Gå til innhold

Er det så vanlig som man hører om at husstander i Norge kaster MYE mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med dette selv. I en hektisk hverdag så mister vi oversikten i kjøleskapet. Vi bør kjøpe oss fryseboks, for i fryseren under kjøleskapet er det ikke plass til mye. Har alltid dårlig samvittighet til det, men har ikke så ofte tid til å lage restemat. Tror en fryseboks er første steget på veien for oss til å kaste mindre mat. 

Anonymkode: 31609...0e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fryseboks er lurt. Jeg lager alltid middag for to dager, og når jeg planlegger middager har jeg alltid en dag i uken jeg har planlagt rester. Må av og til lage lutt ekstra av noe for å få nok! Men blir kvitt restene. Rester fungerer også godt til kveldsmat. Supper er også veldig greit til å bli kvitt grønnsaksrester, kan hive oppi mais, tomat, selleri, potet osv. Bananer/eple/pære blir enten tørket i ovn til chips eller frosset og brukt i smoothie. 

• Liker 1
Skrevet

Kommer du til å kaste mindre om du har fryseboks med plass til enda mer mat?

Hva mener du med ikke tid til å lage restemat? Rester er jo det som blir igjen av mat som allerede er laget. Og det er den beste maten^^ går fort å varme opp:)

Anonymkode: 89a45...f2d

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner det faktisk ikke. Selv kaster jeg kanskje en skive brød i måneden, hører jo om fol som kaster slavisk etter utløpsdato og slikt, men også får maten til å bli dårlig i sitt eget kjøleskap.

Synes det vitner om lav intelligens å ikke klare å ha oversikt over maten man kjøper.

Anonymkode: 090fe...5ce

• Liker 5
Skrevet

Man trenger da ikke så mye oversikt for å hindre kaste mat? Når det er middagstid, åpne kjøleskapet og se hva som kommer til å bli dårlig først (noen ferske grønnsaker blir dårlige raskt), lag en middag der du bruker de. Jeg har alltid linser i skapet, de kan jeg få til å passe med stort sett alle grønnsaker som skulle begynne bli dårlig i kjøleskapet. Linser trenger heller ikke tines slik at jeg må planlegge hvilket kjøtt jeg skal bruke, og de kan kokes i 20-40min alt etter hvilken linse det er. Man kan også lage linsesuppe som mellommåltid. 

Om du vil tine kjøtt, se i kjøleskapet på morgningen før du reiser til jobb, eller dagen før. Finn ut hva du må bruke snart og tin kjøtt som passer. 

Jeg ser aldri på utløpsdatoer, noen matvarer holder seg "evig" og de stresser jeg ikke med. 

Stor frys kan være lurt, da. Da kan du ha en rekke ulike grønnsaker som passer til det du trenger å lage, samt at du kan fryse om du kjøper ekstra ost e.l på tilbud. Jeg bruker fryseren mye, men jeg prioriterer altså alltid å sjekke kjøleskap for hva som må lages/ spises først, før jeg bestemmer meg for resten av middagen

Anonymkode: 46781...a91

Skrevet

Jeg synes jeg kaster mer etter at vi fikk barn, men da er det snakk om matrester og ikke så mye de ubrukte matvarene fra kjøleskapet. Jeg prøver alltid å lage passe mengde mat ELLER nok til lunsjer, men ofte blir det smårester igjen.

Ikke vet jeg helt om fryseren er svaret på alt heller. Ofte blir det til at ting havner i fryseren for så å aldri bli brukt likevel. Det letter samvittigheten der og da, men mye restemat havner i søpla uansett. 

Anonymkode: d20e3...d6f

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det faktisk ikke. Selv kaster jeg kanskje en skive brød i måneden, hører jo om fol som kaster slavisk etter utløpsdato og slikt, men også får maten til å bli dårlig i sitt eget kjøleskap.

Synes det vitner om lav intelligens å ikke klare å ha oversikt over maten man kjøper.

Da har jeg sikkert lav intelligens. Jeg er veldig dårlig til å planlegge, samtidig som jeg ofte utsetter å lage ordentlig middag dersom jeg er utslitt etter jobb. Noen ganger blir det toast eller posesuppe, så hvis jeg har kyllingrester samme dag, så er jeg ikke så flink til å bruke dem. Dette har med dårlig planlegging å gjøre. I tillegg er det bare jeg som lager mat hjemme, ikke samboeren min. Fryseren ryddes sjelden, den er ofte full, og jeg har mistet oversikten både der og ofte i kjøleskapet også. Setter ofte inn middagsrester i tallerkner i kjøleskapet, men ender oftest med å kaste det. Det skulle vært et matvern som man ble meldt til hvis noen vet man kaster ofte mat. Folk skulle truet med å melde oss til matvernet, så skulle de kommet på undersøkelse og satt i gang tiltak. Plutselig er man henvist til «kaste aldri mat kurs» som et obligatorisk tiltak, hvis ikke blir det «omsorgsovertakelse» av kjøleskapet (og da kan vi lavpannede fjols bare ha det så godt, med Fjordland og mikroen vår).

TS

Skrevet

Jeg kaster en del. Jeg har planer, men alt for ofte orker jeg ikke å lage mat. Jeg trives med matlaging, men har en kronisk sykdom som begrenser. Alternativet er å knapt ha mat i kjøleskapet i det hele tatt.

Anonymkode: e65b8...7b1

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med dette selv. I en hektisk hverdag så mister vi oversikten i kjøleskapet. Vi bør kjøpe oss fryseboks, for i fryseren under kjøleskapet er det ikke plass til mye. Har alltid dårlig samvittighet til det, men har ikke så ofte tid til å lage restemat. Tror en fryseboks er første steget på veien for oss til å kaste mindre mat. 

Vi kaster nesten aldri mat, får aldri fylt matsøppelet før det har råtnet så alle posene er det bare bittelitt i før vi må bære ut pga lukt. 

Vi bruker selv om det har gått ut på dato for noen dager siden. Er det salat og grønnsaker som begynner å bli gammelt så får dyrene det. Er det kjøtt, leverpostei og div pålegg så får hunden det. Er det brød og div som holder på å bli gammelt så måter vi fugler. Alt av skrell fra poteter, gulrøtter og den slags havner hos kaniner. Rester fra middag havner hos hund. 

Det vi har i matsøppelet etter en uke er gammel avokado, et eggeskall, muligens noe restemiddag på størrelse med 3 spiseskjeer og det er det. 

Anonymkode: 4e5c2...351

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kaster mer enn jeg skulle ønske, men det er for det meste grønnsaker som jeg ikke rekker å bruke før de blir dårlige, f.eks. gulrøtter og stangselleri. Når får man brukt en hel bunt stangselleri, liksom? 

Endret av Roci
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Fryseren ryddes sjelden, den er ofte full, og jeg har mistet oversikten både der og ofte i kjøleskapet også. Setter ofte inn middagsrester i tallerkner i kjøleskapet, men ender oftest med å kaste det.

Uffda. Klarer du å dusje hver dag, holde normal hygiene?

Hvis ikke burde du klare å holde orden i et lite kjøleskap.

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Vi bruker selv om det har gått ut på dato for noen dager siden. Er det salat og grønnsaker som begynner å bli gammelt så får dyrene det. Er det kjøtt, leverpostei og div pålegg så får hunden det. Er det brød og div som holder på å bli gammelt så måter vi fugler. Alt av skrell fra poteter, gulrøtter og den slags havner hos kaniner. Rester fra middag havner hos hund. 

Man trenger ikke bo på en gård eller ha kjæledyr for å unngå å kaste mat. Det rekker å bruke hodet noen minutter hver dag.

Skrevet

Mine tips;

- lag akkurat nok til middag. Med mindre du planlegger restemiddag. Stort sett har vi godt av å spise litt mindre enn vi gjør, og det er typisk norsk å tenke at noen går "sultne" fra bords. 

- om du kjøper inn storpakninger som kylling - planlegg kylling til middag to-tre ganger den uka. 

- planlegg ukesmeny. Jeg starter med å gå over det jeg har i kjøleskap og fyser. Fører til tre "reste-middager" denne uka: bulgurhvete med diverse grønnsaker og laks (bulgurhvete fra skapet, og diverse restegrønnsaker). Falaffel i pita (bruker opp kikerter, gjær og en hjertesalat), kyllingsuppe (en frossen kyllingfilet, frossen kyllingkraft og diverse restegrønnsaker). 

- i helgene setter jeg ofte frem diverse rester og koldtbord til lunsj. Utrolig hva av mat som går ned når det blir presentert på en enkelt måte. Lager litt stekt ris med kjøtt, en omelett med diverse kjøttpålegg og grønnsaker, strør litt bacon på potetmosen, og middagsrester settes frem som de her. 

En fryser krever enda mer system. (Har stor glede av min, men i liten grad til rester): Ville ikke gått for det før du klarte å få kontroll på kjøkkenskap og kjøleskap. 

Anonymkode: aaae1...e6e

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg sikkert lav intelligens. Jeg er veldig dårlig til å planlegge, samtidig som jeg ofte utsetter å lage ordentlig middag dersom jeg er utslitt etter jobb. Noen ganger blir det toast eller posesuppe, så hvis jeg har kyllingrester samme dag, så er jeg ikke så flink til å bruke dem. Dette har med dårlig planlegging å gjøre. I tillegg er det bare jeg som lager mat hjemme, ikke samboeren min. Fryseren ryddes sjelden, den er ofte full, og jeg har mistet oversikten både der og ofte i kjøleskapet også. Setter ofte inn middagsrester i tallerkner i kjøleskapet, men ender oftest med å kaste det. Det skulle vært et matvern som man ble meldt til hvis noen vet man kaster ofte mat. Folk skulle truet med å melde oss til matvernet, så skulle de kommet på undersøkelse og satt i gang tiltak. Plutselig er man henvist til «kaste aldri mat kurs» som et obligatorisk tiltak, hvis ikke blir det «omsorgsovertakelse» av kjøleskapet (og da kan vi lavpannede fjols bare ha det så godt, med Fjordland og mikroen vår).

TS

Jeg mener ikke du har lav intelligens, men hva med å ta tak i dette problemet fremfor å lage et sarkastisk innlegg her? Om du har kyllingrester er det lett å bare putte i posesuppa eller på toasten. Restemat er jo det som tar desidert kortest tid å lage, bare sleng alt i en panne, krydre og server. Om du trenger hjelp til å lage mat så forlang det fra din samboer, det er ikke meningen at du skal stå med alt om du ikke synes det er gøy. Om fryseren er full begynner du prosjekt "spise opp fryseren", planlegg middager rundt det du har i fryseren. Slutt å sett i tallerkenen, putt maten i bokser, da holder det lenger. Tar kanskje 1 min ekstra tid. Lag mer mat om gangen, putt det i bokser også har du "mikromat". Dette kan også fryses i de samme boksene (etter du har fått ryddet plass i fryseren). Du behøver heller ikke lage komplisert mat, har du litt grønnsaker igjen så putt det i posesuppa, alt av kjøtt og lignende kan du putte på toasten. Det er ikke vanskelig og det krever faktisk ikke planlegging. 

Når du er klar over problemet ditt og hvor dårlig det å kaste mat, hvorfor tar du ikke tak i det? Det er jo bare å skape nye vaner, i begynnelsen er det litt slit, men det tar ikke mange dagene før det er en vane. Selv elsker jeg å ha rester i kjøleskapet så slipper jeg å lage full middag ;)

• Liker 3
Skrevet

I en hektisk hverdag der økonomien ikke er veldig presset er det fort gjort å ikke prioritere å bruke opp all mat. Det får ingen konsekvenser. Det krever mer å holde oversikt over kjøleskap og fryseboks enn å handle det en trenger hver dag. Det er ikke veldig vanskelig å skjønne at folk velger de enkle løsningene.

• Liker 1
Skrevet

Det som blir til overs etter middag kan bli en lunch dagen etter. Er det ekstra mye, blir det kanskje middag dagen etter også, eller brukes til en restemiddag.

Vi kaster ikke mye mat. Om vi har lagd mye så det rekker til flere middager så fryses dette ned i passende porsjoner. 

Før helga hadde jeg riktignok en opprydning i grønnsakene, det ble delt opp å lagt ut til rådyrene. Vi var borte i noen dager, så disse grønnsakene hadde ikke vært fine i dag. Rådyrene hadde spist opp rubb og stubb. 

Anonymkode: 3b3f2...ca4

Skrevet

Jeg kastet mye mer mat før, men kaster nesten ingenting lenger pga. bedre planlegging og nye vaner. Det har egentlig skjedd litt gradvis, både et ønske å kaste mindre mat, men også fordi jeg i en periode har dårligere råd, og da øker motivasjonen til å planlegge bedre. 

Kan prøve å komme med noen generelle tips: 

Noen matvarer har jeg nesten sluttet å handle, fordi det nesten alltid ender opp med å bli kastet. Noe av det som irriterer meg mest er hvor vanskelig det er å få tak i små pakninger med mais, det er ofte vanskelig å få brukt opp, så som oftest kjøper jeg en økologisk pakning som er litt mindre i, eller så dropper jeg det.

Før gikk mye tørt og myglet brød i matavfallet, etter at jeg begynte å dele opp brødet og fryse de i små porsjonspakninger har jeg ikke kastet et eneste brød på flere måneder, bortsett fra den skalken da (som nok kan spises). Kjøper ferdigoppskjært på butikken og fordeler hver 4-5 brødskiver i plastposer når jeg kommer hjem og legger dem i fryseren og tar det opp når det blir tomt for brød. Brødet jeg kjøper blir ikke ekkelt av å bli fryst, det smaker helt greitt.  

Kjøper jeg hele kyllingfileer deler jeg det også opp i småbiter og fryser de i ulike porsjonspakninger. Men nå spiser jeg ikke så mye kylling.

Blir det grønnsaksrester etter taco så lager jeg en salat som jeg kan ha til en annen middag etc. 

Handler to ganger i uken, som regel mandag og tirsdag så har jeg frem ti helgen, så handler jeg til helgen på fredag. 

Bruker lite melk, så kjøper alltid de minste melkekartongene.

Hun jeg bor med kjøper masse mat og ender opp med å kaste masse mat fordi hun ikke får brukt det opp. Hun planlegger heller ikke middagene sine eller tenker langt frem. F.eks. kjøper hun de største melkekartongene uansett om hun reiser bort eller ikke, i stedet for å tenke på at hun kunne kjøpt enn mindre etc.

Planlegging og atter planlegging.

Skrevet

Apropos grønnsaker.. det går fint an å halvkoke rotgrønnsaker og ha de i fryseren. Tomater kan fryses som de er, tas ut og has rett i kjøttsaus f.eks. Det eneste som er vanskelig å oppbevare lenge er vel agurk og enkelte salater. Frukt kan også deles i biter og fryses, kan spises med skje eller ha i smoothie. 

Ellers ser jeg ikke at det har noe med intelligens å gjøre at man ikke har overskudd eller kapasitet til å planlegge.

Skrevet
1 minutt siden, Muskath skrev:

Apropos grønnsaker.. det går fint an å halvkoke rotgrønnsaker og ha de i fryseren. Tomater kan fryses som de er, tas ut og has rett i kjøttsaus f.eks. Det eneste som er vanskelig å oppbevare lenge er vel agurk og enkelte salater. Frukt kan også deles i biter og fryses, kan spises med skje eller ha i smoothie. 

Brokkoli, spinat og asparges blancherer jeg, og fryser. Går nok også å fryse det direkte rått, men mister mer farge. Blomkål fryser jeg direkte. Grønnsaker med mye stivelse (poteter, rotgrønnsaker)  fryser jeg i tilberedt form. I ubehandlet form holder det jo i månedsvis i kjøleskap. Halvkoker aldri noe, det ser jeg ikke hva skal hjelpe for, men mulig noen har andre erfaringer enn meg. 

Agurkrester synes jeg er blant det enkleste å bli kvitt. Grønnsaksstaver i matpakke. Tatziki som tilbehør til pita, burger, kylling, salater (får også brukt opp yoghurtrester). Eller lager agurksalat (med litt eddik og sukker) til fisk. 

Kan også fint bruke grønnsaksrester som brokkoli, spinat, avocado, selleri mm i smoothies. 

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Brokkoli, spinat og asparges blancherer jeg, og fryser. Går nok også å fryse det direkte rått, men mister mer farge. Blomkål fryser jeg direkte. Grønnsaker med mye stivelse (poteter, rotgrønnsaker)  fryser jeg i tilberedt form. I ubehandlet form holder det jo i månedsvis i kjøleskap. Halvkoker aldri noe, det ser jeg ikke hva skal hjelpe for, men mulig noen har andre erfaringer enn meg. 

Agurkrester synes jeg er blant det enkleste å bli kvitt. Grønnsaksstaver i matpakke. Tatziki som tilbehør til pita, burger, kylling, salater (får også brukt opp yoghurtrester). Eller lager agurksalat (med litt eddik og sukker) til fisk. 

Kan også fint bruke grønnsaksrester som brokkoli, spinat, avocado, selleri mm i smoothies. 

Halvkokingen er fordi det går fortere når man skal tilberede det i en travel hverdag. Men det går selvsagt an å koke det helt ferdig. Det er lett å koke vassent når det er helt ferdig tilberedt og skal varmes opp.

Endret av Muskath

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...