Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig mest fordi jeg er overvektig. 

Begynte å legge på meg rundt 16-17års alderen og har alltid tenkt at det var en kombi med pubertet, p-piller, lavere aktivitetsnivå osv.. 

kan man få pcos av overvekt?

jeg har alltid hatt regelmessig mens, og hadde tydelige symptomer på eggløsning (slim) før jeg gikk på p-piller, men foreløpig ikke merket noe til dette ennå etter pilleslutt.

var hos gyn for snart 3 år siden og da var eggstokker og alt normalt men ting kan jo forandre seg. Nå er jeg redd jeg har pcos fordi jeg er overvektig?

Anonymkode: 96ec3...703

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig lett å sjekke opp i, du tar noen blodprøver for å se om du har forhøyet testosteron nivå (noe som er første tegn på pcos) også noen andre div. prøver jeg ikke vet. Henvisning til gynekolog deretter og da kan man fastslå det ganske enkelt med en ultralyd. Så gjør det du, du får ingen diagnose her :)  

For å svare på spørsmålet ditt så ja man kan få pcos av overvekt.

Anonymkode: 5c4b0...746

Skrevet

Dessuten, har man pcos så har man uregelmessig mensen og ikke EL, det er noe med østrogenet som bygger seg opp, kviser er også et tegn. 

Skrevet

Ups ja, det hun skrev over er riktig i forhold til overvekt og pcos :) 

Skrevet

Kan man se pcos på en gynekologisk undersøkelse? 

Anonymkode: ee872...bd3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man se pcos på en gynekologisk undersøkelse? 

Anonymkode: ee872...bd3

Ja, man ser mange små cyster på eggstokkene. 

Skrevet
2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Ja, man ser mange små cyster på eggstokkene. 

Men man kan ha cyster uten å ha PCOS (syndryomet). Så det må kombineres med blodprøver, og at øvrige symptomer er til stedet. 

Anonymkode: 536ce...e7d

Skrevet

Man kan være overvektig uten å ha PCOS og være "normal" vekt å ha PSOC..

Det er jo en god del symptomer man kan se etter. men personlig så syns jeg spørsmål som man må ha svar på fra en lege, burde man ta med en lege og ikke kvinneguiden.

Har selv PCOS, veier 47kg, men har andre symptomer enn vekten.

Anonymkode: ecb2d...dc4

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men man kan ha cyster uten å ha PCOS (syndryomet). Så det må kombineres med blodprøver, og at øvrige symptomer er til stedet. 

Er det mer enn 10 er det stort sett snakk om PCO eller PCOS, ifølge gynekologen min. 

Skrevet
8 minutter siden, Nerine_ skrev:

Er det mer enn 10 er det stort sett snakk om PCO eller PCOS, ifølge gynekologen min. 

PCO er cyster, noe de fleste vil oppleve i løpet av livet. PCOS er syndromet, der cyster kun er en av flere symptomer. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PCO er cyster, noe de fleste vil oppleve i løpet av livet. PCOS er syndromet, der cyster kun er en av flere symptomer. 

PCO kan også gi manglende mens og eggløsning. 

Skrevet
1 minutt siden, Nerine_ skrev:

PCO kan også gi manglende mens og eggløsning. 

Ja, selvfølgelig, cyster på eggstokken kan forstyrre syklusen, noe de fleste kvinner opplever i løpet av livet. Men nå er det ikke PCO/Cyster/normale syklusforstyrrelser vi diskuterer, det er PCOS, altså syndromet, med alle uheldige bivirkningene. 

Hva vil du egentlig frem til? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig, cyster på eggstokken kan forstyrre syklusen, noe de fleste kvinner opplever i løpet av livet. Men nå er det ikke PCO/Cyster/normale syklusforstyrrelser vi diskuterer, det er PCOS, altså syndromet, med alle uheldige bivirkningene. 

Hva vil du egentlig frem til? 

Hørtes ut som du trodde at PCO bare kan være cyster, og at det er forbigående. 

Skrevet
7 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hørtes ut som du trodde at PCO bare kan være cyster, og at det er forbigående. 

Kjenner dessverre bedre til PCO, PCOS, prøverør og alt som hører med bedre enn de fleste....

Cyster (PCO) er for de fleste forbigående. For mange er det en plage som kommer og går gjennom livet. Og noen få er selvfølgelig mer plaget, og har stadig cyster som sprekker, fører til store smerter og forstyrrer syklusen. Men det igjen betyr ikke at man har PCOS, som innebærer mye mer enn å kun ha cyster. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner dessverre bedre til PCO, PCOS, prøverør og alt som hører med bedre enn de fleste....

Cyster (PCO) er for de fleste forbigående. For mange er det en plage som kommer og går gjennom livet. Og noen få er selvfølgelig mer plaget, og har stadig cyster som sprekker, fører til store smerter og forstyrrer syklusen. Men det igjen betyr ikke at man har PCOS, som innebærer mye mer enn å kun ha cyster. 

Har hatt PCO i hele mitt voksne liv så jeg har vært borti det jeg også. 

Skrevet

Hvis du har PCOS vil du som regel få symptomer som kviser og fet hud, sjenerende hårvekst, uteblitt menstruasjon/uregelmessig menstruasjon... hvis du ikke har noe av dette så har du nok ikke PCOS. :) men hvis du er bekymret, dra til legen, ta en blodprøve å sjekk hormonnivået i blodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...