Gå til innhold

Når kan kattungen være ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en kattunge som metaforisk og bokstavelig talt går på veggene.  Har planer om å kastrere ham når han er syv måneder i desember.  Må vi vente helt til han er et år med å slippe ham ut, eller er det forsvarlig å gjøre det en stund etter at han er kastrert?

Vi bor i et villastrøk uten gjennomgangstrafikk.

Anonymkode: 7d0bc...e3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig ville ventet til han er 8-9 mnd minst. Å så kommer det sn på hvordan temperaturene er der dere bor. Her er det ikke aktuelt å la kattungen slippe ut første gang midt på vinteren fordi det er så sinssykt kaldt om vinteren, neste vinter får han isolert kasse ute sånnjust in case. Selv om pelsen ikke holder dem sånn supervarm så er det viktig at de tilvennes kulde, både for å unngå sykdom og at de faktisk fryser ihjel hvis de roter seg bort i en dag eller to. Så hadde jeg vært dere, så ville jeg ventet til våren. Det samme gjelder han vi har som er 6 mnd nå i november. 

Anonymkode: 7f468...b0e

• Liker 3
Skrevet

Kan legge til at vi går mye ute i bånd med han for at han skal få bruke sansene sine mer enn han får gjort inne :) 

Skrevet

Vi har sluppet ut kattene etter at de er kastrert og kommet seg etter operasjonen. Da har både de og vi vært rimelig klare for å slippe dem ut.

Anonymkode: d23b8...fd6

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ventet til våren. Slapp selv ut en kattunge etter kastrering, da den var blitt 10 mnd, da både vi og den holdt på å gå på veggen. Rådførte oss også med veterinær først. De første ukene gikk det veldig greit, men så greide den å forville seg bort. Det ble meldt sprengkulde i slutten av uka + uka etter. Hadde så vondt av pusen :( Fant den heldigvis igjen, men den hadde tilbringt 3 netter ute i -15 ( + 2 netter i -5 )... Pusen var kald og tynn, men ellers fri for både frostskader og andre skader - heldigvis!
Kommer aldri til å slippe ut en liten pus i vinterhalvåret igjen!!!!!!

Anonymkode: 5ab65...841

• Liker 4
Skrevet

En katt skal ikke slippes ut alene før den er rundt 8mnd da den ikke har utviklet retingssans før den tid. I tillegg bør en ansvarlig katte eier kastrere/sterilisere katten før den slippes ut. Det finnes altfor mange hjemløse katter og på den måten bidrar du til å bekjempe problemet :)

jeg har en liten pus som blir året i februar. Jeg tenkte å vente til da med å kastrere hun og etterhvert slippe hun ut :)

Skrevet
19 timer siden, Kim91 skrev:

En katt skal ikke slippes ut alene før den er rundt 8mnd da den ikke har utviklet retingssans før den tid. I tillegg bør en ansvarlig katte eier kastrere/sterilisere katten før den slippes ut. Det finnes altfor mange hjemløse katter og på den måten bidrar du til å bekjempe problemet :)

jeg har en liten pus som blir året i februar. Jeg tenkte å vente til da med å kastrere hun og etterhvert slippe hun ut :)

Kan jeg spørre hvorfor du venter med å kastrere henne? Er ikke det bedre å gjøre det når hun uansett må være inne?

Min lille jentepus måtte holde seg inne i minst 3 uker etter hun var kastrert for hun beit sund bodyen og lugget i stingene sine. Vi kastrerte henne så fort hun bikket 2,5 kg da. ca. 7 måneder. Slapp ikke ut før hun fylte året og da var hun langt mer en klar for å si det slik (klatret på vegger og tak)

Anonymkode: 8faba...439

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du venter med å kastrere henne? Er ikke det bedre å gjøre det når hun uansett må være inne?

Min lille jentepus måtte holde seg inne i minst 3 uker etter hun var kastrert for hun beit sund bodyen og lugget i stingene sine. Vi kastrerte henne så fort hun bikket 2,5 kg da. ca. 7 måneder. Slapp ikke ut før hun fylte året og da var hun langt mer en klar for å si det slik (klatret på vegger og tak)

Anonymkode: 8faba...439

Hvem har skrevet noe om å vente med kastrering? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem har skrevet noe om å vente med kastrering? 

Sorry gikk litt fort i svingene her. Ser det nå 

Skrevet

Ville ventet til våren. Anbefales vel å vente til 1 år ca pga stedsansen. Det går helt sikkert bra før også, men siden man ikke vet hvordan katten stedsans er, ville jeg ikke tatt sjansen på at katta rota seg bort når det er vinter og kaldt.

Anonymkode: a9a0f...b3e

Skrevet

1 år!

Anonymkode: 0e429...739

• Liker 3
Skrevet

Katter har ikke retningsans før de er 1 år gamle, så det er ikke lurt og la katten være ute på egenhånd før det.

Anonymkode: 21c3e...ae5

• Liker 2
Skrevet

Vent til katten er rundt året, og vent til det er varmere i været i tilfelle den skulle gå langtur og feilbedømme hvor langt det er å gå hjem igjen. 

Og hvordan vet du at den er så klar for å gå ut på egenhånd? Det er meningen at katten skal få raptuser og spinne rundt i leiligheten. På den alderen kjeder de seg ikke men ser på alt som en lek. En leilighet er mer enn nok plass for en katt å utfolde seg. 

Skrevet

Du kan lære den å gå i bånd, så kan du gå en luftetur med den iblant. Ellers så får du vente til den er 1 år!

Anonymkode: 92a14...28f

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde pusen ute fra hun var 4-5 mnd. Var alltid sammen med henne da. Ville sluppet ut med tilsyn etter sterilisering. Man ser an hver enkeøt pus. Noen er klare lenge før 1 års alder. Noe veterinæren vår sa også. 

Anonymkode: 81905...a01

Skrevet

Jeg tror nok jeg hadde latt pus være inne fram til våren, og heller vært flink til å gå ut på tur og leke ute. Det begynner å bli kaldt ute, og man vil ikke at de skal rote seg bort når det er kaldt. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde pusen ute fra hun var 4-5 mnd. Var alltid sammen med henne da. Ville sluppet ut med tilsyn etter sterilisering. Man ser an hver enkeøt pus. Noen er klare lenge før 1 års alder. Noe veterinæren vår sa også. 

"Alle" katter er klare og vil som oftest ut; men katter utvikler ikke retningssans før de er ca 1 år, så dumt å risikere at katten blir borte bare fordi man som eier kan synes det er plagsomt med en rastløs katt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å si 1 år, for retningsans er en ting, overlevelse i møte med andre katter og dyr er en annen ting.
Nå som vinteren er på trappene og det bare blir kaldere og kaldere ville jeg også ventet til våren. Katten din får kanskje bygget seg opp med litt vinterpels, men med tanke på at den ikke er ute regelmessig så er det ikke nok for når kulden virkelig setter inn.

Har dere eventuelt en veranda dere kan gjerde litt inn som han kan tilbringe litt tid på, så burde det holde i massevis fram til våren.

Skrevet
On 11/4/2018 at 11:10 AM, Kim91 said:

Jeg ville ikke ventet med kastreringen, selv om du bør vente med å slippe henne ut. For katten kan det være plagsomt å stadig oppleve løpetid, i tillegg til at det øker risikoen for kreft hos katter. Jo yngre katten er, jo fortere vil den også komme seg. Det er selvsagt i tillegg en risiko for at katten ved et uhell slipper ut, og om man da er riktig uheldig kan man ha en drektig katt.

Anonymkode: fa31a...4d2

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Fireball skrev:

"Alle" katter er klare og vil som oftest ut; men katter utvikler ikke retningssans før de er ca 1 år, så dumt å risikere at katten blir borte bare fordi man som eier kan synes det er plagsomt med en rastløs katt.

Men vår ble ikke borte, hun var forsiktig og holdt seg i nærheten av oss. Null stress med henne. Trengte ikke holde henne inne flere uker da vi flytta heller, hun kommer bare vi roster med maten. Ikke da fpreldrene mine passet henne heller, eller da hun stakk ut vindu et annet sted hun var. Hun kommer tilbake. 

Man ser an katten. Er den redd, forsiktig, stikker langt fra deg osv. Jeg spurte veterinær på grunn av alle rådene og han sa at man ser an katten. Og at mange er hysteriske blitt. Men han var veldig på at man skal sterilisere, anbefalte chip, vaksinere, ikke dra fra katten ute når den er så liten osvosv. Så en mellomting funker faktisk helt greit. 

Vet også om Aas ndre vettuge  katteeiere som har sluppet ut katten lenge før 1 år fprdi katten er klar for det lenge før da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...