AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #1 Skrevet 4. november 2018 Samboer har ei venninne som jeg i utgangspunktet har et godt forhold til. Jeg har selv bedt henne i f.eks egen bursdag (da jeg fylte rundt år), filmkvelder og andre sosiale sammenkomster. Jeg opplever at vi har et godt forhold, og synes hun er ei fin dame. Hun er en del av en vennegjeng samboer er en del av, og jeg føler at jeg har blitt tatt godt i mot. Jeg er dog ikke så mye sammen med dem som min samboer, rett og slett fordi jeg ikke orker veldig mye sosialt samvær (noe de er klar over - og forstår) Uansett. Problemet hennes, som selv min samboer reagerer på, er at hun har en tendens til å drikke mye. Svært mye. Det er ikke snakk om 1-2 øl daglig, vi snakker sprit. I store mengder. Hun drikker seg full omtrent daglig, og det er ingen tvil om at hun er alkoholiker. Dette er også noe samboer betror til meg, og det er en forvilende situasjon for vennegjengen. Å be henne f.eks på filmkveld med resten av gjengen blir en utfordring fordi hun ankommer full. Og ikke misforstå: det er helt greit at andre drikker selv om jeg selv ikke gjør det, men det er gjerne snakk om å drikke seg så full at hun ikke har evne til å ta vare på seg selv. Som endre ender ofte jeg med å ta vare på henne. I natt skjedde det igjen: hun var på fest, spydde utover flere av gjestenes eiendeler, inkludert mine egne og samboer, og selv om hun ikke er utagerende, er det vanskelig å håndtere henne. Vi fikk sendt henne hjem før det ble fare på fære. Hun har blitt konfrontert (ikke av meg) av sine venner, man har prøvd å henvende seg til henne. Problemet er at hun sier hun vil ha hjelp, men allikevel ikke. Hun innrømmer at hun har et problem, men er samtidig ikke villig til å få hjelp av f.eks lege. Hun ble forbanna den gang vi tok henne med til legevakta (vi mente det som om livet), og vi hadde også rett i dette. Men hva gjør man? Ingen kjøper drikke til henne, men hun er godt voksen og får tak i alkohol uansett. Hun ignorerer advarsler og klarer å snike til seg alkohol på fest selv om man prøver å gjemme unna når man ser hun begynner å bli full. Hva skal man gjøre? Andre med lignende erfaringer? Anonymkode: c4a0b...7d6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #2 Skrevet 4. november 2018 Lite du kan gjøre. Hun må selv bestemme seg for å slutte. Anonymkode: a9bca...79f 2
ajarRun Skrevet 4. november 2018 #3 Skrevet 4. november 2018 St. Augstine springer til sinne: "God, plase make me better, just not today" 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #4 Skrevet 4. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lite du kan gjøre. Hun må selv bestemme seg for å slutte. Anonymkode: a9bca...79f Det er korrekt, ingen kan tvinges til å slutte så lenge de ikke ønsker det selv. Spørsmålet mitt er vel mer rettet mot hvordan vennegjengen skal håndtere henne. På en side ønsker man ikke å utestenge hennes, på en annen side blir det stadig vanskeligere å håndtere henne, og andres erfaring hadde i så måte vært fint å få. Anonymkode: c4a0b...7d6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #5 Skrevet 4. november 2018 Så lenge vennene har konfrontert henne, og hun ikke selv vil ha hjelp er det vel ikke mer dere får gjort. Å gjemme unna drikkevarer når det er fest hjelper jo ikke. Alkoholikere stopper ikke når de først begynner å drikke. I hvilke situasjoner er hun edru? Anonymkode: d134b...7ca
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #6 Skrevet 4. november 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge vennene har konfrontert henne, og hun ikke selv vil ha hjelp er det vel ikke mer dere får gjort. Å gjemme unna drikkevarer når det er fest hjelper jo ikke. Alkoholikere stopper ikke når de først begynner å drikke. I hvilke situasjoner er hun edru? Anonymkode: d134b...7ca Jeg tror jeg helt ærlig nesten aldri hatt sett henne klink edru. Det vil si: hun har alltid en øl eller lignende med seg på besøk eller hvis man kommer på besøk. Anonymkode: c4a0b...7d6
Djungelvrål Skrevet 4. november 2018 #7 Skrevet 4. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg helt ærlig nesten aldri hatt sett henne klink edru. Det vil si: hun har alltid en øl eller lignende med seg på besøk eller hvis man kommer på besøk. Anonymkode: c4a0b...7d6 Hvem er det som kjører rundt på henne da, eller tar hun taxi overalt? Er rart hvis hun har råd til det, for hun kan jo umulig ha en jobb.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #8 Skrevet 4. november 2018 Akkurat nå, Peonjenta skrev: Hvem er det som kjører rundt på henne da, eller tar hun taxi overalt? Er rart hvis hun har råd til det, for hun kan jo umulig ha en jobb. Ingen kjører rundt med henne? Riktignok måtte vi få henne inn i en taxi i går (hvilket tilhører sjeldenhetene), men ellers bor vi alle i Oslo, og vi går eller tar kollektivt. Nesten ingen av oss har førerkort. Hun har en jobb, men jobber mest deltid. Har i perioder også vært arbeidsløs og gått på nav, så vidt meg bekjent. Anonymkode: c4a0b...7d6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #9 Skrevet 4. november 2018 34 minutter siden, Peonjenta skrev: Hvem er det som kjører rundt på henne da, eller tar hun taxi overalt? Er rart hvis hun har råd til det, for hun kan jo umulig ha en jobb. Veldig mange alkoholikere har jobb. Jobben er som regel noe av det siste de mister. Alkisene finnes i alle mulige yrker. Også i helsevesenet. Anonymkode: f36be...38e
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #10 Skrevet 4. november 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig mange alkoholikere har jobb. Jobben er som regel noe av det siste de mister. Alkisene finnes i alle mulige yrker. Også i helsevesenet. Anonymkode: f36be...38e Korrekt. Hun har en deltidsjobb som er ganske fleksibel, og det er vel hvordan hun får til å jobbe. Så skal det sies at hun eier en leilighet som hun ikke har gjeld på, og har nok ikke veldig store utgifter, som igjen gjør at det nok går akkurat rundt. Anonymkode: c4a0b...7d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå