Zikkzakk Skrevet 4. november 2018 #21 Skrevet 4. november 2018 En del sykdommer blir klassifisert som kronisk om de har vedvart mer enn noen måneder, så kanskje man er kronisk norsk når man har vært det i mer enn 3 mnd? 3
NordicViking Skrevet 4. november 2018 #22 Skrevet 4. november 2018 (endret) 7 timer siden, Parasoll skrev: Noen eksempler på noen som er kronisk norske? Ola Nordmann som drar til syden, drikker seg dritings, skjeller ut "de innfødte", lager mye kvalm og skjemmer seg ut. Og husker lite og ingen ting når man kommer hjem. År etter år etter år.... Endret 4. november 2018 av NordicViking 3
Klossmajor Skrevet 5. november 2018 #24 Skrevet 5. november 2018 18 timer siden, Drakan skrev: Kronisk har jeg opplevd at folk som kler seg i Norske flag omtales som. Mange skjemtes over slike folk, som hellig gjør sitt eget land til de grader, og drikker seg full i utlandet kledd i bar mage med et norsk flag på magen, og spyr i gater og fontener. Har aldri møt noen som finner kroniske Norske positive. Er harry og flaut å møte de, og så skjemmer de deg ut i andre land når du er på kultur reise. Da foreslår jeg at du slutter å legge kultur-reisene dine dit Norge spiller landskamper i fotball og håndball. 3
Collan Skrevet 5. november 2018 #25 Skrevet 5. november 2018 Som flere her har påpekt er "kronisk" et begrep som oftest brukes om sykdomstilstander. Tilstanden "kronisk norsk" har inntil nå vært lite kjent. Den er svært slitsom for pasienten, siden den innebærer at han nynner på Fanitullen og danser halling dagen lang. Fra spøk til revolver: Frp har gang på gang hatt tullinger som kommer med åpenlyst rasistiske utsagn offentlig. Det er imidlertid alvorlig at en som har sittet i Nobelkomitéen har slike holdninger. 4
T-Rex Skrevet 5. november 2018 #26 Skrevet 5. november 2018 12 hours ago, Horten Market said: Det er slik "kronisk" brukes vanligvis, i en negativ eller uønsket sammenheng. Men ordet i seg selv er nøytralt. Når noen tar et slikt ord som har sterke assosiasjoner, og bruker det foran noe positivt snarere enn negativt, så vitner det om språklig kreativitet. Å anvende språket på denne måten, så vel som å oppfatte når noen er språklig kreativ, krever som sagt høyere kognitive funksjoner. Språklig kreativitet kan skyldes kognitive evner, men som oftest når fremmedord brukes feil, skyldes det at brukeren ikke vet hva ordet betyr. Som i dette tilfellet. Så kan man jo tenke sitt om hvem det er som ikke vet hva et såpass enkelt fremmedord betyr. 3
stan Skrevet 6. november 2018 #28 Skrevet 6. november 2018 På 4.11.2018 den 17.15, Horten Market skrev: Det krever høyere kognitive funksjoner å forstå hva som menes med "kronisk norsk". Og litt høflighet å forklare det? Alle som er norske og som regner med å være det for resten av livet er vel kronisk norske. Jeg kjenner flere som nylig ble kronisk norske. 3
Gjest Peanut Skrevet 6. november 2018 #29 Skrevet 6. november 2018 På 4.11.2018 den 17.45, Brunello skrev: (jeg er klar over at alle som kan krype og gå i maktposisjoner har eller vil ta sterk avstand fra uttalelsene, men hva ellers kan de gjøre). Det der gjelder jo for alle uansett, der en (/noen) i en gruppe sier/ gjør noe som resten ikke er enig i... På 5.11.2018 den 0.15, BiancaWhite skrev: Hørte det på tv i kveld, og det er det jeg tenkte meg.. det betyr at alle dine slektninger er norske, mange eller alle generasjonene tilbake. Du finner norsk partner og får norske barn 😛 Tror det er få igjen av dem som er «kronisk norske» da gitt Ikke en gang hun er det da med dansk og tysk slektsbakgrunn i tillegg til norsk 😌 (Hvis man skal si sånt, så bør man ikke «avvike» selv).
Brunello Skrevet 6. november 2018 #30 Skrevet 6. november 2018 7 minutter siden, Peanut skrev: Det der gjelder jo for alle uansett, der en (/noen) i en gruppe sier/ gjør noe som resten ikke er enig i... Tror det er få igjen av dem som er «kronisk norske» da gitt Ikke en gang hun er det da med dansk og tysk slektsbakgrunn i tillegg til norsk 😌 (Hvis man skal si sånt, så bør man ikke «avvike» selv). Jeg skal love deg at det er en god del som er enige med henne. Det ser man i kommentarfeltene. Gjelder nok også fler i posisjon i partiet.
Gjest Peanut Skrevet 6. november 2018 #31 Skrevet 6. november 2018 Akkurat nå, Brunello skrev: Jeg skal love deg at det er en god del som er enige med henne. Det ser man i kommentarfeltene. Gjelder nok også fler i posisjon i partiet. Det er det nok, dog bør man ha sitt på det rene for å si sånt. Jeg er pr. def ikke «kronisk norsk» da jeg har svensk, dansk, tysk, finsk, færøysk og noe østerriksk i slekt langt tilbake (det jeg vet om i hvert fall)... (Kan selvfølgelig være at det som menes med «kronisk norsk» er det man på godt norsk vil kalle rasisme- man vil ha en «hvit norsk nordmann»).
Klossmajor Skrevet 6. november 2018 #32 Skrevet 6. november 2018 46 minutter siden, Peanut skrev: Det er det nok, dog bør man ha sitt på det rene for å si sånt. Jeg er pr. def ikke «kronisk norsk» da jeg har svensk, dansk, tysk, finsk, færøysk og noe østerriksk i slekt langt tilbake (det jeg vet om i hvert fall)... At noen luringer fra nordmenns nærmest beslektede befolkninger har lurt seg inn i slektstreet langt tilbake i tid friskmelder deg ikke fra den kroniske diagnosen norsk. 1
Gjest Peanut Skrevet 6. november 2018 #33 Skrevet 6. november 2018 1 minutt siden, Klossmajor skrev: At noen luringer fra nordmenns nærmest beslektede befolkninger har lurt seg inn i slektstreet langt tilbake i tid friskmelder deg ikke fra den kroniske diagnosen norsk. Gjør det ikke? (Fillern).
Klossmajor Skrevet 6. november 2018 #34 Skrevet 6. november 2018 28 minutter siden, Peanut skrev: Gjør det ikke? (Fillern). Hvorfor skulle det?
Ironically_me Skrevet 6. november 2018 #35 Skrevet 6. november 2018 Jeg tenker at Per Sandberg er kronisk norsk. En eldre gladkar, som - bare helt tilfeldig - har funnet seg yngre kvinne, som i tillegg kommer fra et annet land (enn Sverige). At denne kronisk norske Sandberg opplever nå en helt annen rytme enn på sitt ungdoms danselokale dainslokal er over enhver tvil. Han erfarer at det ble både snus og brus. Iranske rytmer går langt utover trøndersk og norsk sjarm og smukkhet... Da er ikke veien så lang før han begynner å sammenlikne styresmaktene i det andre landets verdier og normer opp mot den norske modellen. Gleden er derfor stor når han ser antydninger til likhet! 'Vi harjo frædagstako, dæm har frædagbøinn, sant ja. Vi har blant anna sånn Iddol, der dem skall stæm ut folk sant ja. I Irran han dæm sånn proggram dæm kaller for 'Krana'. Folk blir liksom stæmt ut litt der også, sant ja'. Så fra 'tørr itj' og 'vill itj' kan en kronisk norsk innlands bartetrønder gå til lovprising av iransk kultur, og lederskap. Nei, hvem skulle tro...! 2
lille pille Skrevet 6. november 2018 #36 Skrevet 6. november 2018 Det betyr vel at du utelukkende utviser atferd forbundet med norske tradisjoner, sosiale normer og annet som kjennetegner nordmenn. Hvis man feks kommer fra et annet land og har bodd i Norge i flere år, men likevel velger å be i et hindutempel, så er du ikke kronisk norsk. Er du kronisk norsk kan du ikke divergere og utvise atferd knyttet til andre kulturers tradisjoner, religion, osv. Tror ikke det finnes så mange kronisk norske.
Klossmajor Skrevet 6. november 2018 #37 Skrevet 6. november 2018 1 time siden, Ironically_me skrev: Jeg tenker at Per Sandberg er kronisk norsk. En eldre gladkar, som - bare helt tilfeldig - har funnet seg yngre kvinne, som i tillegg kommer fra et annet land (enn Sverige). At denne kronisk norske Sandberg opplever nå en helt annen rytme enn på sitt ungdoms danselokale dainslokal er over enhver tvil. Han erfarer at det ble både snus og brus. Iranske rytmer går langt utover trøndersk og norsk sjarm og smukkhet... Da er ikke veien så lang før han begynner å sammenlikne styresmaktene i det andre landets verdier og normer opp mot den norske modellen. Gleden er derfor stor når han ser antydninger til likhet! 'Vi harjo frædagstako, dæm har frædagbøinn, sant ja. Vi har blant anna sånn Iddol, der dem skall stæm ut folk sant ja. I Irran han dæm sånn proggram dæm kaller for 'Krana'. Folk blir liksom stæmt ut litt der også, sant ja'. Så fra 'tørr itj' og 'vill itj' kan en kronisk norsk innlands bartetrønder gå til lovprising av iransk kultur, og lederskap. Nei, hvem skulle tro...! Selv om mye tyder på at behandlingen med Bahareh har hatt sin virkning for Per Sandbergs antatt kroniske tilstand, mistenker jeg likevel at det er stor sjanse for tilbakefall.
Klossmajor Skrevet 6. november 2018 #39 Skrevet 6. november 2018 I den grad uttrykket gir noen mening, gir det mening omtrent på samme måte som å tale om ikke-medisinske fobier.
BiancaWhite Skrevet 6. november 2018 #40 Skrevet 6. november 2018 5 timer siden, Peanut skrev: Tror det er få igjen av dem som er «kronisk norske» da gitt Ikke en gang hun er det da med dansk og tysk slektsbakgrunn i tillegg til norsk 😌 (Hvis man skal si sånt, så bør man ikke «avvike» selv). Hvorfor denne smileyen?????? " Trenger ikke se på brukernavnet ditt gang jo. Kjenner jo igjen smilyen, den kommer i hver eneste kommentar hos deg! Svar til kommentaren: jeg tror jeg er temmelig norsk ja. Begge foreldre er det, alle besteforeldre og oldeforeldre! På morssiden har til og med alle (inkl. Mamma) bosatt seg i samme distrikt som de voks opp! Jeg er mer den som vil til utlandet. Får se om mine evt barn blir norske, eller om jeg bryter det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå