Gå til innhold

Når har man vært i et land?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sitter her og teller opp antall land vi har vært i, men det er lettere sagt enn gjort. For det første, hva er et land? Her følger vi FNs liste over selvstendige nasjoner. Dernest, hvor langt inne i landet må du ha vært for å faktisk ha vært der? Vi ble enige om at minimum er utenfor flyplassen. Men hva så med alle de landene som kommer og går?

Eksempel: Hvis du reiste gjennom absolutt hele Jugoslavia som barn, men ikke har vært der siden alle de små landene ble selvstendige, har du da vært i dem? Eller må du reise tilbake til feks Slovenia for å kunne krysse det av på listen?

Eksempel 2: Du har vært i Tsjekkoslovakia, men kun den delen som i dag er Tsjekkia. Holder det da at du besøker Slovakia, eller må du besøke Tsjekkia på nytt også for å ha begge land med på listen?

Anonymkode: d48c9...408

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I de landene der du har stått på asfalten. Og de landene som er nye teller ikke.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi sitter her og teller opp antall land vi har vært i, men det er lettere sagt enn gjort. For det første, hva er et land? Her følger vi FNs liste over selvstendige nasjoner. Dernest, hvor langt inne i landet må du ha vært for å faktisk ha vært der? Vi ble enige om at minimum er utenfor flyplassen. Men hva så med alle de landene som kommer og går?

Eksempel: Hvis du reiste gjennom absolutt hele Jugoslavia som barn, men ikke har vært der siden alle de små landene ble selvstendige, har du da vært i dem? Eller må du reise tilbake til feks Slovenia for å kunne krysse det av på listen?

Eksempel 2: Du har vært i Tsjekkoslovakia, men kun den delen som i dag er Tsjekkia. Holder det da at du besøker Slovakia, eller må du besøke Tsjekkia på nytt også for å ha begge land med på listen?

Om du var i Jugoslavia da det var 1 land da har du bare vært i 1 land, det samme med Tsjekkoslovakia. 

Og du har vært i et land når du står på det landets territorium. F.eks om du bare trør over til f.eks Finland om det så bare er i et sekund før du går tilbake til Norge så har du vært i Finland.

Skrevet
1 minutt siden, Eugene Onegin said:

Om du var i Jugoslavia da det var 1 land da har du bare vært i 1 land, det samme med Tsjekkoslovakia. 

Og du har vært i et land når du står på det landets territorium. F.eks om du bare trør over til f.eks Finland om det så bare er i et sekund før du går tilbake til Norge så har du vært i Finland.

Jeg antar det blir riktig sånn teknisk sett, men er nå rart å ha vært i Praha, men ikke Tsjekkia. Mens hvis jeg reiser tilbake til Praha så har jeg ett land til. 😃

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange land har du vært i da, Ts?

Skrevet
5 timer siden, Kokuyo skrev:

I de landene der du har stått på asfalten. Og de landene som er nye teller ikke.

Så da telles ikke Bosnia fordi jeg bare gikk på brostein og stier? damn.

og det er jo et nytt land. heter visst boznia-herczegnovisnia eller noe nå.

Skrevet
12 timer siden, Eugene Onegin skrev:

Nei dette er jeg ikke enig i.  Jeg var flere ganger i Tsjekkoslovakia mens det var ett land, var bl.a. i Praha og Bratislava som nå ligger i henholdsvis Tsjekkia og Slovakia.  Hvis noen spør meg om jeg har vært i Tsjekkia svarer jeg at, ja jeg har vært i Praha. På samme måte har jeg også vært i Slovakia siden jeg har vært i Bratislava.  Du har jo vært der du har vært, selv om stedsnavnene endres :rolleyes: (Eller må du ta en ny rundreise i Norge når de nye kommune-sammenslåingene er på plass, selv om du faktisk til og med har bodd et av de stedene som blir berørt?)

Anonymkode: e5cf6...b21

• Liker 14
Skrevet

Jeg regner ikke med Nederland egentlig.. har bare vært på Schiphol. ( men gått på bakken mellom fly og flybuss...)

Men føler meg mer i tvil om Belgia. Der har jeg tatt tog i flere timer gjennom landet, på én togstasjon hoppa jeg ut og inn i full fart, bare for å ha tråkka på fast grunn. 

Anonymkode: 4f623...a56

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei dette er jeg ikke enig i.  Jeg var flere ganger i Tsjekkoslovakia mens det var ett land, var bl.a. i Praha og Bratislava som nå ligger i henholdsvis Tsjekkia og Slovakia.  Hvis noen spør meg om jeg har vært i Tsjekkia svarer jeg at, ja jeg har vært i Praha. På samme måte har jeg også vært i Slovakia siden jeg har vært i Bratislava.  Du har jo vært der du har vært, selv om stedsnavnene endres :rolleyes: (Eller må du ta en ny rundreise i Norge når de nye kommune-sammenslåingene er på plass, selv om du faktisk til og med har bodd et av de stedene som blir berørt?)

Anonymkode: e5cf6...b21

Enig i dette. Jeg har da fremdeles vært i både Slovenia og Kroatia, selv om begge var en del av Jugoslavia den gangen jeg var der. 

Anonymkode: 7feb5...1eb

• Liker 2
Skrevet

Er uenig i at dersom det endres, så har man plutselig ikke vært der. Som noen nevnte over her om Bratislava og Praha. 

Enig i at man ikke har vært i et land dersom man kunne bytter fly etc :)  Man må fysisk ha tråkket på asfalten spør du meg 🤪

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det landet du har vært i er det som står på stempelet i passet.

Derfor teller jeg tre land på det som er nåværende Tyskland, siden jeg var både i DDR og Vest Tyskland før oppløsningen, samt i Tyskland slik det er nå. Samme med Jugoslavia, jeg var der og har i etterkant besøkt Kroatia og Bosnia-Hertzegovina, altså 3 land.

Når det gjelder å ha tråkket på landjord er den mer kinkig. Jeg har alltid ment at man skal minst ha tråkket på bakken i friluft for å kunne telle med dette landet, men om du dør da? Inne på en flyplass - hva står i dødsattesten? Det landet som flyplassen ligger vel., og da har du teknisk sett vært i dette landet. Jeg personlig teller ikke dette bare flyplasslandet med når jeg teller land.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, tånegla skrev:

Jeg tenker at det landet du har vært i er det som står på stempelet i passet.

Derfor teller jeg tre land på det som er nåværende Tyskland, siden jeg var både i DDR og Vest Tyskland før oppløsningen, samt i Tyskland slik det er nå. Samme med Jugoslavia, jeg var der og har i etterkant besøkt Kroatia og Bosnia-Hertzegovina, altså 3 land.

Når det gjelder å ha tråkket på landjord er den mer kinkig. Jeg har alltid ment at man skal minst ha tråkket på bakken i friluft for å kunne telle med dette landet, men om du dør da? Inne på en flyplass - hva står i dødsattesten? Det landet som flyplassen ligger vel., og da har du teknisk sett vært i dette landet. Jeg personlig teller ikke dette bare flyplasslandet med når jeg teller land.

Da har jeg kun vært i USA ;) Selv om jeg har reist gjennom store deler av Europa. Så det med stempel i passet er ikke en gyldig greie for meg.

Jeg tenker at om man har vært utenfor flyplassen så har man vært i landet. 

Anonymkode: 4f06a...c89

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da har jeg kun vært i USA ;) Selv om jeg har reist gjennom store deler av Europa. Så det med stempel i passet er ikke en gyldig greie for meg.

Jeg tenker at om man har vært utenfor flyplassen så har man vært i landet. 

Anonymkode: 4f06a...c89

Burde ha presisert akkurat det med stempel. Du gjør deg ekstra vanskelig for du skjønte hva jeg mente. Før EU fikk man stempel i passet ved hver grenseovergang, og om man har "littegranne" fantasi så får man et imaginært stempel nå ved grensepasseringer.

Skrevet
12 hours ago, reiseglad said:

Hvor mange land har du vært i da, Ts?

Fortsatt litt i villrede etter de ulike tolkningene her ;) men rundt 75.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt litt i villrede etter de ulike tolkningene her ;) men rundt 75.

ouch.... 

Jeg ligger på 47 men får inn 3 nye nå til våren. Jobben min er så slitsom, og sjeldent jeg får mer enn 2 uker sammenhengende ferie, dermed velger jeg å dra til steder jeg kjenner og vet jeg kan slappe av.

Skrevet

Land du bare har mellomlandet i telles ikke. Du må ha vært i en by eller tettsted og ikke bare tråkket utenfor flyplassen. Syns heller ikke det teller hvis du f.eks kjører gjennom et land (type Monaco) uten å være ute av bilen. Hvis du har vært i f.eks dagens Bosnia og Kroatia syns jeg du kan telle med de to selv om det den gangen het noe annet. Men du kan da selvsagt ikke telle Jugoslavia som et eget land. Blir det samme med Tsjekkoslovakia. Du kan ikke dra til Praha og si at du har vært i Slovakia selv om det den gangen var samme land. Det faller på sin egen urimelighet

Anonymkode: eb4b5...1d0

• Liker 5
Skrevet

Mellomlanding å kun på flyplass teller ikke. Men alle land du har hvert utenfor flyplassen teller uansett forandringer opp gjennom årene etter min mening.

Anonymkode: b0770...8d5

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar det blir riktig sånn teknisk sett, men er nå rart å ha vært i Praha, men ikke Tsjekkia. Mens hvis jeg reiser tilbake til Praha så har jeg ett land til. 😃

Altså jeg regner det som at jeg har vært både i Vest Tyskland og Tyskland. Siden jeg var i Vest Tyskland 2 ganger før sammenslåingen (1 før og 1 etter murens fall forøvrig). Har siden vært flere ganger i Tyskland både i gamle Vest og Øst men regner det som Tyskland.

Når det gjelder opphold på flyplasser, hvis du har forlatt airside og er over på landside ja da har du vært i landet vil jeg si. Altså hvis du har gått ut gjennom pass/toll så ja da har du vært i landet. Men hvis du kun har vært i transit uten å forlate sikker sone så vil jeg si du ikke har vært i landet.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at mellomlandinger ikke teller. Når det gjelder eksemplene dine mener jeg at du har vært i Slovenia selv om det het Jugoslavia da du var der. Derimot mener jeg at du ikke har vært i Slovakia hvis du kun var i den Tsjekkiske delen av Tsjekkoslovakia. 

Når jeg tenker meg om, tror jeg at jeg ville tatt utgangspunkt i å telle hva som er land i dag og sett bort fra land som ikke er land lenger. Antall land man har besøkt vil dermed kunne variere fra en dag til en annen, selv uten at du har vært på reise i mellomtiden ;) 

Jeg har et litt annet spørsmål: hva hvis man har vært på Kanariøyene, men ikke på det spanske fastlandet: kan man da si at man har vært i Spania?

Eller hvis man har vært på Grønland men ikke på det danske fastlandet; kan man da si at man har vært i Danmark?  

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner ikke med Nederland egentlig.. har bare vært på Schiphol. ( men gått på bakken mellom fly og flybuss...)

Men føler meg mer i tvil om Belgia. Der har jeg tatt tog i flere timer gjennom landet, på én togstasjon hoppa jeg ut og inn i full fart, bare for å ha tråkka på fast grunn. 

Anonymkode: 4f623...a56

Selv om du har tatt tog i Belgia, så er du allikevel i Belgia. Man ankommer et land når man krysser deres grenser. I Nederland var du også i Nederland. Det handler ikke om hvor lenge du har foten der.

Lander man på flyplassen i Amsterdam så er flyet og passasjerene i Nederland ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...