Gå til innhold

Venninne ber om gave til baby og storesøster

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En venninne har nylig fått baby. Her om dagen kom jeg over et innlegg fra henne på FB, hvor hun ba alle som ville komme på besøk og hilse på den nye babyen om å ta med en gave til storesøster også, så hun ikke skal føle seg utenfor. Jeg forstår problemstillingen, men bør ikke storesøster lære at det ikke bare er henne nå og at noen ganger vil lillesøster få noe uten at hun får noe? 

Jeg er generelt i mot forskjellsbehandling (i oppveksten hadde jeg en tante som konsekvent bare ga gave til lillebroren min og ikke meg, fordi hun var lillebrors fadder, men ikke min. Det tok meg litt tid å forstå), men hvis man vil gi en liten "velkomstpresang" til den nye babyen, så må man altså få en utgift med å kjøpe gave til storesøster og. Synes nesten det er litt frekt å kreve. Hadde det ikke vært bedre om mor og far tok med storesøster på lekebutikken og lot henne få noe der etter at den verste besøksperioden er over,  og si hvor flink storesøster hun har vært? 

Anonymkode: 6394e...692

Det er vanlig å gi gave til storesøster/bror. Jeg ga en gave til hun jeg er fadder til og storesøsteren hennes. En ting som babyen trenger, og en liten leke til storesøster. Hadde 9 mnd på meg til å handle inn, evt spare opp penger til gaver. Det er ikke som om det kommer brått på heller ;) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydligvis ikke, hvis de ikke takler det. Det får være foreldrenes problem isåfall, det er ikke resten av verdens problem at dere oppdrar ungene til å bli drittunger.

Anonymkode: 5e9e4...ead

Er det noen som har påstått de ikke takler det? Selvfølgelig kommer de over det, men det er en omtenksom gest mot et storesøsken når en stor omveltning i livet har kommet i form av søsken. Drittunger blir de neppe. 

Anonymkode: fb794...af3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ikke når det kommer som et krav. Jeg hadde droppa gave overhode om det ble påkrevd at jeg skulle gi. En gave er en gest fra giveren ikke noe mottaker skal kreve å få. Ikke rart denne storesøsteren blir sjalu om hun ikke får gave med verdier hun lærer fra sin mor

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva slags unger det er dere fostrer opp hvis det er sånn at de ikke kan tåle at søsken, og spesielt en nyfødt baby, får en oppmerksomhet og ikke dem? 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ille nok å skrive at man forventer at alle har med gave til babyen. Selv om det er vanlig å ha med, så er det frekt. Å be folk ta med to gaver er bare teit. Situasjonen med storesøster må moren fikse opp i selv.

Anonymkode: cd520...37e

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydligvis ikke, hvis de ikke takler det. Det får være foreldrenes problem isåfall, det er ikke resten av verdens problem at dere oppdrar ungene til å bli drittunger.

Herlighet! Det dere i praksis uttrykker her er altså at et barselsbesøk er en utmerket anledning til å gjøre oppdragende (og egentlig moraliserende) handlinger overfor både småbarn og foreldre??! :klo: Sjarmerende! 

Håper dere har perfekte liv med perfekte og trassfrie «maskiner» av noen barn, og at dere alltid lever som dere lærer. :fy_fy:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har påstått de ikke takler det? Selvfølgelig kommer de over det, men det er en omtenksom gest mot et storesøsken når en stor omveltning i livet har kommet i form av søsken. Drittunger blir de neppe. 

Det er tydligvis ikke sånn når mor må skrive på facebook at ungen også må få gave, som tross alt er saken som diskuteres.

Jeg kommer aldri til å forvente at noen tar med gave hverken til babyen eller storebror. Tanken har ikke slått meg engang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ullvott skrev:

Herlighet! Det dere i praksis uttrykker her er altså at et barselsbesøk er en utmerket anledning til å gjøre oppdragende (og egentlig moraliserende) handlinger overfor både småbarn og foreldre??! :klo: Sjarmerende! 

Håper dere har perfekte liv med perfekte og trassfrie «maskiner» av noen barn, og at dere alltid lever som dere lærer. :fy_fy:

Man trenger ikke å ha et perfekt liv for å ikke oppdra drittunger som tror at hele verden dreier seg rundt dem? For meg så er det en selvfølge, men det er jo ikke rart at verden har blitt som den har blitt når jeg ser holdningene folk har til egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt å be om gave, men når det er sagt er det for meg en selvfølge å ta med "storesøster"/"storebror"-gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva slags unger det er dere fostrer opp hvis det er sånn at de ikke kan tåle at søsken, og spesielt en nyfødt baby, får en oppmerksomhet og ikke dem? 

Du skjønner ikke at det kan være en stor overgang for små barn å plutselig måtte dele mamma og pappa med en baby som krever endel 24/7? 

Jeg tenker at det er bedre å gi den nye tilværelsen en myk og rolig overgang.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nerine_ skrev:

Du skjønner ikke at det kan være en stor overgang for små barn å plutselig måtte dele mamma og pappa med en baby som krever endel 24/7? 

Jeg tenker at det er bedre å gi den nye tilværelsen en myk og rolig overgang.  

Den overgangen er det ikke omgangskretsen min sin oppgave å håndtere. Selvfølgelig skal ikke de trenge å kjøpe gaver til ungen fordi den ikke klarer å tilpasse seg en ny situajson. Dette er foreldrenes ansvar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den overgangen er det ikke omgangskretsen min sin oppgave å håndtere. Selvfølgelig skal ikke de trenge å kjøpe gaver til ungen fordi den ikke klarer å tilpasse seg en ny situajson. Dette er foreldrenes ansvar.

Det er ikke snakk om å ikke klare overgangen, det er snakk om å gjøre den enklest og best mulig. Og hvordan tenker du at foreldrene skal løse dette når det kommer besøk x antall ganger i løpet av de første ukene, og alle som kommer vil holde og se på babyen? Da er det lett for at barnet føler seg tilsidesatt og mindre viktig. 

Ser ærlig talt ikke problemet med å ta med en liten gave til en 50lapp eller hva det nå skulle koste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ullvott skrev:

Nei det JEG reagerer på er morens skriftlige krav. En helt annen ting å selv tenke på søsteren ved å også ta med gave til henne. Men da er det på eget initiativ og da blir det noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt å skrive en slik melding selv om jeg til dels forstår hva hun mener - nemlig at storesøster ikke må bli glemt! Men det kan gjøres på andre måter enn å gi gave, feks ved å gi en klem og gratulere storesøster først før en hilser på babyen. 

Virker forresten som at veldig mange er bevisst på å gi storesøsken oppmerksomhet. Jeg opplevde at alle som kom på besøk gratulerte storesøster først. De fleste hadde også en liten hilsen/gave med til henne. Det var selvfølgelig hyggelig, men ikke forventet

Anonymkode: 0fb1d...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nerine_ skrev:

Det er ikke snakk om å ikke klare overgangen, det er snakk om å gjøre den enklest og best mulig. Og hvordan tenker du at foreldrene skal løse dette når det kommer besøk x antall ganger i løpet av de første ukene, og alle som kommer vil holde og se på babyen? Da er det lett for at barnet føler seg tilsidesatt og mindre viktig. 

Ser ærlig talt ikke problemet med å ta med en liten gave til en 50lapp eller hva det nå skulle koste. 

Nå handler ikke denne tråden om det er hyggelig eller ikke å ta med gave til storesøsken, men om at det tydligvis er et så stort problem at mor så frekt ber folk om å ta med gaver til ungen hennes. Noe som ikke er noen andres enn foreldrene sitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det opplagt for meg at det er en mor som prøver sitt beste med å inkludere storesøster. De har gjerne et barn som har litt problemer med sjalusi i den nye situasjonen? Ikke alle barn som håndterer det å få ny baby i hus like lett. 

Kanskje hun har måttet svelge litt stolthet når hun skrev innlegg på Facebook, fordi hun setter barnet sitt først?

Blir overrasket når mennesker reagerer så sterkt og negativt som Ts og flere kommentatorer. Viss du/dere syns det er et problem så ikke gå på besøk denne første tiden. Viss du/dere er uenig i håndteringen, så ikke gjør det samme når det er deres tur. Det værste med samfunnet i dag er ikke kjøpepress og barselgaver, men derimot sure kjerringer som kommer løpende til for å kritisere alle andre som gjør noe de er uenig i. Er det rart det er krig i verden?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Nerine_ skrev:

Gaver er da helt naturlig i mange anledninger, iallefall for folk flest. 

Jo, men å gi skal være frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener man burde ha med gave til søsken også, gjelder dette også ved bursdager?

Anonymkode: b5f30...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke klarer å oppdra høflig barn burde dere ikke åpne gaver til babyen til de bortskjemte søsken er i seng.  

Anonymkode: 4fb4c...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GAVEGAVEGAVEGAVEGAVEGAVEGAVE - når stopper dette?  Skal søsken ha gavebord på dåpen eller navnedag til babyen og?  Helt utrolig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

GAVEGAVEGAVEGAVEGAVEGAVEGAVE - når stopper dette?  Skal søsken ha gavebord på dåpen eller navnedag til babyen og?  Helt utrolig. 

Det er mer utrolig hvordan enkelte klarer å overdrive. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som mener man burde ha med gave til søsken også, gjelder dette også ved bursdager?

Anonymkode: b5f30...65a

Nei, det synes jeg ikke. Barn skjønner det der med bursdag ganske raskt, og som flere her har påpekt - barn må lære seg at det noen ganger handler om noen andre. Det har de bare godt av. Neste gang er det deres tur.

Men man trenger kanskje ikke få denne lærdommen akkurat når man har blitt storesøster for første gang, og går fra å være den minste og eneste til å få et nytt søsken som alle synes er mer spennende. Det er en ganske stor overgang for et barn å få søsken, og søskensjalusi er helt normalt.

Dette er gjerne er barn i alderen to-fem år. De er små. De er ikke uforskammede drittunger selv om de blir litt sjalu, og de blir heller ikke uforskammede drittunger av å bli litt «bortskjemt» akkurat når de får et et søsken. 

Anonymkode: 689ff...777

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...