AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #1 Skrevet 4. november 2018 har ei halvsøster (ikke samme far) som ødelegger omtrent alt hun tar i. Hun er 11 år. Derfor er jeg livredd for tingene mine når hun er på besøk. Hun er frekk og bortskjemt også. Så hun kan finne på å låne ting uten å spørre. Men jeg skjønner ikke hva det er med henne, for hun knuser ting, ting faller på gulvet for henne..altså hun glipper det ut av hendene, ser seg ofte ikke for når hun setter fra seg ting osv. Men jeg er dritt lei av å få tingene mine ødelagt fordi hun har uhell. I tillegg, når hun har spurt om å låne ting sier hun alltid at hun ikke skal ødelegge det, men hun har en enorm evne til å gjøre det! Anonymkode: 2282e...c86 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #2 Skrevet 4. november 2018 Flytt for deg selv? Anonymkode: 56301...dff 1
wintergirl Skrevet 4. november 2018 #3 Skrevet 4. november 2018 Ta en prat med mora di. Kanskje dere finner en felles løsning på dette. Skjønner at du blir lei av det.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #4 Skrevet 4. november 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flytt for deg selv? Anonymkode: 56301...dff er nok av dere som ikke leser innlegget. Anonymkode: 2282e...c86 13
Thomasine Skrevet 4. november 2018 #5 Skrevet 4. november 2018 Fortell søsteren din at hun får holde seg unna dine ting! En normal 11-åring skal skjønne at hun ikke kan ødelegge ting i tide og utide. Er hun "klomsete" får hun ta ansvaret for det og holde seg unna andres ting! Skjer dette ofte ville jeg sagt til mitt barn at hun fikk erstatte. Man har ikke "uhell" støtt og stadig! Kanskje hun trenger opplæring i å være forsiktig/ta vare på ting? Blir ikke populær blant venner om hun driver sånn der også...? 8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #6 Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, Thomasine skrev: Fortell søsteren din at hun får holde seg unna dine ting! En normal 11-åring skal skjønne at hun ikke kan ødelegge ting i tide og utide. Er hun "klomsete" får hun ta ansvaret for det og holde seg unna andres ting! Skjer dette ofte ville jeg sagt til mitt barn at hun fikk erstatte. Man har ikke "uhell" støtt og stadig! Kanskje hun trenger opplæring i å være forsiktig/ta vare på ting? Blir ikke populær blant venner om hun driver sånn der også...? hun er bare veldig klumsete/uforsiktig. Hun er for brå i bevegelsene sine. hun tar veldig mye plass. og ja, det er irriterende også. hun er den veldig utadvendte typen som skal ha oppmerksomheten hele tiden og takler ikke om andre har den. Anonymkode: 2282e...c86
Thomasine Skrevet 4. november 2018 #7 Skrevet 4. november 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: hun er bare veldig klumsete/uforsiktig. Hun er for brå i bevegelsene sine. hun tar veldig mye plass. og ja, det er irriterende også. hun er den veldig utadvendte typen som skal ha oppmerksomheten hele tiden og takler ikke om andre har den. Anonymkode: 2282e...c86 Ja, da må hun øve på å gå stille og forsiktig. Vi må alle øve på det vi ikke mestrer så godt...;) Hvor lenge kan hun leve på unnskyldningen om at hun "bare er veldig uforsiktig"? Blir dyrt i lengden...kanskje for henne også? 9
Thomasine Skrevet 4. november 2018 #8 Skrevet 4. november 2018 (endret) . Endret 4. november 2018 av Thomasine
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #9 Skrevet 4. november 2018 Er det hun bortskjemte søsteren din? Anonymkode: 9fae5...3b8
SPOCA Skrevet 4. november 2018 #10 Skrevet 4. november 2018 Ja, det synes jeg. Da jeg var liten og var uforsiktig, måtte jeg erstatte det jeg hadde ødelagt selv. Husker jeg knuste en lampe hos farmor engang, og da måtte jeg betale for den med sparepengene mine. Jeg lærte fort for å si det på den måten (nå var jeg i utgangspunktet et forsiktig barn, skal sies).
Drakan Skrevet 4. november 2018 #11 Skrevet 4. november 2018 Jeg ville kjøpt en kartong med egg og gitt henne et egg om hun spurte om å låne noe. "om du ikke knuser egget hele dagen så får du lov" 10
Ella Ellefantella Skrevet 4. november 2018 #12 Skrevet 4. november 2018 9 timer siden, SPOCA skrev: Ja, det synes jeg. Da jeg var liten og var uforsiktig, måtte jeg erstatte det jeg hadde ødelagt selv. Husker jeg knuste en lampe hos farmor engang, og da måtte jeg betale for den med sparepengene mine. Jeg lærte fort for å si det på den måten (nå var jeg i utgangspunktet et forsiktig barn, skal sies). Det synes jeg var drøyt å kreve fra et forsiktig barn som hadde et uhell! Hvis mine foreldre hadde bedt barnabarna betale ford ting de ødela der hadde jeg blitt rimelig satt ut! Men JEG hadde uansett sagt at jeg ville betale det, for ja, man skal betale for det barna våre ødelegger. 23
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #13 Skrevet 4. november 2018 Snakk med moren din om det? Anonymkode: c555f...1cc
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #14 Skrevet 4. november 2018 Lås døren til rommet ditt, og sørg for at alt av dine ting er låst inne der Anonymkode: 03a51...858 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #15 Skrevet 4. november 2018 Ja hun får erstatte det hun ødelegger. 1-2 ting er greit sånt kan skje, men når det blir en vane uten konsekvenser setter hun heller ikke pris på ting evt. Respekterer verdien av det hun låner. Du får si til henne at neste gang hun låner noe uten å ta vare på det må hun også betale for det. Evt. Miste retten til å låne av deg før hun har vist hun kan ta vare på det. Er så viktig at barn lærer verdier da de fort kan vokse opp å bli bortskjemte drittunger. Anonymkode: f033c...a17
SPOCA Skrevet 4. november 2018 #16 Skrevet 4. november 2018 (endret) 10 timer siden, Ella Ellefantella skrev: Det synes jeg var drøyt å kreve fra et forsiktig barn som hadde et uhell! Hvis mine foreldre hadde bedt barnabarna betale ford ting de ødela der hadde jeg blitt rimelig satt ut! Men JEG hadde uansett sagt at jeg ville betale det, for ja, man skal betale for det barna våre ødelegger. Her velger du å tolke dette helt feil. Min farmor ville aldri krevd noe slikt. Min farmor krevde aldri erstatning, og helt ærlig tror jeg ikke hun hadde brydd seg. Min mor derimot krevde at jeg måtte gjøre opp for meg, hvilket jeg mener er helt rett. Konsekvens for de handlinger man gjør. Et barn tar ikke skade av å lære at handlinger har konsekvenser. Men når det er sagt: det er jo tydelig at det litt mer enn "bare" uhell her. Jeg synes det er helt korrekt at foreldre betaler for sine barns handlinger, om barnet har ødelagt andres eiendeler. Og her ser det jo ut som disse foreldrene til dette barnet kanskje burde gjort som min mor, så kanskje barnet hadde lært seg å bli litt mer forsiktig. Endret 4. november 2018 av SPOCA 2
Ella Ellefantella Skrevet 5. november 2018 #17 Skrevet 5. november 2018 9 timer siden, SPOCA skrev: Her velger du å tolke dette helt feil. Min farmor ville aldri krevd noe slikt. Min farmor krevde aldri erstatning, og helt ærlig tror jeg ikke hun hadde brydd seg. Min mor derimot krevde at jeg måtte gjøre opp for meg, hvilket jeg mener er helt rett. Konsekvens for de handlinger man gjør. Et barn tar ikke skade av å lære at handlinger har konsekvenser. Men når det er sagt: det er jo tydelig at det litt mer enn "bare" uhell her. Jeg synes det er helt korrekt at foreldre betaler for sine barns handlinger, om barnet har ødelagt andres eiendeler. Og her ser det jo ut som disse foreldrene til dette barnet kanskje burde gjort som min mor, så kanskje barnet hadde lært seg å bli litt mer forsiktig. Ja, det var jo omtrent det samme som jeg sa... 2
SPOCA Skrevet 5. november 2018 #18 Skrevet 5. november 2018 58 minutter siden, Ella Ellefantella skrev: Ja, det var jo omtrent det samme som jeg sa... Hvorfor er det drøyt at barn lærer at handlinger har konsekvenser? 2
Addie Skrevet 5. november 2018 #19 Skrevet 5. november 2018 Kanskje hun ser dårlig? Min niese var sånn, så viste det seg at samsynet ikke var helt korrekt og når hun fikk briller, ble alt så mye bedre. Både for henne og oss 5
Gjest hind Skrevet 5. november 2018 #20 Skrevet 5. november 2018 Ja, jeg synes virkelig du skal be dem erstatte det hun ødelegger. Jeg setter i alle fall pris på at folk sier fra hvis et av mine ødelegger noe. Jeg vil jo ikke at andre skal få utgifter fordi de er snille og lar dem få komme på besøk, og jeg vil heller ikke at de skal la være å si noe, ta utgiften selv, og så kanskje gå og irritere seg i ettertid. Mine barn, mitt ansvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå