AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #21 Del Skrevet 4. november 2018 Jeg synes det er en selvfølge å gi gave til søsken dersom de også er små. Veldig mange opplever at storesøsken blir sjalu når de må dele oppmerksomhet med ny baby, så det er viktig å vise at de betyr like mye Anonymkode: d25e2...000 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 4. november 2018 #22 Del Skrevet 4. november 2018 Det er ikke alt som passer seg utbasunert på sosiale medier. Eksempelet til TS viser det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #23 Del Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, Nerine_ skrev: Gaver er da helt naturlig i mange anledninger, iallefall for folk flest. Ja, som oftest til jul og bursdag. I dag har man i tillegg fått nye tradisjoner som butikkene tjener fett på som halloween, valentines, babyshower,osv, men det er en helt annen diskusjon. Det jeg mener er at det burde vært like hyggelig for storesøsken at en person ønsker å tilbringe tid med ham/henne, f.eks spille et spill, gi oppmerksomhet i form av klemmer og ord, og at barnet burde bli like glad/gladere enn å få en gjenstand. Anonymkode: 1b35d...fa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 4. november 2018 #24 Del Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, som oftest til jul og bursdag. I dag har man i tillegg fått nye tradisjoner som butikkene tjener fett på som halloween, valentines, babyshower,osv, men det er en helt annen diskusjon. Det jeg mener er at det burde vært like hyggelig for storesøsken at en person ønsker å tilbringe tid med ham/henne, f.eks spille et spill, gi oppmerksomhet i form av klemmer og ord, og at barnet burde bli like glad/gladere enn å få en gjenstand. Anonymkode: 1b35d...fa1 Barselgave og søskengave har da eksistert veldig mye lenger enn alle de andre "nymotens" anledningene du nevner. At et barn syns en innpakket overraskelse er mer gøy enn å bli spilt med, er da ikke så veldig rart. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #25 Del Skrevet 4. november 2018 51 minutter siden, AnonymBruker said: En venninne har nylig fått baby. Her om dagen kom jeg over et innlegg fra henne på FB, hvor hun ba alle som ville komme på besøk og hilse på den nye babyen om å ta med en gave til storesøster også, så hun ikke skal føle seg utenfor. Jeg forstår problemstillingen, men bør ikke storesøster lære at det ikke bare er henne nå og at noen ganger vil lillesøster få noe uten at hun får noe? Jeg er generelt i mot forskjellsbehandling (i oppveksten hadde jeg en tante som konsekvent bare ga gave til lillebroren min og ikke meg, fordi hun var lillebrors fadder, men ikke min. Det tok meg litt tid å forstå), men hvis man vil gi en liten "velkomstpresang" til den nye babyen, så må man altså få en utgift med å kjøpe gave til storesøster og. Synes nesten det er litt frekt å kreve. Hadde det ikke vært bedre om mor og far tok med storesøster på lekebutikken og lot henne få noe der etter at den verste besøksperioden er over, og si hvor flink storesøster hun har vært? Anonymkode: 6394e...692 Det er jo en selvfølge at storesøsken også får gave om den lille får. Så ser ikke problemet. Anonymkode: d1cb4...104 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #26 Del Skrevet 4. november 2018 4 minutter siden, Nerine_ skrev: Barselgave og søskengave har da eksistert veldig mye lenger enn alle de andre "nymotens" anledningene du nevner. At et barn syns en innpakket overraskelse er mer gøy enn å bli spilt med, er da ikke så veldig rart. Ok, det visste jeg ikke! Anonymkode: 1b35d...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #27 Del Skrevet 4. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, som oftest til jul og bursdag. I dag har man i tillegg fått nye tradisjoner som butikkene tjener fett på som halloween, valentines, babyshower,osv, men det er en helt annen diskusjon. Det jeg mener er at det burde vært like hyggelig for storesøsken at en person ønsker å tilbringe tid med ham/henne, f.eks spille et spill, gi oppmerksomhet i form av klemmer og ord, og at barnet burde bli like glad/gladere enn å få en gjenstand. Anonymkode: 1b35d...fa1 Det viktigste for de fleste er vel at det blir likt. Hvis babyen ikke får gaver vil jo ikke storesøskenet bli lei seg for manglende gave - for de har ingen forventninger. Problemet oppstår jo hvis babyen får presang av alle som kommer innom, men det litt større barnet ikke får. Det er klart man kan bli sjalu og lei seg da. Det forstår jeg faktisk godt. Det er klart at når søskenet får en fin gave med en søt kosebamse (feks), så kommer «klemmer og samtale» litt til kort altså. Ikke fordi foreldrene har oppdratt materialistiske og kjipe barn, men fordi det ER stas å få noe nytt. Særlig når man er barn. Og barnet er kanskje litt sårbart i utgangspunktet, og føler seg tilsidesatt. Ekstra viktig med likhet i gavegivingen da! Også håper jeg jo at storesøsknet får masse oppmerksomhet og klemmer i tillegg da. Anonymkode: 689ff...777 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #28 Del Skrevet 4. november 2018 Altså halo. De får faenmeg oppdra ungen til å lære seg at ikke alt i verden er 100% likestilt. Jævli frekt av mor og det bidrar bare til å fore opp under drittungen. Anonymkode: 5e9e4...ead 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #29 Del Skrevet 4. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste for de fleste er vel at det blir likt. Hvis babyen ikke får gaver vil jo ikke storesøskenet bli lei seg for manglende gave - for de har ingen forventninger. Problemet oppstår jo hvis babyen får presang av alle som kommer innom, men det litt større barnet ikke får. Det er klart man kan bli sjalu og lei seg da. Det forstår jeg faktisk godt. Det er klart at når søskenet får en fin gave med en søt kosebamse (feks), så kommer «klemmer og samtale» litt til kort altså. Ikke fordi foreldrene har oppdratt materialistiske og kjipe barn, men fordi det ER stas å få noe nytt. Særlig når man er barn. Og barnet er kanskje litt sårbart i utgangspunktet, og føler seg tilsidesatt. Ekstra viktig med likhet i gavegivingen da! Også håper jeg jo at storesøsknet får masse oppmerksomhet og klemmer i tillegg da. Anonymkode: 689ff...777 Var ikke klar over at søskengave var en vanlig praksis før denne tråden dukket opp. Personlig synes jeg det er for stort fokus på gaver og materielle ting, så det er derfor jeg reagerte. Tenkte fram til nå at det å få en lillebror/lillesøster må være en så fantastisk gave i seg selv, og at det ikke kan måle seg med bamser og godteri, men som sagt, dette feltet har jeg null peiling på, så sniker meg ut av tråden igjen. Anonymkode: 1b35d...fa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 4. november 2018 #30 Del Skrevet 4. november 2018 Du er i mot forskjellsbehandling. For at alle skal trives og ha det bra med sine behov så må det forskjellsbehandles. Og jeg er enig med deg med at det er bra for barnet, at lære at hun må lære å tilpasse seg med å få lillesøster og at lillesøsteren kommer til å få mye. På den måten er det dumt at alle skal ha med seg noe til hun, jeg mener det må være opp til hvert enkelt å bestemme. men det er også viktig og ikke "glemme" Storesøsteren. En liten ting er hyggelig, men oppmerksomhet mot storesøsteren er enda viktigere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #31 Del Skrevet 4. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Var ikke klar over at søskengave var en vanlig praksis før denne tråden dukket opp. Personlig synes jeg det er for stort fokus på gaver og materielle ting, så det er derfor jeg reagerte. Tenkte fram til nå at det å få en lillebror/lillesøster må være en så fantastisk gave i seg selv, og at det ikke kan måle seg med bamser og godteri, men som sagt, dette feltet har jeg null peiling på, så sniker meg ut av tråden igjen. Anonymkode: 1b35d...fa1 Barnet skal være ganske voksent før det ser på søsken som gave. Anonymkode: d1cb4...104 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 4. november 2018 #32 Del Skrevet 4. november 2018 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså halo. De får faenmeg oppdra ungen til å lære seg at ikke alt i verden er 100% likestilt. Jævli frekt av mor og det bidrar bare til å fore opp under drittungen. Anonymkode: 5e9e4...ead Det lærer også alle barn omsider, nybakt storesøsken er ikke akkurat anledningen for den type lærdom. Endret 4. november 2018 av Nerine_ 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #33 Del Skrevet 4. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Var ikke klar over at søskengave var en vanlig praksis før denne tråden dukket opp. Personlig synes jeg det er for stort fokus på gaver og materielle ting, så det er derfor jeg reagerte. Tenkte fram til nå at det å få en lillebror/lillesøster må være en så fantastisk gave i seg selv, og at det ikke kan måle seg med bamser og godteri, men som sagt, dette feltet har jeg null peiling på, så sniker meg ut av tråden igjen. Anonymkode: 1b35d...fa1 Barnet skal være ganske voksent før det ser på søsken som gave. Anonymkode: d1cb4...104 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 4. november 2018 #34 Del Skrevet 4. november 2018 Jeg syns det er en selvfølge å ha med gave til søsken, i tillegg til babyen. Men, helt sprøtt å skrive det på Fb. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #35 Del Skrevet 4. november 2018 Å be om gave til begge er bare frekt. Alle må få velge om de vil gi noe, og om de vil gi. Men at hun skriver en oppfordring til å ta hensyn til storesøster er bare bra. Å få småsøsken er veldig tøft for en liten en som er vant med full oppmerksomhet. Mange besøkende glemmer dette. Og å inkludere storesøskenet er mye viktigere enn en gave. Anonymkode: ccb70...a17 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 4. november 2018 #36 Del Skrevet 4. november 2018 Litt merkelig å skrive det på facebook. Håper hun formulerte seg a la HVIS man ønsker å gi gave til baby, så er det fint med en bitteliten ting til storesøster også. Jeg syns det er viktig å gi til storesøsken også, så det gjør jeg alltid hvis jeg drar hjem til dem på besøk. Trenger ikke være noe stort eller dyrt, nok at det er en pakke! Klistermerker, kinderegg, ballonger, tusjer, såpebobler osv. Ellers kan jo mor legge babypakken unna og åpne når storesøster ikke er i rommet og ikke gjøre noe nummer ut av det. Ei venninne av meg hadde noen småting liggende som hun ga storesøster som 'gave' fra de som kom med kun pakke til lillebror. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #37 Del Skrevet 4. november 2018 Jeg tenker at å be alle som kommer om ekstra gave til storesøster blir feil. Men tenker at besteforeldre og kanskje tanter/onkler gjør det. Jeg hadde aldri bedt mine venner om å kjøpe gave til de to eldste når min 3 kommer nå snart. Anonymkode: 98623...78f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 4. november 2018 #38 Del Skrevet 4. november 2018 Flaut og frekt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 4. november 2018 #39 Del Skrevet 4. november 2018 Frekt, men jeg hadde sett gjennom fingrene med det. Sånn økonomisk sett kan du gi en liten gave til begge fremfor en dyrere til babyen. En lue eller noe, og blyanter til søsteren. Det må vel ikke være all verdens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #40 Del Skrevet 4. november 2018 14 minutter siden, Vera Vinge said: Jeg syns det er en selvfølge å ha med gave til søsken, i tillegg til babyen. Men, helt sprøtt å skrive det på Fb. Dette her.. Anonymkode: 2d9fd...3ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå