AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #1 Skrevet 3. november 2018 Er det obligatorisk at krafleverandør fortar kontroll på ens elanlegg med jevne mellomrom? Har nemlig fått brev om dette og at det er myndighetpålagt og at jeg må være til stede. Andre som har fått brev om dette og hvor ofte får man det? Anonymkode: 24065...51e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #2 Skrevet 3. november 2018 sikkerhetskontroll* Anonymkode: 24065...51e
Daria Skrevet 3. november 2018 #3 Skrevet 3. november 2018 (endret) Jeg hadde det i fjor, det er første gang jeg har opplevd det siden jeg flyttet for meg selv for 18 år siden. Endret 3. november 2018 av Daria 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #4 Skrevet 3. november 2018 11 minutter siden, Daria skrev: Jeg hadde det i fjor, det er første gang jeg har opplevd det siden jeg flyttet for meg selv for 18 år siden. Fikk du påbud om utbedring? Det sto at kontrollen var gratis, men tenker om de skulle finne noe. Mitt annlegg er 22år og aldri vært noe feil på det som jeg vet.. Anonymkode: 24065...51e
Duff Skrevet 3. november 2018 #5 Skrevet 3. november 2018 Kontrollen er gratis så lenge du slipper kontrolløren inn. Gjør du ikke det kan du bli pålagt å betale for at en ny kontrollør skal komme. Slike kontroller skal du være glad for, de kan avdekke brannfeller bla og har du spørsmål ang det elektriske i huset så svarer det som oftest villig. 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #6 Skrevet 3. november 2018 Har bodd her nesten 20 år og hatt slik kontroll 1 gang, om jeg husker riktig. Kan ikke huske at de fant noe feil hos oss, og anlegget vårt var adskillig eldre enn 22 år. Og om de skulle finne noe er det jo bedre at det oppdages i tide enn at hele huset brenner ned en dag? Så dette er jo bare bra. Anonymkode: 30e66...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #7 Skrevet 4. november 2018 Jeg har forstått de sjekker alle stikkpunkter. Betyr dette at man må flytte svære hjørnesofaer for at de skal sjekke stikkontaktene bak den? Anonymkode: 24065...51e
Duff Skrevet 4. november 2018 #8 Skrevet 4. november 2018 Jeg flytta ikke på møbler nei men de kikka bla bak TV benken mtp paddesjuka (enkelte har padder på padder for å ha strøm til TV og stereo osv). 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #9 Skrevet 4. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det obligatorisk at krafleverandør fortar kontroll på ens elanlegg med jevne mellomrom? Har nemlig fått brev om dette og at det er myndighetpålagt og at jeg må være til stede. Andre som har fått brev om dette og hvor ofte får man det? Anonymkode: 24065...51e Det er vanlig og lovpålagt av hensyn til brannsikkerhet. Folk gjør mye rart med elektrisk anlegg og derfor er kontroller nødvendig. Hyppighet og kontroller er avhengig av alder på boligen og området boligen er plassert på. Anonymkode: 11d8f...6ce 2
Daria Skrevet 4. november 2018 #10 Skrevet 4. november 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk du påbud om utbedring? Det sto at kontrollen var gratis, men tenker om de skulle finne noe. Mitt annlegg er 22år og aldri vært noe feil på det som jeg vet.. Anonymkode: 24065...51e Ingenting - fikk ikke engang den forventede kjeften for skjøteledningene... Flyttet ikke på noen møbler, han sjekket noen punkter her og der og kontrollerte at jordning var i orden der det var nødvendig. I min lille 2-roms tok hele kontrollen et kvarters tid, selv om det sto i bevet at jeg måtte sette av en time.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #11 Skrevet 4. november 2018 1 time siden, Daria skrev: Ingenting - fikk ikke engang den forventede kjeften for skjøteledningene... Flyttet ikke på noen møbler, han sjekket noen punkter her og der og kontrollerte at jordning var i orden der det var nødvendig. I min lille 2-roms tok hele kontrollen et kvarters tid, selv om det sto i bevet at jeg måtte sette av en time. Håper det forløper like greit her. Mange steder som er vanskelig og kronglete å komme til pga svære møbler mm. Og at han skal se over alt- får vel rydde litt på forhånd i tilfelle Huff misliker fremmede som skal se overalt Anonymkode: 24065...51e
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #12 Skrevet 4. november 2018 Hadde forrige måned. Sjekket alle stikkontakter med jordding. At det ikke var strøm i noen apparater som oppvaskmaskin og vaskemaskin. At alle stikkontakter i samme rom var med eller uten jord, ikke lov å ha mix. At utestikket var med jord. At jordfeilbryter fungerer. ++ tok ca 30 min.... fant feil i alle rom!!!! Han sa det ikke var noe farlig, men må fikses opp i, fikk 3 mnd frist. Elektriker kommer til uka, skal bli spennende å se prisen.... Anonymkode: 929ae...d78
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #13 Skrevet 4. november 2018 21 timer siden, Duff skrev: Jeg flytta ikke på møbler nei men de kikka bla bak TV benken mtp paddesjuka (enkelte har padder på padder for å ha strøm til TV og stereo osv). Mener du forlengerkabel? Hva er problemet med det? Anonymkode: e4f58...183
Duff Skrevet 4. november 2018 #14 Skrevet 4. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du forlengerkabel? Hva er problemet med det? Anonymkode: e4f58...183 Problemet er varmgang som oppstår når man bruker flere padder i knyttet til samme kontakt. Det kan begynne å brenne. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #15 Skrevet 5. november 2018 Etter å ha bodd i egen hus i over 23 år, har vi hatt kontroll nå nylig for første gang. Kontrolløren gikk gjennom hele huset og garasjen, brukte vel en times tid. Han var veldig grundig og sjekket ALLE stikkontakter, inkl oppå badeskap, bak sofa, kommoder, bak tv osv. Han målte sågar inni stekeovnen. Var glad jeg hadde vasket og ryddet litt ekstra uken før hehe Anonymkode: 32573...451
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #16 Skrevet 6. november 2018 Da har han værrt her og det gikk overasskende greit. Alt var i orden, han bare anbefalte komfyrvakt men det var ingen påbud. Han sjekket bare litt stikkpunkter her og der og verken dro frem sofa eller kommode selv om der var stikkpunkter bak Så min frykt for dette var sterkt overdrevet. Glad det er over og uten for mye styr. Anonymkode: 24065...51e 3
tdm900 Skrevet 6. november 2018 #17 Skrevet 6. november 2018 På 4.11.2018 den 23.11, Duff skrev: Problemet er varmgang som oppstår når man bruker flere padder i knyttet til samme kontakt. Det kan begynne å brenne. Det du er inne på der, var et tema hos meg også. Først med elektrikker, og deretter kontrolløren fra e-verket. Elektrikkeren hadde hos seg selv fjerna alle punktene som var blitt satt opp, for å kunne nappe ut kun ett støpsel når det var tordenvær. E-verkontrolløren hadde en annen mening, det kunne bli varmgang, MEN, når man legger sammen de forbrukerne som er koblet på, kommer det omtrent ikke opp på 100W en gang, så noen stor fare er det ikke. Fikk ikke noen påpakning om å endre noe. Værre med de som bruker de til varmeovner, de synder stort. For der er belastningen vesentlig høyere.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #18 Skrevet 6. november 2018 Jeg har hatt kontrollører på besøk alle steder jeg har bodd de siste 25 årene. Aldri fått noe negativt, bortsett fra siste kontroll. Kontrolløren var ikke så veeeeeldig happy med en utekontakt min salige svigerfar hadde satt opp selv for 35 år siden, men ellers var det bare skryt å få. Det var godt kontrolløren ikke begynte å sjekke mer nøye i kjelleren og garasjen, for der har svigerfar virkelig slått seg løs med kreative løsninger på det elektriske anlegget... Anonymkode: 1b354...e73
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #19 Skrevet 6. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt kontrollører på besøk alle steder jeg har bodd de siste 25 årene. Aldri fått noe negativt, bortsett fra siste kontroll. Kontrolløren var ikke så veeeeeldig happy med en utekontakt min salige svigerfar hadde satt opp selv for 35 år siden, men ellers var det bare skryt å få. Det var godt kontrolløren ikke begynte å sjekke mer nøye i kjelleren og garasjen, for der har svigerfar virkelig slått seg løs med kreative løsninger på det elektriske anlegget... Anonymkode: 1b354...e73 Kommer du til å være like fornøyd med det når svigerfars kreativitet fører til kortslutning og brann? Anonymkode: 30e66...d1f 1
-jk- Skrevet 6. november 2018 #20 Skrevet 6. november 2018 Netteier er pålagt å føre kontroll med elektriske anlegg i boliger, de skal sjekkes gjennomsnittlig hvert 20. år mener jeg det er. Så det er definitivt ikke noe man vil oppleve ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå