Gå til innhold

Venninne ber om gave til baby og storesøster

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne har nylig fått baby. Her om dagen kom jeg over et innlegg fra henne på FB, hvor hun ba alle som ville komme på besøk og hilse på den nye babyen om å ta med en gave til storesøster også, så hun ikke skal føle seg utenfor. Jeg forstår problemstillingen, men bør ikke storesøster lære at det ikke bare er henne nå og at noen ganger vil lillesøster få noe uten at hun får noe? 

Jeg er generelt i mot forskjellsbehandling (i oppveksten hadde jeg en tante som konsekvent bare ga gave til lillebroren min og ikke meg, fordi hun var lillebrors fadder, men ikke min. Det tok meg litt tid å forstå), men hvis man vil gi en liten "velkomstpresang" til den nye babyen, så må man altså få en utgift med å kjøpe gave til storesøster og. Synes nesten det er litt frekt å kreve. Hadde det ikke vært bedre om mor og far tok med storesøster på lekebutikken og lot henne få noe der etter at den verste besøksperioden er over,  og si hvor flink storesøster hun har vært? 

Anonymkode: 6394e...692

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er uansett ikke så vanlig å gi gave til baby nummer 2. I hvert fall ikke i min vennegjeng. 

Anonymkode: 54346...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen din kan ikke kreve at dere skal kjøpe gave til både baby og storesøster. Jeg forstår tanken bak, men det er frekt å kreve dette av folk. Frekt å i det hele tatt skrive på FB at folk skal ta med gave. Er gavene det viktigste? 

Anonymkode: beb1e...2cd

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å be om gaver på facebook er virkelig frekkhetens nådegave. Må man ha med til begge hver gang den ene har bursdag også? Kanskje jeg skal begynne å kreve gave hver gang jeg går i et bryllup, for det er så urettferdig at bare brudeparet får. 😛

Anonymkode: c3648...0dd

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å be om gaver syns jeg er frekt. Men ellers så er det jo helt vanlig å gi gave både til baby og storesøsken? Det har i alle fall alltid jeg gjort, og husker også at jeg fikk da jeg selv ble storesøster. 

Anonymkode: 4c53c...c52

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det kan oppleves rart og sårt å bli storesøsken, det finnes utallige senere situasjoner å lære seg og håndtere at det bare er gaver til en av dem. Det er snakk om en liten ting, har du dårlig økonomi så får du trekke av den summen fra det du tenkte å bruke på babyen. Den bryr seg iallefall ikke. 

For meg er det en selvfølge å gi en oppmerksomhet til storesøsken også. 

Endret av Nerine_
  • Liker 30
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo ikke forvente en gave til baby bare folk kommer på besøk. Det er vanlig at man gir noe klær eller noe til den lille, men det skal ikke være et selvfølge. Syns det er veldig merkelig. Min svigerinne fikk mest i baby shower før fødsel (vennene hennes overrasket henne), og i etter tid fikk de litt småting, men de to eldste fikk ikke gaver av alle. Hun på to ble litt sjalu over en bamse som babyen fikk, så hun fikk passe på den for babyen. Eller gikk det helt fint.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok enige med dem som mener at det er ganske frekt å komme med "bestilling" på Facebook, for alle må jo få gjøre som de vil. Selv hadde jeg overhodet ikke forventet gave i det hele tatt, bare koselig om folk vil komme innom. En nybakt mor kan hverken diktere om folk skal kjøpe gaver eller hvem de skal kjøpe til.

Men jeg skjønner jo hvor det kommer fra. De er redde for at babyen skal bli overøst med gaver, og storesøster skal bli veldig lei seg og sjalu. Selvsagt må storesøster lære at noen ganger er det bare den andre som får noe, men kanskje dette ikke er tiden for akkurat den lærdommen. Søster har nettopp fått et søsken, og alt fokus er naturligvis på den lille. Det er en vanskelig omveltning for henne. Nå sier tråden ingenting om hvor gammel hun er, men hun trenger nok litt ekstra omsorg og oppmerksomhet akkurat nå. Da blir det kanskje ekstra vanskelig om den nye babyen får mye gaver og hun ikke.

Det er nok et forsøk på omsorg for storesøster dette, og ikke ment som kreving av noe som helst.

Anonymkode: 689ff...777

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er så rare. Jeg ville aldri gått på besøk hos noen med nytt familiemedlem uten å ha med en barselgave,det er det jeg er oppdratt til. Er det noen jeg ikke gidder å bruke penger på gave til,drar jeg da ikke på besøk heller.

Endret av TeamWP
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekt å forvente gave i det hele tatt. Jeg skal straks føde mitt første barn, blir veldig rørt og glad om venner ønsker å komme og hilse på den lille - men gaver osv tenker jeg ikke på overhode. 

Når det gjelder gave til storesøsken synes jeg det blir for dumt, men veldig typisk samfunnet vi lever i. Kunne aldri falt meg inn. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper alltid gave til søsken, hvis søsken er så små at de ikke forstår. Uansett om det er bursdag eller barselgave. Bare en bitteliten ting, og det blir alltid satt stor pris på. 

Men jeg har aldri gjort det fordi noen har bedt om det, og har aldri sett noen skrevet det på Facebook sånn, det synes jeg er merkelig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forventet at mine barn som ble storesøsken skulle få en gave når ny baby kom til. Det er jo sånn i livet at alt ikke alltid føles rettferdig. Storesøsken fikk ta imot og pakke ut gavene som baby fikk, og syns det var stas å være stor og hjelpe til. 

Dette blir jo til hva foreldre legger opp til. Skal alle barna få gaver på hverandres bursdager også? Hvor skal man trekke grensen? 

Anonymkode: beb1e...2cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da normal høflighet å ta med gave til storesøsken også, dersom de er hjemme når man er på barselbesøk og storesøskenet er såpass lite at h*n ikke forstår hvorfor babyen får gave ? 

Men jeg er enig i at det er litt spesielt av foreldrene å be om dette, men jeg forstår da så absolutt tanken bak. Og det er ikke frekkhet eller grådighet, men et ønske om at besøket også vier det nybakte storesøskenet litt oppmerksomhet. 

Selv løste vi dette ved å kjøpe inn noen små presanger til storebror før fødsel, som vi gjemte bort og tok fram dersom besøk hadde med presang til babyen og ikke til han. Dette for å unngå sjalusi og såre følelser. Det er ikke lett for et lite barn å forstå hvorfor det har kommet en ny baby i hus, og at denne skal få masse oppmerksomhet og gaver. Oppmerksomhet som tidligere var forbeholdt han/henne. 

Heldigvis fikk vi ikke bruk for så mange av gavene vi hadde kjøpt inn da vår omgangskrets stort sett hadde med en liten ting til storebror også. 

Anonymkode: 45382...6b4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gi storesøsken oppmerksomhet i form at klemmer, samtaler og andre ting. Men i dette materialistiske samfunnet er vel bare gaver bra nok. Triste greier

Anonymkode: 1b35d...fa1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mellomting synes jeg er fint, men ville aldri falt meg inn å poste på facebook og be om gaver.....

Her sørget besteforeldre for at eldstebarnet fikk et par egne oppmerksomheter, også ordna vi foreldre noe eget - det var stor stas, og holder. Naturlig og fint at de veldig nære har litt ekstra fokus også på de eldre barna.

Eldstebarnet syntes også selv at fokuset på babyen var hovedgreia, og skjønte ikke helt hvorfor det skulle få en gave 😛 Men fikk ansvaret for å pakke opp babyen sine gaver, og det var inkludering mer enn nok, og første "storesøsken-oppgave" var det som ble huska, ikke hva h*n selv fikk.

Anonymkode: 2dac4...a8d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg postet det ikke på Facebook, men sa fra til de nærmeste, men da sa jeg at det er bedre om storebror/storesøster fikk en oppmerksomhet, fordi de allerede var kjørt litt på sidelinja og de var så små at det var vanskelig å forstå. 

Jeg har også gitt en oppmerksomhet til eldre søsken. For å unngå at det blir sårt når de er små, og for å feire at de har blitt storesøsken når de er eldre. Det trenger jo ikke være dyrt. 

Anonymkode: c7c10...6f3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan gi storesøsken oppmerksomhet i form at klemmer, samtaler og andre ting. Men i dette materialistiske samfunnet er vel bare gaver bra nok. Triste greier

Å gi gaver er da ikke akkurat nymotens greier. Husker jeg fikk gaver da jeg ble storesøster, og det er over 28 år siden. 

Hvilke barn er det egentlig som syns en klem og en god samtale er stas? 

Endret av Nerine_
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Å gi gaver er da ikke akkurat nymotens greier. Husker jeg fikk gaver da jeg ble storesøster, og det er over 28 år siden. 

Hvilke barn er det egentlig som syns en klem og en god samtale er stas? 

Da er det tydelig at foreldrene har stort fokus på gaver og materielle ting. At alt annet ikke er bra nok. Disse holdningene er det foreldrene som skaper, ikke barna. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er det tydelig at foreldrene har stort fokus på gaver og materielle ting. At alt annet ikke er bra nok. Disse holdningene er det foreldrene som skaper, ikke barna. 

Gaver er da helt naturlig i mange anledninger, iallefall for folk flest. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...