Gå til innhold

Elbil og hjemmelading


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp gått til innkjøp av en Kia Soul. Vi lader bilen med vanlig stikkontakt i garasjen, 16A kurs.

Når bilen er fulladet, bør kontakten da tas ut (mtp strøm, brann, el.l.), eller er det hensiktsmessig at den står i for vedlikeholdslading? Isåfall: er det noen maks ladetid vi bør forholde oss til?

Anonymkode: 4c50e...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow, du ber jo om trøbbel. El-biler skal ikke lades i vanlig stikkontakt trodde du visste det, brannfaren er stor. Det har vært mye advarsel angående dette. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi har nettopp gått til innkjøp av en Kia Soul. Vi lader bilen med vanlig stikkontakt i garasjen, 16A kurs.

Når bilen er fulladet, bør kontakten da tas ut (mtp strøm, brann, el.l.), eller er det hensiktsmessig at den står i for vedlikeholdslading? Isåfall: er det noen maks ladetid vi bør forholde oss til?

Anonymkode: 4c50e...fb3

Det du gjør er ulovlig, brannfarlig og uklokt. Starter du en brann så gjelder heller ikke forsikringene dine. Lykke til med galskapen.

Anonymkode: 094fc...c9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er nå egentlig brannfaren ved dette om det elektriske anlegget i boligen er i orden?

Ca like farlig som å lade mobilen på natta?

Anonymkode: 0ba6b...294

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det du gjør er ulovlig, brannfarlig og uklokt. Starter du en brann så gjelder heller ikke forsikringene dine. Lykke til med galskapen.

Anonymkode: 094fc...c9e

Kan du vise til hjemmel for at dette er ulovlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi har nettopp gått til innkjøp av en Kia Soul. Vi lader bilen med vanlig stikkontakt i garasjen, 16A kurs.

Når bilen er fulladet, bør kontakten da tas ut (mtp strøm, brann, el.l.), eller er det hensiktsmessig at den står i for vedlikeholdslading? Isåfall: er det noen maks ladetid vi bør forholde oss til?

Anonymkode: 4c50e...fb3

Du bør snarest sette ned ladehastigheten til 10 ampere, om du ikke allerede lader på 10 ampere. Vanlig stikkontakt er ikke bygd for å tåle mer enn det, vedvarende. Lading pågår ofte i flere timer.

Egentlig så bryter du el-forskriftene om du lader med 10 ampere også, om ikke kursen er separat lagt opp til nettopp lading, og utstyrt med jordfeilbryter type B. Faren med å lade på eksisterende kurs er at om det blir varmgang, kan det oppstå i selve kontakten du plugger i, eller i en koblingsboks inne i veggen. Skjer det noe inne i veggen, har du ingen måte å kontrollere det på.

Vil sterkt oppfordre seg til å spytte i noen kr på en ladestasjon. Du får både raskere lading og bedre sikkerhet.

Når alt er etter boka, kan du fint la bilen være tilkoblet. Da kan du nyte varm bil hver morgen (forhåndsvarming).

Anonymkode: 8cb88...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Eliza Doalot skrev:
 

Kan du vise til hjemmel for at dette er ulovlig?

AB tenker antagelig på dette:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/?fbclid=IwAR1AZ7-wye2EgkK6Z4595jF_wBdEk1xpPu-_1xijjWCbSU23twBNiVoKcuM#bruk-av-eksisterende-kontakter

Anonymkode: 8cb88...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vedlikeholdslading er det bare for vanlige bilbatterier som ikke er lithiumbasert. Levetiden til lithiumbatterier kan bli flere ganger så lang hvis du holder dem mellom 20 og 80% i stedet for å lade til 100% og tappe til nær null. Du ødelegger mao. batteriene fortere hvis du lader mer mens de er nær 100%. De varer også lenger hvis du lader med svakere styrke.

Det samme gjelder mobilbatterier, så det lønner seg for levetiden å lade med USB-plugg på PC i stedet for det medfølgende adapteret, og avslutte før den når 100%.

Anonymkode: 00880...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4.11.2018 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Hvor stor er nå egentlig brannfaren ved dette om det elektriske anlegget i boligen er i orden?

Ca like farlig som å lade mobilen på natta?

Anonymkode: 0ba6b...294

Sannsynligvis mindre. Ladekladden begrenser ladingen til 10 ampere, og over halvparten av elbileierne lader med stikkontakt. 

Så vidt jeg vet har det foreløpig ikke vært en eneste brann i Norge forårsaket av elbillading fra stikkontakt. (En brann i Sverige dras ofte fram som eksempel på at dette er livsfarlig, men de gjorde mye feil (En innkoblet tidsbryter var trolig brannårsak, kursen var overbelastet av varmtvannsbereder og sikringen hadde røket mange ganger))

Det best er at du lar ledningen bli stående i stikkontakten hvis du bare skal lade hjemme. Trekk alltid kontakten ut av bilen først etter lading, og sjekk at det ikke blir varmt i stikkontakten (En liten lunk må du regne med)

Og hvis du ikke kjører så langt kan du  gjerne sette ned ladestrømmen når du lader om natten.

Jeg har problemer med å ta de som snakker om livsfare på alvor.  Men all bruk av strøm kan medføre fare, så det  anbefales å jevnlig holde oppsyn med anlegget :)

Anonymkode: e9ba9...754

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2018 den 19.25, tdm900 skrev:

Dette er noe som har vært opplyst om svært lenge nå, les denne artikkelen og bli mye klokere!

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/11/03/195452974/ladet-bilen-fra-vanlig-stikkontakt-det-endte-i-katastrofe

Ikke relevant. De skriver selv at elanlegget var så underdimensjonert at det ikke gikk å lade på dagtid engang. Da har de et mer alvorlig problem enn elbil-ladning.

Prøv heller å finne et eksempel hvor faktisk elanlegget er dimensjonert for 10A lading kontinuerlig (som er lovlig).

Anonymkode: 09da9...05a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2018 den 17.12, AnonymBruker skrev:

Vi har nettopp gått til innkjøp av en Kia Soul. Vi lader bilen med vanlig stikkontakt i garasjen, 16A kurs.

Når bilen er fulladet, bør kontakten da tas ut (mtp strøm, brann, el.l.), eller er det hensiktsmessig at den står i for vedlikeholdslading? Isåfall: er det noen maks ladetid vi bør forholde oss til?

Anonymkode: 4c50e...fb3

Ikke bry deg om hva trollene skriver under om lading. Flere av disse er kjente diesel-troll som hater elbiler.

Soulen kommer standard med 8A lader. Denne kan du plugge lovlig i et el-anlegg som er dimensjonert etter dagens krav.

For å være helt sikker på at ditt anlegg er i ok stand må du først sjekke at kontakten er hel og ikke skadet. Etter at du har startet ladingen bør du sjekke om det er varmgang i kontaktene (ta ut strømkontakten og kjenn på pluggene etter en stund).

På sikt bør du som minimum få en elektrikker til å koble inn en industrikontakt, disse er røde eller blå, avhengig om du har et IT eller TN anlegg hjemme. Da kan du lade 16A med riktig ladeklatt. Noen ladeeksperter mener ladehastighet på 16A er bedre enn for sakte lading eller for hurtiglading på dagens batteriteknologi.

Hvis du har en 2018 modell med 30 kWh netto batteri så har du også 31,5 kWh brutto kapasitet. Det betyr at du aldri vil oppleve å verken klare å tømme eller fylle batteriet ditt 0 eller 100%. Jeg vil allikevel anbefale deg å være forsiktig med å parkere bilen din lenge uten bruk med lav strømnivå. Men jeg lader alltid til 100% så lenge jeg vet den brukes jevnlig.

Bilen din har forresten aktiv luftbasert kjøling og oppvarming som passer på at batteriene dine holder riktig temperatur.

Jeg har brukt elbil siden 2001 og har aldri opplevd noen batteriproblemer.

Anonymkode: 09da9...05a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke relevant. De skriver selv at elanlegget var så underdimensjonert at det ikke gikk å lade på dagtid engang. Da har de et mer alvorlig problem enn elbil-ladning.

Prøv heller å finne et eksempel hvor faktisk elanlegget er dimensjonert for 10A lading kontinuerlig (som er lovlig).

Anonymkode: 09da9...05a

Du har ikke mye peiling på hva et elanlegg tåler! Du tenker kun å kjøpe batteribil til egen vinning, og ikke gjøre de nødvendige tiltak for sikre hjemmet! Jeg vil aldri tillate noen å lade hjemme hos meg, da jeg ikke har egen dedikert kurs, med korrekt jordfeilbryter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, tdm900 skrev:

Du har ikke mye peiling på hva et elanlegg tåler! Du tenker kun å kjøpe batteribil til egen vinning, og ikke gjøre de nødvendige tiltak for sikre hjemmet! Jeg vil aldri tillate noen å lade hjemme hos meg, da jeg ikke har egen dedikert kurs, med korrekt jordfeilbryter!

Men det har tydeligvis du.

Så da kan du vel gi oss eksempler på branner forårsaket av lading via stikkontakt (max 10 A)?  Ikke den svenske du nevnte i et annet innlegg, der de hadde innkoblet timer i forsøk på å unngå at sikringen koblet ut strømmen.

Når TS kobler en lader som regulerer strømmen ned til 8 A og stikkontakten er OK bør hun være helt trygg.  8 A er ikke mer enn det enn det mange panelovner trekker på fullt.

Det farlige er ikke å lade bilen på denne måten, det farlige er å KJØRE bilen :)

DA er du i kontinuerlig livsfare.

Anonymkode: e9ba9...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det har tydeligvis du.

Så da kan du vel gi oss eksempler på branner forårsaket av lading via stikkontakt (max 10 A)?  Ikke den svenske du nevnte i et annet innlegg, der de hadde innkoblet timer i forsøk på å unngå at sikringen koblet ut strømmen.

Når TS kobler en lader som regulerer strømmen ned til 8 A og stikkontakten er OK bør hun være helt trygg.  8 A er ikke mer enn det enn det mange panelovner trekker på fullt.

Det farlige er ikke å lade bilen på denne måten, det farlige er å KJØRE bilen :)

DA er du i kontinuerlig livsfare.

Anonymkode: e9ba9...754

Du kan begynne med å lese denne artikkelen fra elbilforeningen! https://elbil.no/lading/slik-lader-du-din-elbil/

Og hvorfor er ikke artikkelen som fler enn meg, god for deg? Du beviser jo bare at du ikke har søring på hva snakker om!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det over hundre tusen elbiler i Norge, og fortsatt har vi ikke hatt en eneste brann pga lading i vanlig stikkontakt i Norge så kan det neppe være veldig farlig...

Anonymkode: 0ba6b...294

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det over hundre tusen elbiler i Norge, og fortsatt har vi ikke hatt en eneste brann pga lading i vanlig stikkontakt i Norge så kan det neppe være veldig farlig...

Anonymkode: 0ba6b...294

Kan like godt være bare griseflaks og det!  Fordi, er ett punkt på en kurs som ikke er dedikert for lading, kan det oppstå en lysbue, som igjen sørger for varmgang og påfølgende brann. Og en anna sak, det er ikke helt sikkert at alle branner kommer i media, og de vet hva som er den direkte årsaken til brannen. Vet om et sted ikke så langt unna hvor jeg bor, hvor en brann oppsto på en direkte uforsvarlig måte, men det har ikke stått et pip i media om hva årsaken var! (var ikke lading av batteribil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2018 den 17.12, AnonymBruker skrev:

Vi har nettopp gått til innkjøp av en Kia Soul. Vi lader bilen med vanlig stikkontakt i garasjen, 16A kurs.

Når bilen er fulladet, bør kontakten da tas ut (mtp strøm, brann, el.l.), eller er det hensiktsmessig at den står i for vedlikeholdslading? Isåfall: er det noen maks ladetid vi bør forholde oss til?

Anonymkode: 4c50e...fb3

https://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article11460686.ece

https://www.p4.no/nyheter/--hjemmelading-av-elbil-er-ulovlig/artikkel/718267/

Her står det litt om lading hjemme i vanlig stikkokntakt. Det kan være livsfarlig. Men det kan gå bra. Men man er ansvarlig for andres eiendom man brenner ned også om man har ladet uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det har tydeligvis du.

Så da kan du vel gi oss eksempler på branner forårsaket av lading via stikkontakt (max 10 A)?  Ikke den svenske du nevnte i et annet innlegg, der de hadde innkoblet timer i forsøk på å unngå at sikringen koblet ut strømmen.

Når TS kobler en lader som regulerer strømmen ned til 8 A og stikkontakten er OK bør hun være helt trygg.  8 A er ikke mer enn det enn det mange panelovner trekker på fullt.

Det farlige er ikke å lade bilen på denne måten, det farlige er å KJØRE bilen :)

DA er du i kontinuerlig livsfare.

Anonymkode: e9ba9...754

Faktisk brenner det mer fosile beiler enn elbiler. Men greit synes du  det, så synes du det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste du foretar deg i livet er risikofylt. A gå ned en trapp, å sykle en tur, å skru på komfyren eller TVen, å lade mobilen, å la vaskemaskinen gå om natta, å klatre i en stige, å tenne stearinlys...

En edruelig risikoanalyse må ta utgangspunkt ikke bare i OM det kan gå galt, men i HVOR SANNSYNLIG det er at det går galt. Og her må vi ta erfaring fra tidligere hendelser i betraktning.

Det mangler ikke på advarsler og artikler om "livsfarlig lading av elbiler", det vi stiller spørsmål ved er om det finnes et empirisk grunnlag for slike overskrifter. 

Hvis det har vært gjennomført 10 millioner ladinger med stikkontakt og nærmere 50 000 hver dag  og det ikke finnes en eneste hendelse der noen faktisk har omkommet, så bør kanskje journalistene lete andre steder når de skal finne "livsfarlige" ting å skrive om.

Men dette forumet er neppe rett plass for den slags diskusjoner.

Anonymkode: e9ba9...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...