Gå til innhold

Ung med brystsmerter - noen som opplever det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Vil først bare si at jeg ikke er ute etter noen diagnoser, er ute etter å høre om noen sliter med det samme som meg. Jeg har vært hos legen med dette 3 ganger og i dag på legevakta (legen mente at jeg skulle dra på legevakta når disse symptomene jeg opplever dukker opp da han ikke kan henvise meg videre til grundigere undersøkelser i følge han) 

Jeg er en gutt på 20 år. Disse symptomene begynte å komme etter at jeg gikk ned veldig mye i vekt for 2 år siden. Hadde en bmi på 14 (slet med spiseforstyrrelser) Har nå gått opp igjen til normal vekt og spiser godt. I perioder for jeg en stikkenende, klemmende og øm følelse på venstre side av brystet. En stikkende smerte i venstre skulder og blir veldig "øm" i venstre arm og oppover halsen. Hjertet mitt kan også banke uregelmessig hvis det blir ordentlig ille.  Når dette skjer merker jeg også at blodårene mine trekker seg veldig sammen og jeg føler jeg bli iskald på hendene og føttene. Av en eller annen grunn så kan også blodårene i føttene og arme plutselig utvide seg ukomfortabelt mye og jeg kan ikke holde armene nede fordi jeg får så vondt i blodårene liksom.

Kan også bli svimmel hvis det blir ekstra ille og har noe ganger følt at jeg har vært nære på å svime av. Føles ut som hjernen min ikke får nok oksygen på en måte. Disse "anfallene" eller hva jeg skal kalle det kan vare fra 30 min til en hel dag. Det har blitt verre og verre og det skjer oftere og oftere. 

Har vært hos legen med dette 3 ganger, men har ikke hatt disse symptomene når jeg har vært hos legen, bare beskrevet hva som skjer med meg. Puls og blodtrykk har da vært fint og legen har ikke funnet noe galt med meg. Legen tar meg jo da selvfølgelig ikke seriøst og det virker som han tror jeg bare finner opp symptomene. Han ba meg dra til legevakta når dette skjedde igjen da han sa han ikke kunne henvise meg til grundigere undersøkelser.

Så i dag skjedde det jo igjen og jeg dro på legevakta, men symptomene begynte å gi seg før jeg dro, så de fant jo heller ikke noe galt med meg. Legen på legevakta har nå sendt brev til sykehuset og bedt om 24 timers EKG og at jeg ideelt burde ta Ekkokardiografi. Men det er jo opp til de på sykehuset så jeg venter nå på svar fra dem. 

Er det noen her som har opplevd/opplever noe lignende? Vet at ingen dere kan gi meg noe ordentlig svar på hva som feiler meg. Føler meg bare så alene med dette her, ingen tar meg seriøst virker det som og jeg er redd for å bare skal falle om en dag :( Dette skyldes heller ikke angst som en vikarlege bestemt mente av en eller annen grunn. Sliter ikke med angst heller. Blir selvfølgelig engstelig når disse symptomene kommer da. 

Anonymkode: 9be0f...85e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanvittig skråsikkert og arrogant av legen din å enda ikke ha henvist deg til spesialist. Du burde ha fått utført EKG og ultralyd av hjertet. Dette skal tas seriøst. At BT og puls er normalt er overhode ikke synonymt med at ikke noe er galt - symptomene tatt i betraktning. Hvor i landet holder du til? 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Sirinna skrev:

Det er vanvittig skråsikkert og arrogant av legen din å enda ikke ha henvist deg til spesialist. Du burde ha fått utført EKG og ultralyd av hjertet. Dette skal tas seriøst. At BT og puls er normalt er overhode ikke synonymt med at ikke noe er galt - symptomene tatt i betraktning. Hvor i landet holder du til? 

Har tatt EKG, men den viste ikke noe galt. Hadde jo ikke de symptomene da jeg tok den. Håper bare sykehuset lar meg få ta 24 timers EKG og at jeg får ta ekkokardiografi. Holder til i Røyken, men har lege i Drammen. 

Skrevet (endret)

Jeg er ikke ung, og digger ikke å fly ned kontora til legevakta. ExAmbulansepers. Fikk beskjed om å utrede medfødt feil på Kransarterier.Ble seff. lagt inn. Utredet v. BLA. Avansert CT. m. Contrast, m.m. Har ikke fulgt opp. Driter i det. Kan være du har noe sånt..? Ring 113 neste gang du har Sympt. Er gratis :-)

A.

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har tatt EKG, men den viste ikke noe galt. Hadde jo ikke de symptomene da jeg tok den. Håper bare sykehuset lar meg få ta 24 timers EKG og at jeg får ta ekkokardiografi. Holder til i Røyken, men har lege i Drammen. 

Ingen av disse testene vil mest sannsynlig avdekke noen funn dersom du ikke har symptomer når de blir utført, og kanskje ikke en gang da. Du burde vært hos spesialist. Skremmende at slikt ikke blir tatt på alvor av fastlegene. Beklager privat spørsmål, men bruker du noen faste medisiner? 

Skrevet
2 minutter siden, Sirinna skrev:

Ingen av disse testene vil mest sannsynlig avdekke noen funn dersom du ikke har symptomer når de blir utført, og kanskje ikke en gang da. Du burde vært hos spesialist. Skremmende at slikt ikke blir tatt på alvor av fastlegene. Beklager privat spørsmål, men bruker du noen faste medisiner? 

Går ikke på noen faste medisiner nei. 

Hvis testene ikke viser noe, hva gjør jeg da? Kan jo ikke akkurat bare kreve å bli sendt til spesialist heller, kan jeg det da? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis testene ikke viser noe, hva gjør jeg da? Kan jo ikke akkurat bare kreve å bli sendt til spesialist heller, kan jeg det da? 

Jo, det kan du. Du har ikke kjent astma heller? Tatt spirometri? 

Skrevet
4 minutter siden, Sirinna skrev:

Jo, det kan du. Du har ikke kjent astma heller? Tatt spirometri? 

Nei, har ikke astma eller tatt noen prøver for det. Har en følelse på at han bare kommer til å nekte hvis jeg krever det, men må jo bare prøve da og eventuelt bytte fastlege hvis han gjør det

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke astma eller tatt noen prøver for det. Har en følelse på at han bare kommer til å nekte hvis jeg krever det, men må jo bare prøve da og eventuelt bytte fastlege hvis han gjør det

Kan du sende meg en PM? Mulig jeg kan hjelpe 

Skrevet

Jeg hadde lignende symptomer og det var noe så ufarlig som angstanfall/panikkangst. Det var ubehagelig som faen, men det gikk over (etter at jeg hadde sprunget ned døra på legevakt og akuttmottaket noen ganger fordi jeg trodde at jeg var i ferd med å dø). Nå skal man være litt forsiktig med å si at symptomer er angstrelaterte, men det er omtrent akkurat de samme symptomene som jeg hadde. Det at du tidligere har slitt med SF kan nok også peke i den retningen.

Nå er du i alle fall henvist til spesialist så da får du nok et svar på om det er noe å bekymre seg for eller ikke.

Anonymkode: b9ac7...d34

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ring 113 når du har symptomer ! A.

Skrevet

Vet fastlegen/vikarlegen din at du har hatt anoreksi og har hatt såpass lav BMI? Syns det er underlig at de tørr hoppe direkte til angst, med tanke på bakgrunnen din. Greit: det er minst like vanlig å ha/få sterk angst som følgesykdom av anoreksi, men man kan også få hjertesykdom av det. Ville seriøst sjekket hjertet privat for sikkerhetsskyld om du skulle bli avvist av sykehuset (men det tror jeg ikke du blir)

Anonymkode: 093b7...945

Skrevet

Du burde fått utført belastnings- EKG, EKG måling i en uke og ultralyd. 

Anonymkode: 42f22...bc1

Skrevet (endret)

Har hatt problemer med pumpa i flere år, -ekstraslag/"rytmerock", etc. Da jeg hadde hatt en "klo" rundt hjertet konstant i 4 døgn, tuslet jeg ned på legevakta (har hatt flere runder med monitorering (Box som måler rytme over døgn)), sjekket foran og bak...

Gjør som jeg sier, -ring 113 når du kjenner det er feil. Du blir da innlagt på S.hus. Grundig utredet. (Da fant de medfødt feil på meg)

De turde ikke kjøre belastnings EKG, (Gjorde det sjøl (Beste stedet i værden å få stans er utenfor akuttmottaket på OUS 🙂 )) -Ingen kø, -gratis... Skulle flyttet på noen / alle kransarterier. (-Bryr meg ikke, andre problemer å deale med.) A.

Endret av Sliten&kjørt51
Tillegsinfo.
Skrevet

Jeg har ikke noe fasitsvar, men kan kjenne meg igjen av noen å symptomene. For meg kan det høres ut som det kan være angstrelatert ja, men uansett så er det bare å ta i mot de undersøkelser du vil få, det vil trolig kunne hjelpe deg med angsten ved å bli friskmeldt.

Ting som tyder på at det er angstrelatert: Du får det aldri når du skal til legen, denne gangen så fikk du beskjed om å ta det til legevakten når du fikk det og det gav seg før du kom dit. 

At hjertet blir urolig og du opplever ekstraslag når du kjenner på smerter og dermed trolig blir redd, er ikke rart. 

Jeg har også problematikk med smerter rundt bryst og skulder. I starten når jeg ikke skjønte at det var muskulært ble jeg veldig stresset og trodde det verste, og da begynte hjertet å følge etter med ekstraslag og jeg kunne og på det verste få en følelse at å besvime og ikke få puste. Jeg skjønte etterhvert at jeg var på randen til å få panikkangst. De gangene har jeg tenkt, skjerp deg, du bare innbiller deg det, og fokusert på noe annet, så har det gått over. Da har jeg skjønt at det var angstrelatert. Jeg har også på det verste mistet følelse i en eller to arm på det verste, men det har gått over. 

Prøv å trykk på ulike punkt i skulderen der du har vondt og kjenn om det trigger smerter andre plasser. Jeg har et punkt bak på skuleren, så når det gjør vondt kjenner jeg det framme på brystet og ut i den ene armen. Jeg har konstant vondt på et punkt på venstre armen. Alt dette er knyttet til muskulære smerter. Jeg har vært hos kiropraktor en periode og det hjalp litt. Det var tydelig at jeg sliter med skulder og at det kommer av overspenthet. 

Har også gått gjennom ultralyd av hjertet, EKG og 24-timers. Ekstraslagene er harmløse. Jeg har hatt MANGE av dem. 

Å fokusere på andre ting, puste godt med magen og ikke tenke så fælt på ting har hjulpet meg. Har også brukt å gå på yogatimer for å bli litt roligere i kroppen. 

Håper du kan få klarhet i bekymringene dine og at du får den hjelpen du trenger.

Anonymkode: 15380...b60

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...