Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan uttaler du skjærtorsdag? Som barnevogn eller som asparges? Jeg uttaler det som barnevogn. På oslosk. Uttaler langfredag som barnevogn også. Påskeaften uttaler jeg som herretruser.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

:ler:

Jeg skjønner hva du mener, og jeg gjør det samme som deg, men jeg fikk meg nå en god latter likevel :ler:

Gjest Seleena
Skrevet

Dette blei for internt for meg :klø:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Tonefall, Seleena, ikke noe internt i det hele tatt :wink:

Gjest Seleena
Skrevet
:ler: Uttaler det sånn eg og. Å uttale det med asparges-trykk blir vel feil?
Skrevet

Skjærtorsdag - asparges

Påskeaften - herretruser

Kudos for vanvittig morsomt innlegg!

Skrevet
:ler:  Uttaler det sånn eg og. Å uttale det med asparges-trykk blir vel feil?
Annonsøren på TV2 uttalte skjærtorsdag som asparges nå nettopp.
Gjest gjest1
Skrevet

Tonem 1 og 2, heiter det! Hehe...

Eksempel:

"Huset" er tonem 1, medan "huse", som i å huse noen, er tonem 2.

Eg uttalar skjærtorsdags med tonem 2, medan dei fleste austlendingar uttalar ordet med tonem 1.

Eg uttalar forresten "asparges" med tonem 2.

(studerer språk ja... :ler: )

Skrevet

Snakker østlending, og skjærtorsdag og langfredag uttaler jeg begge som asparges. Grøsser av de som uttaler det som barnevogn. Fysjameg!

Gjest gjest1
Skrevet
Snakker østlending' date=' og skjærtorsdag og langfredag uttaler jeg begge som asparges. Grøsser av de som uttaler det som barnevogn. Fysjameg![/quote']

Det har jo med dialekt å gjere det da! Språkskilnader er både spennande og naturleg! ;)

Skrevet

Ok, skulle vel spesifisert at jeg grøsser av østlendinger (eller enda mer spesifikt Oslo-dialekt) som uttaler som barnevogn.

Skrevet
Snakker østlending' date=' og skjærtorsdag og langfredag uttaler jeg begge som asparges. Grøsser av de som uttaler det som barnevogn. Fysjameg![/quote']

Ja, jøss, østlending er eneste gangbare talemåte i landet, ikke sant?

Jeg syns jeg er heldig som bor i et land med stor variasjon i språket - og selv om jeg uttaler skjærtorsdag og langfredag som asparges så grøsser jeg absolutt ikke over de som uttaler det annerledes!

Og nei, jeg snakker ikke østlending, men jeg klarer å levere med at noen gjør!

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg snakker ikke østlending jeg da, men jeg snakker østlandsk :ler:

Og jeg uttaler både skjærtorsdag og langfredag som barnevogn. Det er da vanlig det og på østlandet.

Skrevet

Tror jeg varierer hvordan jeg uttaler det, jeg. Men så er jeg språkforvirret også,da

Skrevet

Uttaler begge to som barnevogn, det høres jo helt merkelig ut å uttale det som asparges.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...