie 535D skrev:

Feil, er ikke få hus og biler som har brent opp etter det elbil tulle kom. Slikt skjer så og si aldri med en fossil bil, men med elbiler skjer det hele tiden 

Dette er tynn suppe, BMW 5-serie 535D. Håper for din del at du finner mer.

Skrevet
På 19.11.2018 den 22.34, slask skrev:

 

lithium_tar_sands_meme.jpg

 

Det øverste bildet der er ikke fra litiumutvinning.

Det nederste bildet ser egentlig slik ut.

Ikke så idyllisk nå lenger, kanskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...