Gå til innhold

hvorfor må man i fengsel for å drepe noen ved uhell? påkjørsel f.eks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For mange år siden vet jeg om en person som hadde løpt over veien uten å se seg for. Personen døde, men befant seg på sted som ikke var egnet for fotgjengere. Si meg, det er veldig mange som kjører litt for fort der en ikke bør. Folk ligger for fort i svingene, ligger for tett på bilen foran, kjører for fort/tett forbi syklister og fotgjengere. Altså, mange ganger kunne det faktisk gått galt, men fordi folk tilfeldigvis ikke faller på isen, bråbremser foran deg eller det er litt for glatt så skjer det ikke. Disse slipper da fengsel, til tross for at de egentlig kjørte farlig. 
Men hvorfor skal en som har max uflaks, måtte i fengsel fordi en tulling kaster seg ut i veibanen? 

Anonymkode: 57e1b...654

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke i fengsel hvis du ikke er uaktsom. 

• Liker 21
Skrevet

Fordi det er en del av risikoen du tar ved å velge å kjøre bil, noe som i seg selv er en farlig handling. 

Anonymkode: 80a41...345

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Du må ikke i fengsel hvis du ikke er uaktsom. 

men hvordan kan de bedømme det? drap er drap, sier enkelte. Men jeg synes det blir for lettvint. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi det er en del av risikoen du tar ved å velge å kjøre bil, noe som i seg selv er en farlig handling. 

Så egentlig burde alle bilister i fengsel da..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Det er kun dersom man er uaktsom at man straffes.

Anonymkode: 8de0c...a5b

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke alltid man blir straffet for slikt. Hvis en fotgjenger løper ut i veien og bilføreren ikke klarer å stoppe bilen i tide til tross for iherdig forsøk så vil bilføreren slippe straff. Gitt at bilføreren var edru og fulgte med på veien. 

Anonymkode: 70404...0f2

• Liker 14
Skrevet

Dette har vel med omstendighetene rundt påkjørselen. Man skal alltid kjøre etter forholdene, dvs er det glatt, spesielt mørkt, mange fotgjengere i området osv. De vurderer vel om man har kjørt uaktsomt ut fra disse forutsetningene. Det er ikke alle påkjørsler som blir dømt som drap. 

Anonymkode: 9e1c3...e87

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for selv om man gjør en farlig handling blir man ikke straffet om det ikke skader noen. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for selv om man gjør en farlig handling blir man ikke straffet om det ikke skader noen. 

men det er jo bare tilfeldighetene som avgjør om noen skades noen ganger.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men hvordan kan de bedømme det? drap er drap, sier enkelte. Men jeg synes det blir for lettvint. 

Du finner ut hvordan vedkomne kjørte, og så spør man eksperter. Kjørte vedkomne i forhold til forholdene? Var de trøtt? Beruset? I en bil i dårlig stand?

Det er ikke slik at det automatisk er uaktsomt drap hvis du kjører 5km/t over grensen. Da er spørsmålet: Hvis farten var 5km/t lavere, ville ulykken blitt ungått. 

Du må både være uaktsom, og uaktsomheten må være årsak til ulykken. 

Hvis en fotgjenger løper ut i veien kan det hende fotgjengeren var grovt uaktsom, da slipper ofte føreren straff.

• Liker 10
Skrevet

Vet om en som har sittet i fengsel for dette. Dette var visst en vimsete dame han kjørte på. Familien sa det samme. Hun løp/gikk ut i veien sånn plutselig. Men han havnet i fengsel uansett 

Anonymkode: cb5e8...77a

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke svart og hvit nei. Men dersom du tar noen andres liv, fordi du handlet uforsvarlig, så er jo selvfølgelig du ansvarlig for at personen mistet livet. Ergo kan du ikke skylle på uflaks.

Såklart, dersom du holder noen lunde fartsgrense og kjører pent, hvor noen plutselig hopper utti veien. Der er jeg enig i at straff ikke hører hjemme.

Anonymkode: f657d...f73

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet om en som har sittet i fengsel for dette. Dette var visst en vimsete dame han kjørte på. Familien sa det samme. Hun løp/gikk ut i veien sånn plutselig. Men han havnet i fengsel uansett 

Dette er jo bare halve historien. Ja, dama var vimsete og gikk plutselig ut i veien. Men hva gjorde sjåføren? Hadde han øynene på veien? Fulgte han med på hva som skjedde rundt ham, eller knottet han på mobil eller lette etter noe på gulvet i bilen? Holdt han fartsgrensen? Hadde han forsvarlige bremser og dekk? Etc. Alt dette og mere til kan ha spilt inn. 

Anonymkode: 7668d...7d3

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

TS - du skriver jo selv at folk kjører for fort der. Da har man allerede som fører brutt loven og oppført seg uaktsomt. Det er jo selvsagt helt katastrofe hvis fotgjengere krysser veien der de ikke skal - men siden et kjøretøy anses som et farlig redskap er føreren av bilen pålagt et ekstra aktsomhetskrav og da blir det et spørsmål om sjåføren kan lastes mer for ulykken enn den idiotiske fotgjengeren.

Dette er enda verre når du er yrkessjåfør - da blir du fratatt lappen på stedet selv om du kjørte innenfor fartsgrensen, har vitner på dette og er edru.

Det er rett og slett slik at fører av kjøretøy har større ansvar enn fotgjengere i henhold til veitrafikkloven. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg observerer vimsete personer når jeg kjører så senker jeg farten og er ekstra oppmerksom...

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, det kan man godt bli. Et hvert brudd på trafikkreglene er f.eks. straffbart, inkludert paragraf 3 i vegtrafikkloven som sier at man skal kjøre hensynsfullt og aktpågivende.

Anonymkode: c81c7...df0

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan man godt bli. Et hvert brudd på trafikkreglene er f.eks. straffbart, inkludert paragraf 3 i vegtrafikkloven som sier at man skal kjøre hensynsfullt og aktpågivende.

Nei. Her var det altså snakk om den farlige handlingen det er å kjøre bil i seg selv. Ikke å gjøre farlige handlinger med bilen. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:
Nei. Her var det altså snakk om den farlige handlingen det er å kjøre bil i seg selv. Ikke å gjøre farlige handlinger med bilen. 

Som det stod i det jeg siterte, påstanden din var at man ikke blir straffet om det ikke skader noen. Det er helt klart feil. Farenivået må over en viss terskel for at man skal kunne straffes, men det er ikke noe krav om at det må oppstå skader.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som det stod i det jeg siterte, påstanden din var at man ikke blir straffet om det ikke skader noen. Det er helt klart feil. Farenivået må over en viss terskel for at man skal kunne straffes, men det er ikke noe krav om at det må oppstå skader.

Du leser påstanden feil. 

Det er IKKE snakk om å gjøre farlige handlinger med bil, men å gjøre den farlige handlingen det er å kjøre en bil uansett. 

Skrevet

Jeg har utrolig vondt av hun dama som fikk et illebefinnende og besvimte bak rattet og tok livet av en ung mor med barnevogn som gikk på fortauet i Kirkeveien i Oslo. Hun har fått mye hets, men det kunne strengt tatt skjedd hvem som helst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...