Parasoll Skrevet 4. november 2018 #1 Skrevet 4. november 2018 (endret) Noen eksempler på noen som er kronisk norske? Endret 4. november 2018 av Parasoll 1
Drakan Skrevet 4. november 2018 #2 Skrevet 4. november 2018 De som kler seg i Norsk flag, eller maler seg med norske flag… der har du ett eksempel.
Parasoll Skrevet 4. november 2018 Forfatter #3 Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, Drakan skrev: De som kler seg i Norsk flag, eller maler seg med norske flag… der har du ett eksempel. 🤔 Det kan vel alle gjøre? Er man automatisk kronisk norsk da?
Drakan Skrevet 4. november 2018 #4 Skrevet 4. november 2018 Akkurat nå, Parasoll skrev: 🤔 Det kan vel alle gjøre? Er man automatisk kronisk norsk da? Alle gjør ikke det... kun de som er kronisk norsk gjør dette. ^_^'
Horten Market Skrevet 4. november 2018 #5 Skrevet 4. november 2018 Det krever høyere kognitive funksjoner å forstå hva som menes med "kronisk norsk". 4
Parasoll Skrevet 4. november 2018 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2018 Akkurat nå, Horten Market skrev: Det krever høyere kognitive funksjoner å forstå hva som menes med "kronisk norsk". Har du det, altså høyere kognitive funksjoner? 6
Million Skrevet 4. november 2018 #7 Skrevet 4. november 2018 Jeg har aldri hørt uttrykket "kronisk" norsk. 7
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 4. november 2018 #8 Skrevet 4. november 2018 At man er etnisk norsk, kanskje? Hvor har du hørt kronisk norsk ?
Svigermor Skrevet 4. november 2018 #10 Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, Million skrev: Jeg har aldri hørt uttrykket "kronisk" norsk. Følg med på nyhetene. 7
GammelKaktus Skrevet 4. november 2018 #11 Skrevet 4. november 2018 (endret) Stusset og på det, kronisk norsk, en ny diagnose?? https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-trodde-det-var-et-tilfeldig-nettroll-etterpa-sa-jeg-hvem-som-hadde-skrevet-det/70414434 Endret 4. november 2018 av FrøkenMånestråle La til noe. 3
applestories Skrevet 4. november 2018 #12 Skrevet 4. november 2018 Kronisk er jo noe som er langvarig eller evigvarende. Men det blir vanligvis ikke brukt om noe som har vært der fra starten av. Man kan bli kronisk syke, man må ikke ha vært det hele livet. Man kan være kronisk sta uten å ha vokst opp slik. Jeg var av den oppfatning av at 'kronisk' ble oppfattet som noe uheldig eller negativt, så jeg kan ikke si at jeg har lyst til å være kronisk norsk. Eller lede 17. mai-komitéer for den del. 10
kat-e Skrevet 4. november 2018 #13 Skrevet 4. november 2018 Hadde det vært slik at det alltid var innvandrere som leder 17-mai komiteen i Oslo så kunne jeg forstå begrepet og kritikken, men i 2017 fikk man kritikk for at det bare var norske. https://www.vartoslo.no/ingen-innvandrere-far-vaere-med-i-oslos-17-mai-komite/ 3
Chablis Skrevet 4. november 2018 #14 Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, Svigermor skrev: Følg med på nyhetene. Hvorfor kunne du ikke bare forklare i stedet for å forvente at folk har lest akkurat de artiklene vedr 17.mai komiteen?
Drakan Skrevet 4. november 2018 #15 Skrevet 4. november 2018 Kronisk har jeg opplevd at folk som kler seg i Norske flag omtales som. Mange skjemtes over slike folk, som hellig gjør sitt eget land til de grader, og drikker seg full i utlandet kledd i bar mage med et norsk flag på magen, og spyr i gater og fontener. Har aldri møt noen som finner kroniske Norske positive. Er harry og flaut å møte de, og så skjemmer de deg ut i andre land når du er på kultur reise.
cppdude Skrevet 4. november 2018 #16 Skrevet 4. november 2018 Når jeg hører ordet, så ser jeg for meg en bygdetulling i 50-åra som tar sterk avstand fra alle "u-norske" ting. Spiser stort sett bare kjøttkaker eller fiskeboller til middag, ferierer aldri lenger vekk enn i Sverige (campingvogn), skjønner ikke hvorfor ungene i dag går Halloween i stedet for julebukk. DDE og Tore Ryen er kremen av norsk musikk og TV. Mimrer tilbake til glansdagene (før 70-tallet) før innvandring fra østen var et faktum. 7
Brunello Skrevet 4. november 2018 #17 Skrevet 4. november 2018 3 minutter siden, cppdude skrev: Når jeg hører ordet, så ser jeg for meg en bygdetulling i 50-åra som tar sterk avstand fra alle "u-norske" ting. Spiser stort sett bare kjøttkaker eller fiskeboller til middag, ferierer aldri lenger vekk enn i Sverige (campingvogn), skjønner ikke hvorfor ungene i dag går Halloween i stedet for julebukk. DDE og Tore Ryen er kremen av norsk musikk og TV. Mimrer tilbake til glansdagene (før 70-tallet) før innvandring fra østen var et faktum. Enig i denne. Kronisk er ofte et negativt ladet ord i forbindelse med sykdommer. Jeg vil tro den kroniske «norskheten» Ytterhorn ønsker seg, er en tilstand de færreste av oss ønsker. Det er direkte pinlig at dama har sittet i Nobel-komiteen. Kjipt for Hareide at hun ikke var et par dager tidligere ute. Vi får heller gratulere KRF med å skulle forhandle ned FRP(jeg er klar over at alle som kan krype og gå i maktposisjoner har eller vil ta sterk avstand fra uttalelsene, men hva ellers kan de gjøre). 2
Horten Market Skrevet 4. november 2018 #18 Skrevet 4. november 2018 (endret) 6 timer siden, applestories skrev: Jeg var av den oppfatning av at 'kronisk' ble oppfattet som noe uheldig eller negativt, så jeg kan ikke si at jeg har lyst til å være kronisk norsk. Det er slik "kronisk" brukes vanligvis, i en negativ eller uønsket sammenheng. Men ordet i seg selv er nøytralt. Når noen tar et slikt ord som har sterke assosiasjoner, og bruker det foran noe positivt snarere enn negativt, så vitner det om språklig kreativitet. Å anvende språket på denne måten, så vel som å oppfatte når noen er språklig kreativ, krever som sagt høyere kognitive funksjoner. Endret 4. november 2018 av Horten Market 1
BiancaWhite Skrevet 4. november 2018 #19 Skrevet 4. november 2018 Hørte det på tv i kveld, og det er det jeg tenkte meg.. det betyr at alle dine slektninger er norske, mange eller alle generasjonene tilbake. Du finner norsk partner og får norske barn 😛 1
studerende Skrevet 4. november 2018 #20 Skrevet 4. november 2018 Faktisk er det et lite kjent faktum at begrepet "kronisk norsk" egentlig kommer fra gammelgresk og betyr "hundefløyte". 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå