AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #1 Skrevet 4. november 2018 Jeg har ikke engang en viktig stilling og det er bagateller det bir spurt om. Må man virkelig jobbe på laveste nivå for å slippe slikt i arbeidslivet? Anonymkode: 8f97a...3bd 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #2 Skrevet 4. november 2018 Velkommen til arbeidslivet 2018. Og ja, det er vanlig på godt og vondt. Får selv e-poster hele døgnet, året rundt, inkludert "fridager" og "helligdager". Skjønt, skal man ha en kunnskapsdrevet jobb så er det egentlig ikke noe som heter fridager da man forventes å jobbe så mye som behøves for å få jobben gjort uansett om man jobber 8 eller 20 timer i strekk. Henvendelser forventes det at man håndterer uansett om den kommer innenfor arbeidstiden, eller kl 08. en lørdag. Som du allerede er inn på, så må man jobbe på "laveste" nivå for å slippe det, siden denne typen arbeid er tidsstyrt og man oftere er ferdig for dagen når man går hjem og beskyttet fritid og ferie. En kunnskapsdrevet jobb er mye oftere oppgavestyrt, og man er ikke nødvendigvis ferdig når man går hjem. Man jobber til man blir ferdig siden oppgavene i langt større grad er personlige, som da også fører til at man ikke kan regne med ferie eller fritid i faktisk forstand. Anonymkode: 935af...522
moho Skrevet 4. november 2018 #3 Skrevet 4. november 2018 Snakk med sjefen din, hvis du skal/må være tilgjengelig utenfor arbeidstid kan du få tillegg i lønna for det (tilgjengelighetskomenasjon) og dekket telefonen din. Hvis du ikke kan få det trenger du heller ikke svare på telefonen utenfor arbeidstid med mindre vil det. 12
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #4 Skrevet 4. november 2018 Du må vel ikke svare utenom arbeidstiden? Anonymkode: 5d307...ecd 10
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #5 Skrevet 4. november 2018 Jeg har som prinsipp at jeg ikke leser Mail når jeg har fri (hvis ikke det er veldig spesielle omstendigheter, men det skjer kanskje 6 ganger i året). Jobber som Controller, og selv om jeg driver med ledelsesrapportering så er det svært (ingen) henvendelser som ikke kan vente til neste dag. Forventer ikke at mine ansatte leser Mail i fritida. Anonymkode: 9af47...4b5 11
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #6 Skrevet 4. november 2018 5 minutter siden, Macaroni said: Snakk med sjefen din, hvis du skal/må være tilgjengelig utenfor arbeidstid kan du få tillegg i lønna for det (tilgjengelighetskomenasjon) og dekket telefonen din. Hvis du ikke kan få det trenger du heller ikke svare på telefonen utenfor arbeidstid med mindre vil det. Haha, jeg jobber ikke i en slik type bedrift. For en utopi om jeg kunne kreve dette. Haha. Anonymkode: 8f97a...3bd 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #7 Skrevet 4. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du må vel ikke svare utenom arbeidstiden? Anonymkode: 5d307...ecd Det tar seg veldig dårlig ut om jeg ikke gjør det. Anonymkode: 8f97a...3bd
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #8 Skrevet 4. november 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Velkommen til arbeidslivet 2018. Og ja, det er vanlig på godt og vondt. Får selv e-poster hele døgnet, året rundt, inkludert "fridager" og "helligdager". Skjønt, skal man ha en kunnskapsdrevet jobb så er det egentlig ikke noe som heter fridager da man forventes å jobbe så mye som behøves for å få jobben gjort uansett om man jobber 8 eller 20 timer i strekk. Henvendelser forventes det at man håndterer uansett om den kommer innenfor arbeidstiden, eller kl 08. en lørdag. Som du allerede er inn på, så må man jobbe på "laveste" nivå for å slippe det, siden denne typen arbeid er tidsstyrt og man oftere er ferdig for dagen når man går hjem og beskyttet fritid og ferie. En kunnskapsdrevet jobb er mye oftere oppgavestyrt, og man er ikke nødvendigvis ferdig når man går hjem. Man jobber til man blir ferdig siden oppgavene i langt større grad er personlige, som da også fører til at man ikke kan regne med ferie eller fritid i faktisk forstand. Anonymkode: 935af...522 Jeg jobber i servicebransjen, i en jobb som ikke krever noen utdannelse. Anonymkode: 8f97a...3bd 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #9 Skrevet 4. november 2018 Det er veldig forskjell på mailkultur i ulike selskaper. I min jobb med tidligere sjef, var det masse mas særlig på kveldene når de med barn hadde lagt barna. Så fikk vi ny sjef som logger av når han går hjem. Det spredde seg fort som kultur, og nå er det ingen som plager hverandre i utide. Jobber jeg på kveld, setter jeg gjerne utsatt levering på mailene jeg sender så de plinger inn kl 08. Anonymkode: 83487...4e3 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #10 Skrevet 4. november 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i servicebransjen, i en jobb som ikke krever noen utdannelse. Anonymkode: 8f97a...3bd Trenger ikke være utdannelse for en kunnskapsdrevet jobb, det holder at det er personlige oppgaver som ikke er tidsstyrte, men oppgavestyrt. Da må man være tilgjengelig hele døgnet. Anonymkode: 935af...522 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #11 Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Trenger ikke være utdannelse for en kunnskapsdrevet jobb, det holder at det er personlige oppgaver som ikke er tidsstyrte, men oppgavestyrt. Da må man være tilgjengelig hele døgnet. Anonymkode: 935af...522 Aha skjønner. Jeg er uansett veldig lei, for hver gang jeg har fri i to eller tre dager så må jeg uansett være forberedt på eposter eller telefonsamtaler om batageller som strengt tatt kunne ventet til jeg var tilbake. Anonymkode: 8f97a...3bd 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #12 Skrevet 4. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aha skjønner. Jeg er uansett veldig lei, for hver gang jeg har fri i to eller tre dager så må jeg uansett være forberedt på eposter eller telefonsamtaler om batageller som strengt tatt kunne ventet til jeg var tilbake. Anonymkode: 8f97a...3bd Ja, det er dessverre det som er det moderne arbeidslivet. Mange jobber hele døgnet, 7 dager i uka. Ferie har blitt et fremmedord for mange. Og verre vil det bli med borgerlig regjering med stadig mer liberalisering i arbeidslivet. Snart er det mange som lever liv som ikke dreier seg om annet enn å jobbe. Anonymkode: 935af...522 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #13 Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Aha skjønner. Jeg er uansett veldig lei, for hver gang jeg har fri i to eller tre dager så må jeg uansett være forberedt på eposter eller telefonsamtaler om batageller som strengt tatt kunne ventet til jeg var tilbake. Anonymkode: 8f97a...3bd Dersom det er bagateller som strengt tatt kunne ventet til du er tilbake må du «oppdra» kollegaene dine ved å la være å svare på henvendelser når du har fri. Da jeg først begynte i nåværende jobb brukte jeg min første sommerferie på å svare på alle mulige snåle henvendelser. Etter et par år i samme tralten starter jeg en ferie til sydligere strøk ved å sjekke jobbmailen. Så der en henvendelse som gjaldt noe «sureball» som lett kunne vente til jeg var tilbake og unnlot å svare på den. Jeg hadde jo ferie, og det var rett og slett ikke noe som ikke kunne vente. Innen jeg var tilbake hadde en rekke kollegaer uten erfaring på feltet hengt seg på dette oppkonstruerte «problemet» og fått det for seg at dette var noe som måtte «ordnes» på helt feil måte, noe jeg fikk avkreftet og oppklart i løpet av 2 minutter. Da lærte de seg (litt) at småting kan vente til jeg er tilbake. Neste gang jeg hadde ferie fikk jeg en telefon fra en leder av en annen avdeling som jeg besvarte. Et par dager senere ringte hun igjen og jeg unnlot å svare i telefonen. I steden ringte jeg henne opp igjen senere på ettermiddagen og innledet samtalen med «jeg har ferie, skjønner du» (noe hun selvsagt allerede visste) Da tok telefonene i ferien slutt, gitt... Det er en ukultur på arbeidsplassen dersom ansatte forstyrres i fritiden med saker som kan vente til de er tilbake. I svært mange bransjer er det flere innad i en bedrift som kan besvare spørsmål ved en ansatts fravær, ergo bør det tilstrebes at de som faktisk er på jobb får disse henvendelsene. Å ha kun en ansatt som kan utføre en oppgave eller svare på spørsmål angående en sak er faktisk uheldig for bedriften som helhet, for hva gjør man da dersom vedkommende brått blir innlagt på sykehus eller til og med dør? Å ha flere som har kjennskap til oppgaver og saker gjør det veldig mye enklere å følge opp saker ved akutt fravær, og vil unngå at bedriften virker useriøs ovenfor klienter i slike tilfeller. Anonymkode: 07bb6...a8b 10
Gjest Albbas Skrevet 4. november 2018 #14 Skrevet 4. november 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke engang en viktig stilling og det er bagateller det bir spurt om. Må man virkelig jobbe på laveste nivå for å slippe slikt i arbeidslivet? Anonymkode: 8f97a...3bd Neida. Verken jeg eller min mann plages med slikt i vår fritid. Min mann kan ha litt i perioder, men da vet han om det på forhånd, og derfor har han overtid innbakt i lønna (selv om han ikke jobber mange timer overtid i året). Dette handler mye om bedriftskultur, og det er overhodet ikke slik at alle bedrifter i 2018 har en dårlig kultur på dette.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #15 Skrevet 4. november 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Det tar seg veldig dårlig ut om jeg ikke gjør det. Anonymkode: 8f97a...3bd Utenfor arbeidstid er de eneste tingene du må gjøre de du ikke har mot til å si nei til. Det er bare jobbmaskinen min som er koblet til jobbepostadressen, og den bruker jeg bare når jeg er på jobb. Hvis ikke man får betalt for å være på vakt hele døgnet trenger man heller ikke være det. Anonymkode: 52c0d...e87 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #16 Skrevet 4. november 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utenfor arbeidstid er de eneste tingene du må gjøre de du ikke har mot til å si nei til. Det er bare jobbmaskinen min som er koblet til jobbepostadressen, og den bruker jeg bare når jeg er på jobb. Hvis ikke man får betalt for å være på vakt hele døgnet trenger man heller ikke være det. Anonymkode: 52c0d...e87 I noen bransjer er det forventet at man er tilgengelig utenfor arbeidstid. Anonymkode: 935af...522 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #17 Skrevet 4. november 2018 Hvis det er forventet at man er tilgjengelig gjenspeiles dette gjerne i lønna. Det er en av grunnene til at for eksempel petroleumsingeniører får bedre betalt enn sykepleiere. Sykepleiernes jobb er minst like viktig (viktigere, alt etter hvordan man ser på det), men de er ikke på jobb når de er hjemme. Derfor tjener også ingeniøren 200 000 + mer i året. Det er vanskelig å gjøre noe med telefoner, men det er lett å ikke sjekke mailen. Jeg logger meg ikke inn på mailen, så får folk heller sende en melding hvis det haster. Sjefene mine har samme holdning. Før jobbet jeg i en større bedrift, hvis lederne var borte pleide de å sende ut mail med oppfordring til å sende mail, og ta kontakt med (stedfortreder - ofte en annen mellomleder) hvis det var en hastesak. Alt annet er dårlig arbeidskultur i yrker der ting kan tas dagen etterpå, og stort sett kan det det. Mye av dette bunner ut i innbilte behov. Anonymkode: 8bb16...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #18 Skrevet 4. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er forventet at man er tilgjengelig gjenspeiles dette gjerne i lønna. Det er en av grunnene til at for eksempel petroleumsingeniører får bedre betalt enn sykepleiere. Sykepleiernes jobb er minst like viktig (viktigere, alt etter hvordan man ser på det), men de er ikke på jobb når de er hjemme. Derfor tjener også ingeniøren 200 000 + mer i året. Anonymkode: 8bb16...0d8 Vel, jeg er sykepleier og blir ringt opp fra jobben når jeg har fri, ganske ofte. Som regel er det en sykepleier-kollega alene på vakt som trenger råd, faglig eller praktisk. Er litt vanskelig å ikke ta telefonen når du vet at noen er fortvilet og trenger å rådføre seg. Anonymkode: aaa6b...f6f 2
Gjest Blondie65 Skrevet 4. november 2018 #19 Skrevet 4. november 2018 Når jeg har ferie har jeg automatisk svar innad i bedriften om at jeg leser mail sporadisk. Til eksterne sies det at de kan henvende seg på firmamailen. Heldigvis har jeg en sjef som mener fritid er fritid - derfor er det også utrolig sjelden vedkommende ringer - men DA tar man telefonen for da er det ikke en bagatell, men viktig. Når det gjelder e-post har jeg ikke automatisk oppdatering av jobbmail på mobilen - jeg må aktivt inn og oppdatere. Dersom det er enklere å svare enn å merke mailen med "husk å svare" eller lignende svarer jeg der og da eller jeg henviser vedkommende videre til hvor de kan finne svar. Forøvrig er det litt oppdragelse av arbeidsgiver som skal til - det er ikke slik at du skal og må være tilgjengelig 24 timer i døgnet uten at du har dette innbakt i lønnen din.
Cata Skrevet 4. november 2018 #20 Skrevet 4. november 2018 Tror dette varierer veldig med type stilling. Jeg har såkalt kunnskapsbasert jobb, men det ventes ikke jeg skal henge over mailen i tide og utide. Er det noe som MÅ gjøres ringer mine kolleger, men det gjør de ikke uten at det er tilnærmet krise. Vi har en uskreven regel om at når man først er ute av døra (altså har ferie eller annen fri) så skal man i størst mulig grad skjermes for "mas". Men som sagt, er det krise så ringer man. Senest i sommer satt jeg i bilen på vei på ferie og "nettet opp" fra en parkeringsplass for å hjelpe til med noe som hastet veldig og der jeg muligens kunne bidra. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå