Gjest SVK Skrevet 4. november 2018 #1 Skrevet 4. november 2018 Her i Norge har vi ikke korrupsjon Hytteplasser, pengegaver og luksusturer. Norske politikere skal være glade for at de bor i et land uten korrupsjon. https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/her-i-norge-har-vi-ikke-korrupsjon-1.1226811 En artikkel som setter søkelys på korrupsjon blant toppolitikerne i Norge. Verdt å lese. Vi har mindre korrupsjon enn mange andre land, men naivt å tro at pengegavene som gis ikke er for å påvirke.
Zienna Skrevet 4. november 2018 #2 Skrevet 4. november 2018 Jeg tror det er mye mer korrupsjon i Norge enn vi aner. Det faktum at vi er et lite land med få innbyggere gjør nettopp at usunne bånd og nære nettverk lett kan dannes, uten at noen vet. Det gjelder ikke bare i politikken, men også i næringsliv og innfor offentlige etater. Lov om offentlige innkjøp brytes stadig i norske kommuner og offentlige foretak. I min kommune ble det nylig avdekket at ansatte solgte tjenester til sin egen arbeidsgiver. Det er fortsatt ledernes barn som får sommerjobb i kommunen, selv om stillingene lyses ut. Fortsatt er det slik at om "man kjenner noen" så ligger man et hode foran.. Det er ikke greit, synes jeg. 3
Gjest PaN Skrevet 4. november 2018 #3 Skrevet 4. november 2018 Det er nesten totalt umulig å utføre politikk uten å være korrupt, så enkelt er det. Ingen land i verden har lite korrupsjon, det er enten medium med korrupsjon eller veldig mye, at land arresterer korrupte personer er bare for å vise "omverdenen" at det blir gjort noe med og at det er "checks and balances".
Gjest SVK Skrevet 4. november 2018 #4 Skrevet 4. november 2018 2 hours ago, Zienna said: Jeg tror det er mye mer korrupsjon i Norge enn vi aner. Det faktum at vi er et lite land med få innbyggere gjør nettopp at usunne bånd og nære nettverk lett kan dannes, uten at noen vet. Det gjelder ikke bare i politikken, men også i næringsliv og innfor offentlige etater. Lov om offentlige innkjøp brytes stadig i norske kommuner og offentlige foretak. I min kommune ble det nylig avdekket at ansatte solgte tjenester til sin egen arbeidsgiver. Det er fortsatt ledernes barn som får sommerjobb i kommunen, selv om stillingene lyses ut. Fortsatt er det slik at om "man kjenner noen" så ligger man et hode foran.. Det er ikke greit, synes jeg. Ja, helt klart at det hjelper å kjenne de riktige menneskene om man ønsker jobb.
Gjest Fvonk Skrevet 4. november 2018 #5 Skrevet 4. november 2018 2 timer siden, Zienna skrev: Jeg tror det er mye mer korrupsjon i Norge enn vi aner. Jeg ikke bare tror, men er overbevist om dette.
Aragorn ll Elessar Skrevet 5. november 2018 #6 Skrevet 5. november 2018 Man er ganske naiv om man tror det ikke er korrupsjon i Norge. 1
Gjest KGKonto Skrevet 5. november 2018 #7 Skrevet 5. november 2018 Korrupsjonen er skjult og er mer utspekulert, enn i andre land hvor de ikke gidder å skjule korrupsjonen
Madame Butterfly Skrevet 6. november 2018 #8 Skrevet 6. november 2018 Det kom jo en raport om dette gor ikke så lenge siden, st ja det er mye.
Stina234 Skrevet 6. november 2018 #9 Skrevet 6. november 2018 Masse korrupsjon her. Desverre finnes det ofte i statelige selskaper og kommuneadministrasjoner. Masse eksempel på det med det er på en måte akseptert. Har ikke lyst til å legge ut saker her på KG men kjenner flere tilfeller
zaco Skrevet 6. november 2018 #10 Skrevet 6. november 2018 I Norge er det politisk korrupsjon som er mest utbredt tror jeg, typisk alle lederstillinger som er besatt av AP-folk. Tenker spesielt på skoler og universitet, idrett og offentlig forvaltning. AP har et velfungerende nettverk.
Camlon Skrevet 6. november 2018 #11 Skrevet 6. november 2018 Norge har ikke pengekorrupsjon, det betyr at du kan ikke gi penger til en politimann og han vil se en annen vei. Men vi har andre former for korrupsjon. Vi har vennekorrupsjon, falske anbudsrunder og gaver/tjenester til politikere og partier. Vi burde definitivt prøve å bekjempe slik korrupsjon, istedenfor å late som om det ikke eksisterer.
Klossmajor Skrevet 8. november 2018 #12 Skrevet 8. november 2018 I politiet har prosesskorrupsjon vært et større problem enn pengekorrupsjon.
TrekStar Skrevet 8. november 2018 #13 Skrevet 8. november 2018 (endret) Korrupsjonen i Norge er nok mer skjult og vanskelig å oppdage, eller det gjøres på en mer utspekulert og langssiktig måte. Man har nok lært seg å "smøre" hverandre på andre måter. Politikken har sikkert mye av dette, hvor politikere kanskje har egeninteresser eller får goder ved å stå for politikk som er til et selskaps ønske og behov. Gaver og slikt, til politikere, kan være et tegn på dette. Gaver som takk for å stemme for lover som igjen er til et selskaps interesser. Selskaper smisker nok til politikere, med gaver og goder, i håp om å få internasjonale kontraker o.l. Kameraderi og lovlader om karriere i utlandet, til slike toppjobber i FN eller EU o.l. og med medfølgene topplønninger, ser jeg også på, som en måte å smøre politikere til å gjennomføre politikk, til en annen instans sitt agenda. Endret 8. november 2018 av TrekStar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå