Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

- hvorfor er du ikke organisert? Jeg er oppriktig interessert. Hvordan tenker du at du skal få hjelp dersom du opplever problemer på jobben?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da engasjerer jeg en advokat med spesialisering i arbeidsrett.

Min tillitsvalgt er en stor nisse uansett og jeg kan ikke påta meg vervet pga lederansvar. Derfor gidder jeg ikke det der.

Anonymkode: e29e0...9a3

• Liker 9
Skrevet

Meldte meg ut av Fellesforbundet da de demonstrerte for å gi oljeindustrien mer frie tøyler og skape flere kortvarige arbeidsplasser.

jeg mener vi må starte en omstillingsprosess og at jo før jo bedre slik at vi som samfunn er godt rustet på en mindre fossil hverdag. Å fortsette å satse på oljeindustrien er feil veg å gå. 

Hadde også sagt opp jobben som servitør, og følte dermed ikke behov lenger for å være medlem

• Liker 2
Skrevet (endret)

mange fagforeningsledere er mer interessert i å fremme seg selv og organisasjonen en de er for å beskytte medlemmene.  I mange tilfeller skaper det usikre arbeidsplasser.  Det blir ofte ikke tatt hensyn til mindre bedrifter sin mulighet til å innfri kravstore fagforeningsledere, dermed skapes det usikre arbeidsplasser.  Er derfor ikke med i dette kjøret.

Endret av Stina234
  • Liker 12
Skrevet

Jeg meldte meg ut for et par dager siden som en direkte konsekvens av årets lønnsoppgjør som var en vits i mine øyne. 

Hva gjelder det økonomiske, så har jeg klart å fremforhandle bedre avtaler enn hva fagforeningen har gjort, både forsikringer og boliglån har jeg klart å skaffe billigere andre steder selv! 

Eller så hører man alltid det argumentet hva hvis noe skjer på jobb og jeg trenger bistand. Jeg er utdannet jurist og har kompetanse til å prosedere for meg selv. Samtidig vet jeg også om jeg tilsynelatende vil ha en god sak slik jeg klarer å vurdere prosessrisikoen og hvorvidt jeg bør/bør ikke gå til sak. Jeg er uansett ikke interessert i å jobbe for en arbeidsgiver i slike tilfeller og vil nok heller søke meg ut enn å krangle for å fortsette. 

Jeg starter videre i en bedrift der jeg vil være det eneste medlemmet i min fagforening og skjønner jo at jeg må ta de samme kampene uansett. 

Da sparer jeg heller de 5000 kronene i året og bruker de på noe gøy isteden! 

• Liker 11
Skrevet

Jeg har full tiltro til arbeidsgiveren min, som er en seriøs og skikkelig aktør. Skulle jeg komme i trøbbel på arbeidsplassen, så er det uansett både leder, leders leder eller HR man kan gå til. Og er jeg i trøbbel med alle disse er det kanskje på tide å se seg i speilet.

Opplever heller at fagforeningen ikke alltid forstår forretning, og blir så navlebeskuende at de heller er med på å egge til konflikter. Ser også at de ofte ikke ser helheten for sine medlemmer, men jobber så mye her og nå at kampene de plutselig skal ta ikke gir mening. Det gjelder både lokalt og sentralt.

Anonymkode: 69840...db2

• Liker 8
Skrevet

Signerer alt over her. 

På min arbeidsplass sitter også tillitsvalgt i administrasjonen. Det er forøvrig ikke lov. Vedkommende vet vel dette selv, arbeidsgiver vet det, men de tar ikke tak i det. 

Har aldri vært på en arbeidsplass hvor jeg har følt full tillit til tillitsvalgt, opplever at alt for mange bruker det som springbrett til å bygge egen karriere, noe som da blir fullstendig selvmotstridende. Slikke rygg på ledelsen via å representere medarbeidere på gulvet? Nei takk. 

Har jeg konflikt på arbeidsplassen løser jeg det selv. Eller går til leder. Er ledelsen rævva skifter jeg jobb, så enkelt er det. 

Anonymkode: 3037f...543

• Liker 8
Skrevet

Er ikke medlem av noe som helst. Har tidligere vært medlem av NITO og Byggmesterforbundet. Etter min mening gjør ikke fagbevegelsen det som er nødvendig for å beskytte sine egne. Dette fordi de skal være politisk korrekte, samt at de har en egne agenda. 

Alminneliggjøring av tariffavtaler kom som følge av en langvarig streik hos heismontørene sine medlemmer, ikke som en følge av LO sin innsats. 

Politikerne har faktisk ikke ambisjoner om å holde kjøpekraften til den jamne arbeidstaker oppe, snarere tvert om viser det seg i praksis.   

Skrevet
14 minutter siden, dyptvann skrev:

Jeg meldte meg ut for et par dager siden som en direkte konsekvens av årets lønnsoppgjør som var en vits i mine øyne. 

Hva gjelder det økonomiske, så har jeg klart å fremforhandle bedre avtaler enn hva fagforeningen har gjort, både forsikringer og boliglån har jeg klart å skaffe billigere andre steder selv! 

Eller så hører man alltid det argumentet hva hvis noe skjer på jobb og jeg trenger bistand. Jeg er utdannet jurist og har kompetanse til å prosedere for meg selv. Samtidig vet jeg også om jeg tilsynelatende vil ha en god sak slik jeg klarer å vurdere prosessrisikoen og hvorvidt jeg bør/bør ikke gå til sak. Jeg er uansett ikke interessert i å jobbe for en arbeidsgiver i slike tilfeller og vil nok heller søke meg ut enn å krangle for å fortsette. 

Jeg starter videre i en bedrift der jeg vil være det eneste medlemmet i min fagforening og skjønner jo at jeg må ta de samme kampene uansett. 

Da sparer jeg heller de 5000 kronene i året og bruker de på noe gøy isteden! 

Dette er mine argumenter også. 

Bortsett fra at jeg ikke er jurist da  

Jeg jobber i Telia og de få som er organisert her er ingeniører og de er i mindretall. Her er ‘ingen’ organisert. 

Anonymkode: cf38d...506

• Liker 2
Skrevet

Arbeidsmiljøloven gjelder jo selv om jeg ikke er organisert. Bedriften jeg jobber for er en svensk bedift, men de følger norske lover i Norge. 

Min arbeidsplass la ned i sommer og jeg har følt meg godt ivaretatt hele veien. De har klart å omplassere alle som ønsket det. I tillegg fikk jeg beskjed om at jeg kunne bruke bedriftshelsetjenesten i forbindelse med en privatsak så lenge saken pågikk.

• Liker 2
Skrevet

Fordi jeg opplever  dem som ødeleggende for bedrifter med sine krav. Mange av dem har også en kraftig politisk slagside som jeg ikke respekterer. Det er dyrt.  

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg jobber i en stor og seriøs bedrift, men jeg er likevel organisert.

Det er fordi jeg ønsker å beholde de godene som fagforeningene har fremforhandlet og som i noen tilfeller er blitt norsk lov, mens det i andre tilfeller fortsatt er et gode som kun finnes i tariffavtaler. Eksempler på slike goder er:

* Avtalefestet pensjon (kun tariffavtale)
* Femte ferieuke uansett bransje (kun tariffavtale) 
* 37,5 timers arbeidsuke

Skrevet

Føler for å kommentere et par utsagn:

1 time siden, AnonymBruker skrev:
På min arbeidsplass sitter også tillitsvalgt i administrasjonen. Det er forøvrig ikke lov. Vedkommende vet vel dette selv, arbeidsgiver vet det, men de tar ikke tak i det. 

Hva slags arbeidsplass er dette, der ikke ordinære ansatte (også i administrasjonen) ikke "har lov" til å være tillitsvalgt?

1 time siden, RoH skrev:
Alminneliggjøring av tariffavtaler kom som følge av en langvarig streik hos heismontørene sine medlemmer, ikke som en følge av LO sin innsats. 

Vel, du finner ikke mange som er eninge med deg i den påstanden. For det første er tariffavtalenes histore langt eldre, for andre er tariffavtalene levende dokumenter som justeres, endres og forbedres hele tiden.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, mmd skrev:

Vel, du finner ikke mange som er eninge med deg i den påstanden. For det første er tariffavtalenes histore langt eldre, for andre er tariffavtalene levende dokumenter som justeres, endres og forbedres hele tiden.

Vet du hva allmenngjøring er?? 😂

Anonymkode: cf55c...ea3

• Liker 2
Skrevet (endret)

Takk for svar fra flere. Spørsmål: Har  bedriften dere jobber i en tariffavtale? I så fall kan dere uorganiserte nyte alle godene som fagforeningene har vunnet fram med (fem ukers ferie, velferdspemisjoner, pensjonsordninger, 37,5 timers arbeidsuke, overtidsbetaing osv). Arbeidsmiljøloven = kun minimumsrettigheter. Tariffavtalen er så mye mer!

En ting til: Om den lokale tillitsvalgte er en "nisse" så er han/hun en del av en større organisasjon. Dette kan  medlemmene nyte godt av.

Endret av mmd
  • Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva allmenngjøring er?? 😂

Anonymkode: cf55c...ea3

Ja, det vet jeg, men det er ikke speiselt relevant her. Som nevnt er tariffavtaler ikke statiske, der er levende dokumenter som stadig er under utvikling, i tråd med samfunnutviklingen for øvrig. Det er jo det som betyr noe.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, mmd said:

Takk for svar fra flere. Spørsmål: Har  bedriften dere jobber i en tariffavtale? I så fall kan dere uorganiserte nyte alle godene som fagforeningene har vunnet fram med (fem ukers ferie, velferdspemisjoner, pensjonsordninger, 37,5 timers arbeidsuke, overtidsbetaing osv). Arbeidsmiljøloven = kun minimumsrettigheter. Tariffavtalen er så mye mer!

Jeg har de rettighetene jeg har behov for i AML. Resten kan jeg forhandle selv ved behov.

Anonymkode: e29e0...9a3

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, mmd skrev:

Vi har ikke tariffavtale. Lønnen er likevel absolutt bra nok. Vi får ikke overtidsbetalt om vi bytter internt. Kun om en av sjefene spør om vi kan bytte. 

Og som den over meg sa. Jeg klarer å forhandle selv etter behov. 

Endret av The Kitten
  • Liker 2
Skrevet

Det var altfor dyrt, spesielt siden man måtte kjøpe en forsikring jeg ikke trengte i tillegg til kontigenten. Det hadde ikke vært noen hjelp i lønnsforhandlinger i mitt tilfelle, og da ledelsen bli for store drittsekker i en tidligere jobb gjorde jeg minst mulig en stund, og så sa jeg opp.

Anonymkode: 0a736...e23

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har full tiltro til arbeidsgiveren min, som er en seriøs og skikkelig aktør. Skulle jeg komme i trøbbel på arbeidsplassen, så er det uansett både leder, leders leder eller HR man kan gå til. Og er jeg i trøbbel med alle disse er det kanskje på tide å se seg i speilet.

Anonymkode: 69840...db2

Jeg hadde også full tiltro til arbeidsgiver (i det store og hele har jeg vel det fortsatt), men så sto jeg i en situasjon med langvarig sykefravær og en arbeidsgiver som begynte å gå tom for tålmodighet og forståelse. Det er mange måter - gode og mindre gode -  å håndtere ting på og likevel holde seg innenfor regelverket, og når leder og HR sammen fronter arbeidsgiver standpunkt uten at det formelt brytes noen regler er det ikke så mange andre å gå til.

For meg har fagforeningen været gull verdt i denne tiden - en rådgiver å diskutere med, som vet hva som gå og ikke går og kan finne løsninger og muligheter jeg ikke vet om, som er med meg på møter, stort sett som stille støtte, men kan bryte inn når det trengs, og som kan ta de kampene jeg etter to års sykdom ikke har ork og overskudd til å ta selv. For meg er det å være organisert som å være forsikret - jeg skjønner like lite de som er uorganiserte som jeg skjønner de som drar på feie uten reiseforsikring.

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...