Gå til innhold

Bytte upopulære vakter - direkte mellom kollegaer eller via sjef?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Dere som jobber steder hvor noen skift er ugunstige (typisk julaften). Hvordan er rutinene for bytte av vakter disse dagene?

Hvis f eks mange vil ha fri julaften: skriver dere på ønskeliste? Eller ringer dere rundt selv? Hvem prioriteres? 

Er det innafor å få noen andre til å ta vakten sin, og betale vedkommende noen tusen cash i bonus for å gjøre det?

Hva synes dere?

Anonymkode: 7db31...f26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaktbytter går gjennom en leder hos oss.

Anonymkode: dc1bf...d97

Skrevet

Mine ansatte avtaler gjerne seg i mellom, men de må få ett ja fra meg før endelig bytte. 

Anonymkode: 85ce4...f08

Skrevet

Vi må bytte selv. Feks. Julaften går på rundgang og man jobber ca hvert 4 år.

Anonymkode: c061d...fac

Skrevet

Her går alle bytter gjennom leder.

Skrevet

Vi setter opp ønsker, og hvis det er nok som setter seg opp på f.eks julaften, så er det greit. Hvis ikke så sjekker leder hvem som ikke har hatt de vaktene før, eller hvem som ikke har hatt de på lenge.

Hos oss rulleres det heldigvis, og de som har barn prioriteres ikke for å få fri.

Anonymkode: c0531...3a8

Skrevet

På min arbeidsplass skal alle bytter godkjennes leder som da fjerner vakten fra den som opprinnelig hadde den sin arbeidsplan og legger den inn i den som har overtatt den sin i tidsregistreringssystemet arbeidsgiver bruker. Da er det ingen tvil om hvem som "eier" vakten. 

Ordningen ble innført etter at det en periode var mye rot og surr med bytter. F.eks. at verken den som opprinnelig hadde vakten (og stod på arbeidsplanen) eller den som hadde overtatt møtte på jobb. Da arbeidsgiver ringte og etterlyste den som stod på arbeidsplanen sa vedkommende at han/hun hadde byttet med den eller den. Arbeidsgiver ringte så den som hadde overtatt vakten og vedkommende stilte seg uforstående til dette/hadde glemt det/misforstått dag eller tidspunkt...etc. 

Anonymkode: 974d5...fc9

Skrevet

Man kan gjerne spørre en kollega selv og evntuelt få ja til vaktbytte, men ville aldri godtatt at byttet ikke godkjennes og registreres gjennom leder, siden jeg ikke er interessert i å ha ansvaret for vakten selv om jeg ikke skal jobbe. Går det ikke gjennom leder så må man jo jobbe selv dersom den som har tatt vakten for deg skulle melde frafall, og da er det jo ingen vits i å ha fri siden man likevel må oppholde seg i nærheten av jobben hvis man må steppe inn. Da kunne jeg like gjerne jobbet selv. 

Anonymkode: 79966...268

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...