Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en deltidsjobb i en butikk siden 2013. Har også hatt en annen jobb utenom for å klare meg økonomisk.Men pga godt arbeidsmiljø og interessant jobb har jeg hele tiden gjort sjefen i deltidsjobben oppmerksom på at jeg ønsker høyere stillingsprosent om det blir mulig. Han på sin side har sagt at jeg er den første han vil spørre hvis det blir aktuelt. Han har alltid gitt meg gode referanser og attester. 

Nå er jeg nettop tilbake fra mammaperm,og ser at det er kommet en ny ansatt.Sjefen forteller meg deretter at han har gitt denne personen (som hittil kun har vært vikar) tilbud om å overta en 100% stilling som vi i lengre tid har visst blir ledig neste sommer pga at en annen ansatt skal slutte.

Jeg reagerte på dette,da jeg har vært fast ansatt i flere år og mener jeg burde blitt spurt først.Det samme mener de andre ansatte,inkludert hun som skal slutte. Har tidligere sagt til sjefen jeg er svært interessert i denne stillingen når den blir ledig.Sjefen beklaget seg,og sa han hadde veldig dårlig samvittighet ovenfor meg for å ha gitt jobben til en annen men sa han ikke hadde noe annet valg.Jeg tenker at det har han.Han kunne gitt vikaren et forlenget vikariat frem til min mammaperm var over, og deretter spurt om jeg var interessert i den ledige stillingen før han spurte vikaren.(Han har hele tiden visst når jeg var ferdig med permisjonen).

Noen som har opplevd lignende og har noen innspill?

Anonymkode: 4753e...5bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det SKAL lyses ut, så om det ikke er gjort er det bare å kontakte Arbeidstilsynet.

Anonymkode: 3888e...b83

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Regn skrev:

Den må da utlyses?

Det er nedfelt i regelverket at stillinger utlyses internt først,og at ansiennitet skal telle med.

ts

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nedfelt i regelverket at stillinger utlyses internt først,og at ansiennitet skal telle med.

ts

Trodde den uansett måtte ut på markedet?

Skrevet
Akkurat nå, Regn skrev:

Nei,ikke her. Dette er en privat bedrift, er vel i det offentlige det er slike krav.

ts

• Liker 11
Skrevet

Så lenge det er privat kan ledelsen gjøre det de vil. Hos oss får folk som har jobbet 1-2 år forfremmelse før de som har jobbet i 4-5 år hvert år. Ledelsen ønsker jo de som er best egnet i stillingen, og personlighet, stå-på-vilje med mer betyr jo mer enn hvor lenge man har jobbet. 

Men dårlig gjort da du har fått lovnader - ja, absolutt. Ville konfrontert sjefen og spurt hvorfor du ikke var god nok. Om det er småbarnsperiode og permisjoner, eller konkrete områder du bør forbedre deg på. 

Anonymkode: b0b37...06a

• Liker 10
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det er privat kan ledelsen gjøre det de vil. Hos oss får folk som har jobbet 1-2 år forfremmelse før de som har jobbet i 4-5 år hvert år. Ledelsen ønsker jo de som er best egnet i stillingen, og personlighet, stå-på-vilje med mer betyr jo mer enn hvor lenge man har jobbet. 

Men dårlig gjort da du har fått lovnader - ja, absolutt. Ville konfrontert sjefen og spurt hvorfor du ikke var god nok. Om det er småbarnsperiode og permisjoner, eller konkrete områder du bør forbedre deg på. 

Anonymkode: b0b37...06a

Han sier det var «fordi jeg var i permisjon». Men det høres noe merkelig ut.Jeg er jo ferdig med permisjonen nå. Dessuten kunne han bare ringt.Har også holdt kontakten,og vært innom jobben med babyen. 

Denne sjefen har alltid gitt meg gode skussmål og komplimanger for jobben jeg gjør,invitert meg med på firmaturer til utlandet,middager,og andre sosiale sammenkomster selv om min stillingsprosent egentlig var for lav til at jeg hadde rett på å bli med,så har han funnet midler til det. Da jeg fikk det som nå er min hovedjobb hadde jeg ham som referanse. Da sjefen min på denne arbeidsplassen hadde ringt ham opp,hadde han sagt at hadde han hatt en ledig fulltidsjobb å tilby hadde han ansatt meg.

Tenker det er merkelig om han gjør ting som dette hvis han mener jeg ikke liker meg

ts

Skrevet

Hvis han ikke liker meg, skulle det stå til slutt. 

Ts

Skrevet

Kan være han faktisk var fullstendig ubetenksom et øyeblikk, mtp hvor dårlig samvittighet han har og hvor god kontakt dere har ellers.

Utover dét har han virkelig bæsja på leggen.

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Kan være han faktisk var fullstendig ubetenksom et øyeblikk, mtp hvor dårlig samvittighet han har og hvor god kontakt dere har ellers.

Utover dét har han virkelig bæsja på leggen.

Tja,det kan god være faktisk.Han er litt den typen som vil være venner med alle og gjøre alle til lags.

ts

Skrevet

Er han bekymret for at det etterhvert kommer en ny mammapermisjon, kanskje?

Anonymkode: d1aa1...a5a

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Da tar du det med foreningen. 

Anonymkode: e182e...f38

Skrevet
54 minutter siden, Regn skrev:
Den må da utlyses?

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Det SKAL lyses ut, så om det ikke er gjort er det bare å kontakte Arbeidstilsynet.

Anonymkode: 3888e...b83

51 minutter siden, Regn skrev:

Hvorfor er det så mange som tror dette? Private firmaer står helt fritt til å ansette de de vil. I det offentlige, derimot - der er det regler om utlysning, ansettelsesnemnder etc. Men altså ikke i det private. 

Anonymkode: 6f5f6...7e0

• Liker 5
Skrevet

Nå skal jeg si ting jeg egentlig ikke har "lov" til å si, men kan det være at siden du nå har blitt mor at det gjorde noe med attraktiviteten din og kan ha påvirket avgjørelsen? Nå vet jeg ingenting om jobben eller den andre ansatte, men det er jo dessverre lett å prioritere noen uten barn når man skal tenke langt frem i firmaet. Med barn kommer gjerne kanskje spørsmålet om flere barn og dermed enda en permisjon, sykedager og mindre fleksibilitet i forhold til ekstra innsats, reiser til utlandet etc.? Du sier jo selv at du har blitt med på turer til utlandet med firmaet, men tror du at du i like stor grad vil kunne gjøre det i fremtiden? Vil du kunne jobbe lange dager? 

Sier ikke at det er greitt å gjøre det moralsk sett, men tenker det likevel kan ha spilt inn i avgjørelsen. 

• Liker 5
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Har den vært utlyst internt da? Har du ikke sett at den har vært utlyst? Ingen av kollegaene dine som har sagt noe?

Anonymkode: 3b7d4...07d

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Dere som mener at diverse regler ikke gjelder i privatsektor, kan dere ikke vise til hvor i lovverket det står?I mellomtiden kan TS ta med seg dette til arbeidsgiveren sin:

Arbeidsmiljøloven kap. 14.3

Sitat

§ 14-3.Fortrinnsrett for deltidsansatte

(1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten.

(2) Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten.

(3) Før arbeidsgiver fatter beslutning om ansettelse i stilling som arbeidstaker krever fortrinnsrett til, skal spørsmålet så langt det er praktisk mulig drøftes med arbeidstaker, med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

(4) Fortrinnsrett etter § 14-2, med unntak av § 14-2 andre ledd første punktum, går foran fortrinnsrett for deltidsansatte.

(5) Tvist om fortrinnsrett for deltidsansatte etter § 14-3 avgjøres av tvisteløsningsnemnda, jf. § 17-2.

Arbeidsmiljøloven kap. 14.4

Sitat

(1) Dersom retten kommer til at en fortrinnsberettiget skulle vært ansatt i en bestemt stilling, skal retten etter påstand fra den fortrinnsberettigede avsi dom for ansettelse i stillingen, med mindre dette finnes urimelig.

(2) Ved brudd på reglene om fortrinnsrett kan arbeidstaker kreve erstatning. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd.

Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Dere som mener at diverse regler ikke gjelder i privatsektor, kan dere ikke vise til hvor i lovverket det står?I mellomtiden kan TS ta med seg dette til arbeidsgiveren sin:

Alle ledige stillinger i det offentlige skal lyses ut, jf. statsansatteloven § 4. Statsansatteloven gjelder naturligvis ikke for de som ikke er ansatt i statlige/kommunale foretak. Det finnes heller ikke tilsvarende bestemmelse i arbeidsmiljøloven, som gjelder for alle ansatte. Du kan således tolke regelverket slik at dette kun gjelder for ansatte i statlige foretak, da det kun er i statsansatteloven det finnes bestemmelser om at alle ledige stillinger skal lyses ut. 

Anonymkode: 8d353...14b

• Liker 4
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker det er merkelig om han gjør ting som dette hvis han mener jeg ikke liker meg

ts

Sjefer er blide og sprer rundt seg med komplimenter så lenge du gjør en bra innsats. Men med en gang man blir syk, tar permisjon, jobber dårligere eller lignende, så blir man nedprioritert på sekundet. Sjefer har ingen lojalitet tiol deg som ansatt, de er  bare hyggelige fordi de hjelper å holde ansatte produktive og gjøre en god jobb. Han driter i deg, trivselen din, økonomien din og ønske om full jobb der. Du er bare en arbeidsmaskin han må være hyggelig med. 

Anonymkode: 10e51...21c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...