Gå til innhold

Er posesuppe usundt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager gjerne posesuppemat et par ganger i uken, ædder kanskje litt grønnsaker, pølse oppi der. Er dette usundt eller bare totalt mangefult på vitaminer og slikt?

Samme med disse kjøpes smoothiene til unger. Er det noe vitaminer i dem eller er det bare oppkokt pure?

Lite informasjon om dette, synes jeg.

Anonymkode: 715e9...1c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fryktelig mye salt. Og fornye salt er ikke sunt. 

Anonymkode: 00585...aaa

Skrevet

Generelt så er suppe sunt, så lenge du varier. 
Smoothie er enda sunnere, da de ofte mikser in vitamin kapsler i smoothie også :) 

Skrevet

Suppe er greit nok, men det er ofte tilsatt litt mye salt i de ferdige posesuppene til at det er anbefalt å spise for mye av dem.

Hva med å google litt suppeoppskrifter som er laget på 1-2-3? Da kan du selv styre mengden krydder og salt som tilsettes.

Er det evt kostnadene (billig) som gjør at du velger suppe såpass ofte? Det er jo litt dyrere sannsynligvis å kjøpe alle ingrediensene og lage suppen selv fra bunnen av, antar jeg, men som sagt... det er mye sunnere.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Drakan skrev:

Generelt så er suppe sunt, så lenge du varier. 
Smoothie er enda sunnere, da de ofte mikser in vitamin kapsler i smoothie også :) 

Vet ikke helt om det å mikse in vitaminkapsler gjør ting sunnere? Er vel mye som tyder på at vitaminer fremstilt av diverse mineraler ikke er så bra eller ikke har noen nytte, om jeg ikke tar feil.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt om det å mikse in vitaminkapsler gjør ting sunnere? Er vel mye som tyder på at vitaminer fremstilt av diverse mineraler ikke er så bra eller ikke har noen nytte, om jeg ikke tar feil.

Alt er usunt med en slik holdning. 
De fleste smoothie er fremstilt på friske grønnsaker som kvernes opp, veldig godt og sunt. ^_^
Mettende også. 

Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Suppe er greit nok, men det er ofte tilsatt litt mye salt i de ferdige posesuppene til at det er anbefalt å spise for mye av dem.

Hva med å google litt suppeoppskrifter som er laget på 1-2-3? Da kan du selv styre mengden krydder og salt som tilsettes.

Er det evt kostnadene (billig) som gjør at du velger suppe såpass ofte? Det er jo litt dyrere sannsynligvis å kjøpe alle ingrediensene og lage suppen selv fra bunnen av, antar jeg, men som sagt... det er mye sunnere.

Tror ikke salt utgjør så stor fare. Har alltid i masse salt uansett, bare å drikke mer vann eller? Vet at det med salt kan være noe overdrevet. Var vel en doktor på 70 tallet som nermest fant opp dette med at salt er så skadelig.

Nei, handler mer om at det er lett å handle :d Kjøper man posesuppe, så ligger den jo klar 2 uker etterpå. Kjøper mye grønnsaker, men blir ofte bare liggende. Så blir for mye kast. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke salt utgjør så stor fare. Har alltid i masse salt uansett, bare å drikke mer vann eller? Vet at det med salt kan være noe overdrevet. Var vel en doktor på 70 tallet som nermest fant opp dette med at salt er så skadelig.

Nei, handler mer om at det er lett å handle :d Kjøper man posesuppe, så ligger den jo klar 2 uker etterpå. Kjøper mye grønnsaker, men blir ofte bare liggende. Så blir for mye kast. 

Nå er du vel litt ute på viddene. At dagens saltinntak i befolkningen generelt er for høyt i forhold til hva som er sunt for oss, er up-to-date forskning, ikke noe 40-50 år gammelt sludder. Man bør derfor være litt forsiktig med diverse ferdigmat, fordi det er velkjent at disse faktisk HAR et relativt høyt innhold av både salt og ofte sukker også. Ketchup for eksempel, smekkfullt av sukker. Suppeposer, mye salt.

"Norske og internasjonale helsemyndigheter som Verdens helseorganisasjon WHO anbefaler at saltinntaket i befolkningen begrenses til 5 gram per dag eller lavere. Det gjennomsnittlige saltinntaket i Norge er anslått til omtrent 10 gram per dag."

http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/naringsstoffer/salt

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/hvordan-spise-mindre-salt

Det er bare å lese bakpå suppeposene, så ser du saltinnholdet, og hva det utgjør ifht de anbefalte dagsdosene. 

https://www.klikk.no/helse/kosthold/tester/posesupper--test-2016-3617914

"I en oppgitt porsjon på 2,5 dl suppe får du i noen tilfeller i deg omtrent halvparten av tilrådd mengde per dag, som er 5 gram salt. I noen tilfeller inneholder med andre ord suppa like mye salt som sopp!"

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke all pose suppe som har mye salt. ^_^
Personlig foretrekker jeg å lage egen suppe, men kjøper ofte økologiske når de er på tilbud, og de har bare 0,8 gram salt i seg. 
Om man er bekymret for salt, anbefaler jeg å bare lese på innholdsfortegnelsen. :) 

Gjest Krampus
Skrevet

Føler du deg frisk og i god form, og prøvene fra legen sier du er frisk og i god form, så kan du kose deg med posesuppe. Livet er for kort til å være fanatisk. Bare dropp å spis noe med høyt saltinnhold hele dagen hver dag. 

Skrevet

Ei venninne av meg kjøpte bare masse grønnsaker og diverse, la i poser og fryste ned. Da hadde hun hjemmelaget suppe, like enkelt som posesuppe og mye sunnere. 

• Liker 2
Skrevet
På 4.11.2018 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Du kan jo lage tomatsuppe, med tomater på boks. 

Ellers hadde jeg ikke vært veldig bekymret. Liker forøvrig de helt ferdige suppene fra Mere Mat. Men jeg vet ikke om den er sunnere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...