Gå til innhold

Jesus, Maria Magdalena og Da Vinci, på TV i kveld!

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Klokken 23.15, NRK 1. Det skal jeg se! Dan Brown er med også :hoppe:

Det skal jeg se, skal du?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Klokken 23.15, NRK 1. Det skal jeg se! Dan Brown er med også :hoppe:  

Det skal jeg se, skal du?

Javisst!!!!!!!!!!!!!!!

Dette var jeg ikke klar over! Klokka stilles nå :P

Gjest Chrizzy
Skrevet

Javisst!!!!!!!!!!!!!!!

Dette var jeg ikke klar over! Klokka stilles nå :P

Jeg er fæl å rote bort tiden på nettet og andre ting, må stille klokken for å få med meg mange programmer :)

Skrevet

Tenkte jeg skulle se det ja.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er fæl å rote bort tiden på nettet og andre ting, må stille klokken for å få med meg mange programmer :)

Normalt ser jeg kansje sammenlagt 3 timer tv i løpet av en uke, og dermed misser jeg drøssevis med ting. Men det forstår jeg ikke før det er for sent - hver gang :-)

Jeg leser aldri igjennom noen tv-guide og slikt, men burde kansje begynne med det. Jeg pleier å si at jeg hater tv, men det betyr jo ikke at de ikke nå og da sender gode prog. også :) Jeg liker godt SVTV1 og 2. De har mye kulturstoff som kunst osv.. Jeg kan ikke forstå hvorfor de skal være så mye bedre på det enn oss??

Prog. i kveld blir sikkert toppen :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Da var det overstått!

Godt og underholdende :-) Ikke verdens mest informative program, men det var gøy å få et overblikk over de diverse teoriene. Hadde bare vært gøy om de gikk skikkelig i dybden - men det kan man vel ikke vente seg heller :-)

Gjest Chrizzy
Skrevet

:) Ja det var artig å se det, er litt fasinert av Maria Magdalena ideene da. Hadde vært litt artig å vite hvordan ting hadde utviklet seg om hun hadde fått en annen rolle i kristendommen :roll:

Men de gikk ikke særlig i dybden nei :)

Gjest Chrizzy
Skrevet
Tenkte jeg skulle se det ja.....

Hva syns du? :)

Gjest Anonymous
Skrevet
:) Ja det var artig å se det, er litt fasinert av Maria Magdalena ideene da. Hadde vært litt artig å vite hvordan ting hadde utviklet seg om hun hadde fått en annen rolle i kristendommen :roll:

Men de gikk ikke særlig i dybden nei :)

Jeg kjenner faktisk en jente som heter 'noe' maria magdalena 'noe mer' :-)

For en tid siden kom jeg over denne nettsiden og leste en del via denne;

http://www.magdalene.org/

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg kjenner faktisk en jente som heter 'noe' maria magdalena 'noe mer' :-)

For en tid siden kom jeg over denne nettsiden og leste en del via denne;

http://www.magdalene.org/

"Jeg kjenner faktisk en jente som heter 'noe' maria magdalena 'noe mer' :-) " Altså hun heter først noe så maria magdalena og så noe mer :ler:

La den der nettsiden på favoritter, må lese litt mer, syns dette er litt artig jeg (klokken tre på natta, herre min hatt!!! :) ) :)

Gjest Anonymous
Skrevet

"Jeg kjenner faktisk en jente som heter 'noe' maria magdalena 'noe mer' :-) " Altså hun heter først noe så maria magdalena og så noe mer :ler:

La den der nettsiden på favoritter, må lese litt mer, syns dette er litt artig jeg (klokken tre på natta, herre min hatt!!! :) ) :)

Javisst gjør hun det! :ler:

Nå er klokken snart halv 4 :-)

Gjest Chrizzy
Skrevet

Ja, men bare snart :) Det er Bustetroll sin skyld for hun fikk meg til å sove så lenge i dag :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Spennende program, artig å høre innfallsvoinkler fra andre hold. Men jeg må innrømme at man finner gjerne det man leter etter, som fex at Johannes og Jesus på Nattverd bildet sitter i V form, som skal bety kvinnens skjød, og at derfor er Johannes egentlig Maria M. ...........

Men utrolig spennende, jeg ser godt for meg at Jesus var gift, kanskje han har etterkommere som fremdeles lever. Hadde vært kult å være direkte etterkommer av Jesus, da..... Selv kan jeg bare skryte av å stamme direkte fra Harald Hårfagre. Ikke like fromt, kanskje......

Skrevet

Enig med Tex jeg. Synes programmet var informativt og det er spennende å høre de ulike teoriene. Det jeg synes er litt vittig er at nesten alle kunsthistorikerne benekter at Johannes kan være Maria M. Det var vel bare en som var enig i den teorien? Kan jo lure på om det er trangsynthet i forhold til å være åpen til nye teorier, eller om de mener det sånn fordi det er helt umulig at DaVinci la inn en kvinne i bildet? Det er i såfall den mest feminine mannen jeg har sett.

Tror også at Jesus var gift og at det finnes etterkommere fra han, men det er jo så synd at det mangler håndfaste beviser. Kanskje de bevisene som var er fjernet for ellers hadde vel bibelhistorien vært en helt annen?

Skrevet

Programmet ga ihvertfall god reklame for Dan Brown. Ikke at han akkurat trenger det, for bøkene selges som "hakka møkk". Vi er jo så utrolig mange mennesker i verden som ønsker å få bekreftet at alle "sannhetene" i bibelen ikke er de eneste sannhetene :-)

La dere forresten merke til at Jesus ben var borte på maleriet?

En av de største kunstopplevelsene jeg noensinne har hatt, var faktisk å se dette maleriet.

Gjest Gjesta
Skrevet

Var dette det samme programmet som gikk på NRK2 i jula? Noen som vet?

K

Gjest Anonymous
Skrevet
Selv kan jeg bare skryte av å stamme direkte fra Harald Hårfagre. Ikke like fromt, kanskje......
Går det an å stamme udirekte fra noen? :klø:
Gjest Chrizzy
Skrevet
Var dette det samme programmet som gikk på NRK2 i jula? Noen som vet?

K

Dette er det som står om dette programmet

"Jesus, Maria Magdalena og Da Vinci (t)

Amerikansk dokumentar. Var Jesus egentlig gift? Bar Maria Magdalena hans barn? Bestselgeren "Da Vinci-koden" av Dan Brown har underholdt og provosert mange med sine kontroversielle teorier om Jesus og hans liv. For å skille fakta fra fiksjon reiser Elisabeth Vargas til området der Jesus bodde og virket, til Frankrike, til Italia og til Skottland. Hun oppsøker forskere og forfattere, som i mange år har vært opptatt av teoriene og som har skrevet om dem. Forfatteren Dan Brown er også med i programmet.

Sendt 22.1.2005 NRK2 "

Så det var altså sendt i slutten av januar på NRK 2 :)

Gjest Chrizzy
Skrevet
Spennende program, artig å høre innfallsvoinkler fra andre hold. Men jeg må innrømme at man finner gjerne det man leter etter, som fex at Johannes og Jesus på Nattverd bildet sitter i V form, som skal bety kvinnens skjød, og at derfor er Johannes egentlig Maria M. ...........

Men utrolig spennende, jeg ser godt for meg at Jesus var gift, kanskje han har etterkommere som fremdeles lever. Hadde vært kult å være direkte etterkommer av Jesus, da..... Selv kan jeg bare skryte av å stamme direkte fra Harald Hårfagre. Ikke like fromt, kanskje......

Jeg vet ikke om det er derfor Johannes egentlig er Maria M da, Da Vinci hadde vel hele "sin teori" klar da han malte bildet? :)

Jeg leste faktisk en plass at historiene om Harald Hårfagre ble skrevet ned 300 år etter han døde, men jeg syntes det var litt rart??? Det ble brukt til sammenligning om nedskrivningene om Jesus.

Ja det er litt artig med denne hisrorien, jeg føler meg i alle fall ganske sikker på at Maria Magdalena ikke har fått sin rettmessige plass i historien om Jesus da :)

Gjest Chrizzy
Skrevet
Kanskje de bevisene som var er fjernet for ellers hadde vel bibelhistorien vært en helt annen?

Det er den tanken jeg synes er så artig å leke med, tro hvordan det ville vært da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...